گروگانگیری سرمایه‌های مردم حقیقت دارد؟

۱۴۰۰/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۴۳۲
گروگانگیری سرمایه‌های مردم حقیقت دارد؟

گروه بورس|

می توان گفت که تقریبا روند نزولی و سرخ‌پوشی بازارسرمایه برای سرمایه‌گذاران بورسی و بورس بازان عادی شده و در سال جدید سال ۱۴۰۰ نیز این روند همچنان ادامه دارد اما طی روزهای گذشته سهامداران بورسی بازهم نسبت به سرخ پوشی بازار واکنش نشان دادند.

طی هفته جاری رییس‌جمهوری بازهم همانند گذشته‌های نه چندان دور قول حمایت از بازارسرمایه را داد و از سوی دیگر سهامداران تقربیا چند روزی می‌شود که سهامداران مقابل سازمان بورس برای اعتراض ایستاده‌اند و شعارهای مختلفی علیه رییس‌جمهوری و بورس می‌دهند. 

حواشی در بازارسرمایه بسیار زیاد است و در روزهای پایانی اولین ماه سال ۱۴۰۰ این حواشی بیش از گذشته است. پیش‌تر و به‌طور گسترده در گروه‌های بورسی اعلام شده‌ بود که وزیر اقتصاد از رییس بورس خواسته که حقوقی دست به خرید نزند تا بازار سرمایه همچنان نزولی و راکد بماند که این موضوع هم با تکذیب صریح و شدید همراه شد اما این خبر روی معاملات سهامداران تاثیر داشت و بسیاری از فعالین بورسی در فضای مجازی ادا می‌کردند که با بررسی بازار این خبر با واقعیت‌ها همخوانی دارد! بازارسرمایه در گذشته یک بازار کاملا شفاف بود ولی مشخص نیست این روزها در بورس چه می‌گذرد و آیا ادعای گروگان گرفتن سرمایه‌های مردم درست است یا خیر؟ (برخی ازفعالین بورسی بر این نظرند که سرمایه‌های مردم در بورس گروگان گرفته شده است و در نهایت سهامداران معمولی به حق واقعی خود نخواهند رسید.) 

اگر وضعیت بازارسرمایه را بررسی کنیم به اعدادی ناگوار برمی‌خوریم و شاخص کل در سومین روز به محدوده یک میلیون و ۲۲۶ هزار واحدی رسیده و شایدیکی از دلایل حسن روحانی برای حمایت از بازار عدد شاخص کل و وضعیت ناگوار بورس باشد.

همان‌گونه که گفته شد ریاست‌جمهوری طی روز یکشنبه و در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بازهم قول حمایت از بازارسرمایه داد. این قول بازهم داده شد اما نباید فراموش کرد که وعده‌های گذشته این مقام مسوول مورد انتقاد و اعتراض سرمایه‌گذاران بورسی قرار گرفته است.

    وعده حمایت دوباره از بورس

حسن روحانی، رییس‌جمهوری با بیان اینکه سیاست مستمر دولت حمایت از بازار سرمایه بوده است، گفت: در سال جاری که سال پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید نام‌گذاری شده است، سعی دولت بر این است تا موانع رشد بازار سرمایه را مرتفع کند و تلاش خواهد کرد همراه با آموزش‌ها و ایجاد تمهیدات لازم، مردم را برای ورود به بازار سرمایه تشویق کند.

این مقام مسوول این سخنان را در دویست‌وشانزدهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اعلام کرد. 

در این جلسه همچنین گزارش تحلیلی نوسانات بازار سرمایه ارایه و راهکارهای بهبود شرایط این بازار مورد بررسی قرار گرفت که رییس‌جمهور پس از ارایه این گزارش، با بیان اینکه سیاست مستمر دولت حمایت از بازار سرمایه بوده است، اظهار کرد: در سال جاری که سال پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید نام‌گذاری شده است، سعی دولت بر این است تا موانع رشد بازار سرمایه را مرتفع کند و تلاش خواهد کرد همراه با آموزش‌ها و ایجاد تمهیدات لازم، مردم را برای ورود به بازار سرمایه تشویق کند. رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت در راستای چابک‌سازی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به ویژه هدایت نقدینگی به سوی اشتغال مولد و در مجموع برای مردم‌‌محورکردن اقتصاد و شفاف‌سازی اقتصادی، از بازار سرمایه حمایت می‌کند و سهام بنگاه‌ها و موسسات دولتی را عرضه کرده و ادامه خواهد داد، اظهار کرد: حمایت از بازار سرمایه به معنی هدایت دستوری نیست و دولت به وظیفه ساختارسازی و نظارت خود عمل می‌کند. 

روحانی با تأکید بر اینکه در شرایط جنگ اقتصادی می‌بایست همه با حساسیت و مراقبت در زمینه مسائل اقتصادی اظهارنظر کنند، گفت: فعالان سیاسی نباید اظهارنظر اقتصادی را با اظهارنظر سیاسی یکسان بپندارند. 

رییس‌جمهور تصریح کرد: ایجاد فعالیت نهادها و ابزارهای مالی در بازار سرمایه و نقش‌آفرینی کامل و اثربخش آنها مقوله‌ای است که با آگاهی و ارزیابی، تنظیم و اجرای موثر و کامل قوانین و مقررات اجرایی و نظارتی و همچنین ایجاد سازوکارهای یک بازار کارا می‌تواند مفید باشد.

