اخبار

۱۴۰۰/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۳۹۱

افزایش ۷ برابری مخاطبان دوره‌های تخصصی بازار سرمایه

سجاد موحد، مدیرعامل مرکز مالی ایران، از افزایش ۷ برابری مخاطبان دوره‌های آموزشی تخصصی بازار سرمایه خبر داد و گفت: سال گذشته بیش از   هزار دانش پذیر از دوره‌های مرکز مالی ایران استقبال کردند.

موحد با اشاره به اقدامات سال گذشته این مرکز اظهار کرد: به‌طور کلی در بحث آموزش رشد چشمگیری را در تعداد دوره، تعداد مشارکت‌کنندگان و همچنین نفر ساعت آموزشی شاهد بودیم؛ در سال ۹۹ توانستیم در مجموع بیش از ۱۵۰ هزار نفر ساعت آموزشی را با مشارکت بیش از ۱۴ هزار نفر که بیش از ۲۵۲ دوره آموزشی را شامل می‌شد با موفقیت برگزار کنیم .

وی همچنین به تعداد ساعات برگزاری دوره‌ها و تعداد دانش پذیران این مرکز اشاره و عنوان کرد: دوره‌های آموزشی برگزار شده توسط این مرکز با احتساب زمان برگزاری، بیش از ۱۵۰ هزار نفر ساعت آموزش را شامل شد که این میزان در سال ۹۸، ۱۹ هزار نفر ساعت آموزشی بود.

مدیرعامل مرکز مالی ایران با بیان ضرورت دانش و مهارت در بازار سرمایه و افزایش تقریبی حضور بانوان در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اینکه میزان حضور بانوان در بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است ارتباط مسنقیمی با بالا رفتن دانش و مهارت آنها در بازار سرمایه دارد؛ یکی از مواردی که نسبت به سال ۹۸ در سال ۹۹ با رشد قابل توجهی همراه بوده نرخ مشارکت بانوان بود؛ سال ۹۸ میزان حضور بانوان در دوره‌های آموزشی بازار سرمایه ۱۴ درصد به کل دانش پذیران بود که این میزان در سال ۹۹ به ۳۱ درصد رسید.

سجاد موحد با اشاره به اینکه تعداد اساتید همراه با این مرکز نسبت به سال ۹۸ با افزایش قابل توجهی همراه بوده، اظهار کرد: در سال گذشته ۶۷ استاد همراه مرکز مالی ایران بوده‌اند که این اساتید در سطوح بالای علمی و مرتبط با بازار سرمایه و همچنین دارای تجارب گرانقیمت در نهادهای مالی معتبر و ارکان بازار سرمایه هستند؛ همچنین نرخ مشارکت اساتید زن از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است و امید می‌رود این رشد در سال جاری هم ادامه پیدا کند.

وی در ادامه میزان رضایتمندی از دوره‌های آموزشی را بالای ۸۲ درصد عنوان و با اشاره به فعالیت‌های مرکز مالی ایران در راستای مسوولیت اجتماعی اظهار کرد: با توجه به ارتقای میزان حضور مخاطبان بازار سرمایه، در جهت انجام مسوولیت‌های اجتماعی همگام با رشد بازار سرمایه در سال گذشته وبینارهای مختلف آموزشی به صورت رایگان برگزار شد که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. این دوره‌ها در جهت ارتقاء سواد مالی افراد با موضوعات مرتبط با نیاز روز بازار سرمایه برگزار شده است.

خاطرنشان می‌شود: مرکز مالی ایران از سال ۹۲ با ساختار جدید در جهت تأمین نیازهای جدید بازار سرمایه در راستای توسعه آموزش و پژوهش آغاز به کار کرد. این مرکز از ابتدای کار تا به امروز توانسته در دو بخش آموزش‌های پایه و تخصصی بازار سرمایه دوره‌های مختلفی را برگزار کند.

ریزش غیرعادی بورس تهران

مهدی قلی پور، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: معتقد نیستم که بازار به صورت هیجانی منفی شده چراکه هیجان، رویدادی موقتی است و نمی‌توان افول هشت ماه بورس را هیجانی دانست. پدیده غیرعادی در ریزش بازار طولانی مدت و فرسایشی شدن آن است، اتفاقی که قطعا ناشی از تصمیمات دولت و سازمان بورس و بعضا ناشی از فشار مجلس بوده است.

وی گفت: شاخص بورس از ۵۲۵ هزار واحد به علت انتظارات رشدی برای دلار تا بیش از دو میلیون واحد در کمتر از پنج ماه رشد کرد و با تغییر و تعدیل این انتظارات با آمدن بایدن طبیعی بود این رشد پنج ماهه اصلاح شود، ولی اقداماتی مثل دامنه نوسان نامتقارن، الزام صندوق‌های فیکس اینکام به خرید بیشتر سهام و افزایش اعتبار این اصلاح را به تعویق انداخت.

قلی پور بیان کرد: احیای برجام و هر چه منجر به تقویت ریال به علت افزایش جریان ارزی کشور شود، در کوتاه‌مدت بورس را به خاطر انتظارات دلاری تحت فشار قرار خواهد داد هر چند در بلندمدت به نفع بورس و اقتصاد خواهد بود، بخش عمده‌ای از این اصلاح هم صورت گرفته، ولی شرایط فعلی بورس با کاهش شدید نقدشوندگی ممکن است احیای بازار را تا یک‌سال به تاخیر بیندازد. کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در مورد اثر برجام بر شرکت‌های بورسی، مهم‌ترین مساله امکان فروش شرکت‌هاست که بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها در بیشتر صنایع نشان می‌دهد که دوره ترامپ فروش شرکت‌ها کم نشده هر چند ممکن است هزینه‌های نقل و انتقال پول یا خرید مواد اولیه خارجی یا قطعات و ... بیشتر شده باشد که در جریان رصد شدید نرخ ارز به چشم نیامدند.

وی تصریح کرد: اثرات برجام را می‌توان کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت دید، در کوتاه‌مدت قطعا تقویت ریال اثر منفی بر بورس خواهد داشت و ارزش دلاری بورس مشخص است، در میان مدت آثار برجام بر برخی صنایع ناشی از گشایش در تعاملات بانکی خواهد بود و هزینه‌های شرکت‌ها را در انتقال پول کاهش خواهد داد. در بلندمدت نیز به شرط تفاهم در سایر حوزه‌ها به جز مساله هسته‌ای، امکان جذب سرمایه و افزایش تولید به‌واسطه طرح‌های توسعه‌ای جدید برای شرکت‌ها و در نتیجه افزایش ارزش شرکت‌ها وجود دارد

در کوتاه‌مدت صنایع دارو، بانکی، حفاری، سیمان و شاید خودرو و تجهیزات احتمالا از احیای مذاکرات سود ببرند و صنایع با محصولات دلار محور متوقف شوند.

 

ارسال نظر