وضعیت غیرقابل قبول صندوق‌های سرمایه‌گذاری

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۹۲
وضعیت غیرقابل قبول صندوق‌های سرمایه‌گذاری

 رقیه ندایی|

یکی از تعاریف ساده سرمایه‌گذاری، خریدن کالایی است که در حال حاضر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در آینده با فروش آن سود کسب خواهد شد. حال این کالا ممکن است ملک، خودرو، طلا، سهام، اشیاء قیمتی و... باشد. به‌طور کلی، سرمایه‌گذاری را می‌توان در دو نوع مستقیم و غیرمستقیم دسته‌بندی کرد. در سرمایه‌گذاری مستقیم، سرمایه‌گذار مستقیماً وارد بازار می‌شود و به خرید و فروش سهم می‌پردازد. این کار نیازمند داشتن دانش و تجربه کافی و البته صرف زمان برای بررسی بازار است. پر واضح است که همه دانش و تجربه کافی را برای معامله در بورس و سایر بازارها ندارند. از طرف دیگر، ممکن است افرادی که باتجربه و خبره نیز باشند، زمان لازم را برای حضور در بازار نداشته باشند. این افراد می‌توانند از طریق واسطه‌های مالی، مانند سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس سرمایه‌گذاری کنند. واسطه‌های مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارند و مجوزهای لازم را اخذ کرده‌اند. علاوه بر این، صندوق‌ها و سبدگردانان تیم‌های تخصصی دارند که مرتباً‌ بازار را پایش کرده و سهام سودآور را شناسایی می‌کنند. سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها از انواع سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری، با وجوهی که از طرف سرمایه‌گذاران در اختیار دارند، سبد‌های متنوعی را تشکیل داده و در ازای آن از سرمایه‌گذاران کارمزد دریافت می‌کنند. صندوق‌های معامله‌پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به‌طور متوسط ۳ درصد افت قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آنها ۲/۳ درصد کاهش یافت، این در حالی بود که شاخص کل بورس افت ۹/۲ درصدی را به ثبت رساند. این درحالی است که شاخص کل بورس تهران در مجموع و طی هفته گذشته ۳۶هزار واحد افت کرد و از ارتفاع یک میلیون و ۲۴۳هزار واحد به ارتفاع یک میلیون و ۲۰۷هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با افت یک درصدی رو به رو شد. شاخص کل فرابورس نیز دو روز سبز و سه روز قرمز را تجربه کرد و در مجموع ۲۲۳واحد معادل ۲/۱ درصد افت کرد.

    عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام

کمترین زیان هفتگی مربوط به صندوق امین تدبیرگران فردا با نماد «الماس» با ثبت ۹/۰ درصد کاهش قیمت بود و NAV این صندوق ۲/۳ درصد افت داشته است اما؛ بهترین عملکرد هفتگی مربوط به صندوق واسطه‌گری مالی یکم با نماد «دارا یکم» بود به‌طوری که NAV آن تنها یک درصد در یک هفته ارتقا یافت. بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله به صندوق پالایشی یکم اختصاص داشت؛ صندوق «پالایش» که قیمت آخر هفته قبل آن ۲/۳ درصد بالاتر از NAV ابطال بود علی‌رغم افت هشت درصدی خالص ارزش روز دارایی‌هایش با افت ۷.۵درصدی قیمت مواجه شد و به حباب ۹/۴ درصدی رسید. بدون درنظر گرفتن «دارا یکم»، کماکان صندوق آوای معیار با نماد «آوا» را می‌توان ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته جاری نام برد زیرا قیمت آن روی تابلو ۹/۱۵ درصد زیرNAV ابطال قرار دارد. صندوق «پالایش» نیز به عنوان گران‌ترین صندوق با انحراف ۴.۹درصدی قیمت به استقبال هفته بعد رفت.

    صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا

در طول هفته گذشته صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به‌طور میانگین زیان پنج درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشتند، به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۶/۳ درصد افت قیمت داشت و دو درصد پایین‌تر از قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد. صندوق ETF پشتوانه طلای زرافشان با نماد «زر» بیشترین زیان معادل با ۵.۷درصد گروه صندوق‌های مبتنی بر طلا را به دست آورد، همچنان بیشترین انحراف قیمت برابر با ۶.۲درصد را در بین صندوق‌های قابل معامله در اختیار دارد. می توان گفت صندوق‌ها با مقایسه با شکل وضعیت بهتری دارند و سهامداران این صندوق‌ها قرار را بر فرار ترجیح می‌دهند. اغلب سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی می‌گویند که سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بسیار به صرفه و سودآورتر از بازارسرمایه یا بانک است و شما دیگر دغدغه‌ای برای سرمایه خود ندارید. 

این نوع از صحبت‌ها کاملا درست است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهترین و مطمئن‌ترین راه سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه است و حتی اگر شما دانش مالی کافی هم داشته باشید می‌توانید به سراغ این صندوق‌ها بروید. از سویی دیگر میزان زیان دهی یا سوددهی این صندوق‌ها باتوجه به نوع متفاوت است و اگر شاخص کل چند صد درصد سقوط کند، میزان بازدهی منفی این صندوق‌ها بسیار کمتر از افت شاخص خواهد بود.

Taadol-04-2

ارسال نظر