وعده روحانی برای حمایت از بورس و همچنین اعتراض سهامداران به شرایط کنونی بازار سرمایه تنها خبرهای مهم روزهای گذشته بورس نبودند. در این روز البته خبری که پیش‌تر در فضای مجازی و گروه‌های بورسی منتشر شده بود و از تلاش وزارت اقتصاد و سازمان بورس برای راکدشدن بازار سرمایه حکایت داشت، رسما تکذیب شد. در این باره روابط‌عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه‌ای نسبت به انتشار برخی شایعات در فضای مجازی واکنش نشان داد. 

در این اطلاعیه آمده است که پیرو برخی شایعات منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر «دستور وزیر اقتصاد برای جلوگیری از خرید سهام توسط حقوقی‌ها»یا انتساب برخی نظرات جعلی به رییس سازمان بورس و اوراق بهادار؛ روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تکذیب مطلب منتشرشده، انتشار این قبیل شایعات به شیوه ناشیانه و ادبیات غیررسانه‌ای را اقدامی واهی توسط افرادی دانسته که اهداف غیرفنی و غرض‌ورزانه را در بازار سرمایه دنبال می‌کنند و این سازمان حق خود را برای پیگیری موضوع محفوظ می‌داند.

با تمامی این موارد نباید فراموش کرد که طی هفته جاری رییس بانک مرکزی خبر کاهش نرخ سود بانکی داده شد و این موضوع می‌تواند وضعیت بورس را متعادل کند.

    وضعیت بورس چگونه شد؟

هنوزماه اول سال ۱۴۰۰ به اتمام نرسیده اما وضعیت بازار ناگوار و سرخ پوش است و روز گذشته شاخص به صورت عمده کاهش پیدا کرد. روز گذشته و در سومین روز هفته شاخص کل بازارسرمایه افت ۴/۰ درصدی را داشت و پس از آن شاخص کل همانند روز گذشته خود ۱/۰ درصدی افت کرد. در روز مذکور شاخص کل بازار پس از افت چهار هزار و ۸۵۷ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۲۲۶ هزار واحدی قرار گرفت.

برپایه معاملات روز دوشنبه بیش از سه میلیارد و ۱۶۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۰ هزار و ۹۸۶ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۶۷۳ واحد کاهش به ۴۳۴ هزار و ۶۹۷ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۴۳۸ واحد افت به ۲۸۳ هزار و ۱۲۷ واحد رسیدند. شاخص بازار اول چهار هزار و ۶۰۱ واحد و شاخص بازار دوم ۶ هزار و ۲۰۵ واحد کاهش داشتند. حقوقی‌ها در روز دوشنبه حدود ۳۴۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۳۵۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۹درصد یعنی ۶۹۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۴درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بازارسهام در سه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «مواد و محصولات دارویی» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «خدمات فنی و مهندسی» و «محصولات شیمیایی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. آخرین قیمت ۵۱نماد حداقل یک درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافته و ۴۹۳نماد با کاهش بیش از یک درصدی قیمت همراه بوده‌اند. در این روز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۲۲نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۸۱نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۱۰۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم یعنی حقوقی‌ها ۴۰۰میلیارد تومان بود.

علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با ۷۴۶ واحد، «پتروشیمی نوری» با ۵۶۳ واحد، «فولاد مبارکه اصفهان» با ۴۱۸ واحد، «بانک ملت» با ۳۶۲ واحد، «معدنی و صنعتی چادرملو» با ۲۵۰ واحد، «فولاد خوزستان» با ۱۷۵ واحد، «صنعتی بهشهر» با ۶۲ واحد، «زامیاد» با ۵۸ واحد و «پتروشیمی بوعلی سینا» با ۵۱ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل نماد «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با یک‌هزار و ۲۹۳ واحد، «ملی صنایع مس ایران» با یک‌هزار و ۵۱ واحد، «پالایش نفت اصفهان» با ۳۸۰ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری غدیر» با ۳۷۸ واحد، «پالایش نفت بندرعباس» با ۳۵۹ واحد، «گسترش نفت و گاز پارسیان» با ۳۳۴ واحد، «توسعه معادن و فلزات» با ۳۱۳ واحد و «پالاش نفت تهران» با ۳۰۰ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، در سومین روز کاری هفته نماد «گروه دارویی برکت»، «ایران‌خودرو»، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی»، «پالایش نفت اصفهان»، «ملی صنایع مس ایران»، «فولاد مبارکه اصفهان» و «فرآوری معدنی اپال کانی پارس» در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه مواد دارویی هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۱۰۱ میلیون و ۷۸۵ هزار برگه سهم به ارزش سه هزار و ۱۲۷ میلیارد ریال دادوستد شد.

    آخرین وضعیت شاخص فرابورس

دیروز شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۴ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۷۹۶ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار ۹۸۲ میلیون و ۱۷۷ هزار برگه سهم به ارزش ۴۰۵ هزار و ۹۹۷ میلیارد ریال دادوستد شد.

در این روز نمادهای «پلیمر آریا ساسول»، «پتروشیمی زاگرس»، «مدیریت انرژی امید تابان هور»، «شرکت آهن و فولاد ارفع»، «شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه»، «بیمه پاسارگاد»، «مجتمع صنایع لاستیک یزد»، «سنگ آهن گهرزمین» و «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه» تاثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند. همچنین نماد «سهامی ذوب‌آهن اصفهان»، «پتروشمی تندگویان»، «سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «پتروشیمی مارون»، «زغال‌سنگ پرورده طبس»، «توسعه مولد نیروگاهی جهرم»، «برق و انرژی پیوند گستر پارس» و «گروه توسعه مالی مهر آیندگان» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند. 

همچنین در پایان معاملات روز گذشته بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته آن، ۸/۰ درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۳۲۶هزار تومان و ۲۱ میلیون و ۳۳۶هزار تومان رسید.با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۷۹۵هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر