بازارسهام

۱۴۰۰/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۶۸۳

دسترسی تمام سهامداران  به ۵  مظنه برتر

روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفت: پیش از این و بنابر دستورالعمل افشای اطلاعات بورس و فرابورس، سایت TSETMC مجاز به انتشار سه مظنه برتر بود. در حال حاضر این موضوع اصلاح شده و ۵ مظنه در اختیار سهامداران قرار گرفته است. براین اساس، ۵ مظنه برتر در اختیار بازدیدکنندگان سایت قرار می‌گیرد. وی تصریح کرد: این قابلیت در صفحه نماد از روز جاری اجرایی شده است و در بخش دیده بان بازار از ابتدای هفته آینده فعال خواهد شد دهقان اضافه کرد: مطابق با مصوبه هیات‌مدیره سازمان و اصلاح دستورالعمل افشای اطلاعات بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران و ابلاغ آن به شرکت مدیریت فناوری، این شرکت در سایتTSETMC  اقدامات لازم را در راستای اجرای مصوبه حاضر انجام داده است. وی مزیت اجرای این مصوبه را دسترسی یکسان به اطلاعات برای تصمیم‌گیری‌های بهتر سهامداران دانست و گفت: سامانه‌های آنلاین از ۵ مظنه استفاده می‌کنند، اما سایتTSETMC  از سه مظنه استفاده می‌کرد. براین اساس و در راستای یکسان‌سازی دسترسی به اطلاعات برای همه سهامداران، تصمیم هیات‌مدیره بر این قرار گرفته است که همه افراد به ۵ مظنه برتر دسترسی داشته باشند تا مزیتی برای شخص خاصی در این راستا ایجاد نشود.

آزادسازی مشروط  معاملات الگوریتمی

مدیریت نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با انتشار اطلاعیه‌ای آخرین شرایط جدید ارایه خدمات معاملات الگوریتمی در بورس تهران و فرابورس را اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است: پیرو اطلاعیه شماره ۱۲۱.۱۲۲۴۰۹ به تاریخ ۹۹.۰۷.۰۱ در خصوص عدم امکان انجام معاملات الگوریتمی، به اطلاع می‌رساند ارایه خدمات معاملات الگوریتمی توسط موسسات دارای مجوز از این سازمان به شرط رعایت تمامی موارد زیر بلامانع است: 

۱- رعایت مفاد الزامات معاملات الگوریتمی پیوست بند ۱۰ صورتجلسه ۶۱۹ مورخ ۹۸.۱۱.۰۷ مصوب هیات‌مدیره محترم سازمان بورس اوراق بهادار و موضوع ابلاغیه شماره ۱۱۰۲۰۰۲۶۳ مورخ ۹۹.۰۱.۱۱

۲- ارایه زیرساخت نظارتی سامانه مورد استفاده، به سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس اوراق بهادار تهران و شرکت فرابورس ایران

۳- عدم استفاده از الگوریتم‌های ناقض قوانین و مقررات بازار سرمایه و دستورالعمل انظباطی کارگزاران

۴- اخذ تاییدیه قابلیت‌های عملیاتی کسب و کار سامانه معملات الگوریتمی از شرکت بورس و اوراق بهادار تهران

۵- اخذ تاییدیه قابلیت‌های عملیاتی کسب و کار سامانه معملات الگوریتمی از شرکت فرابورس ایران

۶- اخذ تاییدیه الزامات فنی سامانه معاملات الگوریتمی از شرکت مدیریت فناوری بورس تهران

۷- اخذ تاییدیه الزامات امنیتی در سطح زیرساخت و سامانه الگوریتمی از مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه

۸- ارایه لاگ‌ها و گزارشات دوره‌ای از عملکرد سیستم به مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه

تغییر وضعیت معاملات  گواهی سپرده برنج در بورس کالا

جواد فلاح، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، درباره جزییات عرضه برنج در بورس کالا افزود: معاملات گواهی سپرده کالایی برنج از ۱۴ فروردین‌ماه امسال آغاز شده است؛ بر این اساس، کشاورزان می‌توانند محصول خود را در بورس کالا بدون واسطه عرضه کنند. وی اضافه کرد: به‌طور میانگین روزانه بیش از ۲ تن برنج در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا معامله می‌شود. هر گواهی سپرده کالایی معادل یک کیلوگرم برنج است، اما برای تحویل محصول از انبار، خریدار باید حداقل ۱۰۰ گواهی سپرده برنج معادل ۱۰۰ کیلوگرم برنج خریداری کرده باشد. البته برنج مورد اشاره، حاصل فرآیند بوجاری است که باید وارد فرآیند سورت شده تا نیم دانه آن جدا شود. این امکان در انبار فراهم است و مشتری می‌تواند در توافق با انباردار و با پرداخت هزینه مربوطه، محصول سورت شده را حتی در بسته بندی‌های ۱۰ کیلوگرمی از انبار دریافت کند. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه محصول موجود در انبار، برنج طارم و میزان تحویل برنج از انبار حداقل ۱۰۰ کیلوگرم است، خانواده‌ها هم می‌توانند برای مصارف شخصی، برنج مورد نیاز خود را از این بازار خریداری و از انبار دریافت کنند.مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، تصریح کرد: برنج‌های عرضه شده از طریق این انبار در بورس کالای ایران دارای استاندارد مشخصی است و انبار محصول را در بدو ورود، مورد ارزیابی کیفی و کمی قرار می‌دهد. بورس کالا نیز بر فرآیندهای اجرایی انبار نظارت دارد تا محصول با کیفیت مناسب در اختیار خریداران قرار گیرد. وی افزود: با توجه به اینکه اکنون از فصل برداشت برنج فاصله گرفته‌ایم، در سال زراعی بعدی و با آغاز فصل برداشت محصول جدید، کشاورزان می‌توانند به‌طور مستقیم محصول خود را از طریق انبار مورد پذیرش بورس کالا به مردم به فروش برسانند.فلاح درباره روند معاملات برنج در بورس کالا نیز گفت: نحوه انجام معاملات، مانند گواهی سپرده کالایی سایر محصولات است و افرادی که کد بورسی  (کد معاملاتی سهام) دارند می‌توانند به راحتی مانند سهام اقدام به خرید و فروش گواهی سپرده کالایی برنج کنند بنابراین امکان معامله آن برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم است و همه نهادها، فروشگاه‌های بزرگ و سازمان‌ها قادر به خرید از این بازار هستند.

 

ارسال نظر