بازارسهام

۱۴۰۰/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۴۳۴

ارزش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مشخص شد

محمدحسن ابراهیمی سروعلیا، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به زودی انتخابات اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار می‌شود و این اعضا برای سهام ۳۰ میلیون نفر به ارزش حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تصمیم‌گیری خواهند کرد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهاداراظهار داشت: هم‌اکنون ۳۱ شرکت سرمایه‌گذاری استانی داریم که باید انتخابات اعضای هیات‌مدیره این شرکت‌ها برگزار شود. عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به روش‌های مختلف مدیریت سهام در دارندگان سهام عدالت افزود: سال گذشته که آزادسازی سهام عدالت انجام شد، افراد تصمیم گرفتند به دو روش سهام خود را مدیریت کنند؛ حدود ۲۰ میلیون نفر روش مستقیم و ۳۰ میلیون نفر روش غیرمستقیم را انتخاب کردند. ابراهیمی سروعلیا افزود: سهام افرادی که مدیریت سهم را خود به‌طور مستقیم در اختیار دارند، تا امروز حدود ۶۰ درصد آزادسازی شده و امکان فروش آن وجود دارد. عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: آن عده هم که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند، در واقع اداره سهام را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت واگذار کردند و ارزش فعلی سهام آنها چیزی حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است. وی توضیح داد: به عبارت دیگر، مجموع ارزش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که الان بحث انتخابات هیات‌مدیره این شرکت‌ها مطرح است. سروعلیا اظهار داشت: البته این رقم فقط مربوط به ۳۶ شرکتی است که بورسی شده‌اند و ارزش غیر بورسی‌ها چون هنوز تقویم نشده‌اند، به‌طور دقیق مشخص نیست.

اجرای طرح جهش تولید مسکن  ارزشمند است

محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رییسه مجلس با بیان اینکه طرح جهش تولید مسکن، طرحی ارزشمند در جهت تعادل بازار و تامین مسکن برای اقشار مختلف است، گفت: عرضه فولاد و سیمان کشور در بورس کالا و امکان پیش خرید این مصالح برای سازندگان از موارد مثبت و مهم طرح جهش تولید مسکن است که علاوه بر شفافیت بازار مصالح ساختمانی به رشد تولید مسکن کمک ویژه‌ای می‌کند. وی اظهار داشت: مجلس با تصویب طرح جهش تولید و تامین مسکن درصدد تامین مسکن برای همه اقشار فاقد مسکن است.یکی از مشکلات بخش مسکن در سال‌های اخیر عدم عرضه مسکن دولتی بوده است که در طرح جهش تولید مسکن، دولت مکلف شده است در کنار اخذ مالیات بر خانه‌های خالی به دنبال افزایش تولید مسکن برای قشرهای کم درآمد باشد تا زمینه خانه‌دار شدن آنها فراهم شود. عضو هیات رییسه مجلس در ادامه با ارزیابی مثبت از تصویب این طرح در مجلس افزود: این طرح مورد تصویب مجلس است و با تایید شورای محترم نگهبان شاهد گسترش تولید مسکن در سراسر کشور خواهیم بود که اعتقاد داریم به دلیل وجود بندهای کارشناسی و اجرایی، این طرح وضعیت مسکن در کشور را ساماندهی خواهد کرد. فرهنگی تصریح کرد: طرح ساماندهی تولید مسکن از گذشته وجود داشته اما اکنون دولت ملزم به ساخت حداقل یک میلیون مسکن در سال از طریق صندوق ملی مسکن خواهد بود و با توجه به اینکه این قانون تسهیل‌گر است به تدریج زمینه برای تولید مسکن برای همه فراهم خواهد شد. وی با اشاره به عرضه فولاد و سیمان کشور در بورس کالا با تصویب طرح تولید مسکن بیان کرد: عرضه فولاد و سیمان و امکان پیش‌خرید این محصول براساس ابزارهای مالی بورس کالا به ساماندهی بازار و تسهیل در امور تامین نیاز مواد اولیه مسکن کمک شایانی می‌کند که اجرای همه موارد طرح با توجه به رشد تولید و عرضه می‌تواند به مرور زمینه کاهش قیمت مسکن در کشور را فراهم آورد. عضو هیات رییسه مجلس در پایان اظهار داشت: به زودی شاهد اجرای طرح و عرضه سیمان در کنار فولاد در بورس کالا خواهیم بود که برای افزایش تولید فولاد و سیمان طرح‌های مختلفی در کشور وجود دارد و نه تنها مشکلی در تامین این دو محصول برای نیاز داخل نخواهیم داشت بلکه با توجه به مازاد تولید، شاهد روند مطلوب صادرات نیز خواهیم بود.

رتبه‌بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

سامانه هوشمند رتبه‌بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری پردازش اطلاعات مالی پارت، بر اساس آخرین اطلاعات مربوط به پایان اسفندماه ۱۳۹۹، برترین صندوق‌های سرمایه­‌گذاری را معرفی کرده است. براساس این گزارش، در گروه صندوق‌های سهامی، آسمان یکم سبدگردان آسمان، نوید انصار کارگزاری بانک انصار و پیشتاز سبدگردان انتخاب مفید رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده‌اند. صندوق‌های آسمان خاورمیانه سبدگردان آسمان، توسعه ممتاز سبدگردان انتخاب مفید و سپهر اندیشه نوین تامین سرمایه نوین نیز رتبه‌های برتر گروه صندوق‌های مختلط را به خود اختصاص داده‌اند. شایان ذکر است که رتبه‌های برتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری گروه درآمد ثابت به ترتیب به یکم ایرانیان تامین سرمایه نوین، امین آشنا ایرانیان سبدگردان سهم آشنا و کاردان تامین سرمایه اختصاص یافت.  این رتبه‌بندی بر اساس امتیازدهی به معیارهای ۱۵ ‌گانه مربوط به فعالیت و عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت دوره‌ای به‌روز می‌شود. رتبه‌بندی ارایه شده بر اساس ساختار صندوق­‌ها و عملکرد گذشته آنها ارایه شده و سودآوری، ثبات بازدهی، ریسک، نقدشوندگی و هزینه‌های صندوق مهم‌ترین معیارهای رتبه‌بندی مذکور است.

 

ارسال نظر