بازارسهام

۱۴۰۰/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۳۵۰

خصوصی شدن سرخابی‌ها برکات خوبی دارد

امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران گفت: خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس برکات خوبی دارد و تجاری شدن مدیریت ۲ باشگاه، مشکلات بزرگ آنها از جمله حق پخش تلویزیونی را تعیین تکلیف می‌کند.

وی اظهار داشت: هشت سال است ما برای عرضه سهام این دو باشگاه تلاش می‌کنیم و خوشبختانه با تلاش‌ها و جدیت وزیر ورزش و جوانان و وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی، اکنون اصلاح ساختار و صورت‌های مالی دو شرکت استقلال و پرسپولیس حاکی از سودآوری است. این مقام مسوول افزود: البته بحث پایداری این سود هم مطرح است ولی در حال حاضر با فعالیت‌های صورت گرفته برای شفافیت مالی و اصلاحات ساختاری مالی و مدیریتی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال شرایط خوبی برای عرضه اولیه سرخابی‌ها در بازار پایه فرابورس داریم. هامونی تصریح کرد: خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس برکات بسیار خوبی دارد و تجاری شدن مدیریت دو باشگاه، مشکلات بزرگ این دو تیم از جمله حق پخش تلویزیونی را تعیین تکلیف می‌کند و همچنین قرار گرفتن اطلاعات مالی و مدیریتی آنها در سامانه کدال (سامانه نشر اطلاعات گزارش‌های شرکت‌های بورس) کمک بسیار زیادی به شفافیت بیشتر استقلال و پرسپولیس می‌کند و این موضوع برای سهامدار، سرمایه‌گذار و هوادار مهم و ارزشمند خواهد بود. مدیرعامل فرابورس تاکید کرد: قطعا واگذاری این دوباشگاه به عنوان سرمایه ملی با حساسیت و دقت زیاد صورت می‌گیرد و تا ثبات لازم حمایت از آنها قطع نمی‌شود و از این بابت برای هواداران جای نگرانی نیست.

انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت از نیمه دوم اردیبهشت

حسین فهیمی، سخنگوی آزادسازی سهام عدالت در نشست خبری با موضوع برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت و انتخاب هیات‌مدیره این شرکت‌ها، انتخابات اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت را بزرگ‌ترین انتخابات اقتصادی کشور خواند و گفت: در روش آزادسازی غیرمستقیم سهام عدالت، سهام این شرکت‌ها در اختیار بیش از 30 میلیون نفر قرار گرفته است و با برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، شاهد اولین مشارکت وسیع مردم برای انتخاب هیات‌مدیره این شرکت‌ها خواهیم بود. سخنگوی آزادسازی سهام عدالت اعلام کرد: تاکنون 31 شرکت سرمایه‌گذاری استانی در سراسر کشور تشکیل شده و حدود 160 نفر برای هیات‌مدیره این شرکت‌ها با انجام انتخابات تعیین خواهد شد. متقاضیان تا 28 فروردین فرصت دارند در سامانه ستان سازمان بورس اقدام به ثبت نام کنند. وی افزود: اولین شرط، داشتن سابقه تحصیلی با مدرک کارشناسی و ترجیحا مرتبط با مباحث اقتصادی و مالی است و شرط دیگر داشتن سابقه کار مدیریتی یا عملیاتی در یکی از شرکت‌های اقتصادی عنوان شده است. متقاضیان باید تا 28 فروردین مدارک تحصیلی و سوابق کاری خود را برای احراز صلاحیت در سامانه موبوطه بارگذاری کنند. وی با بیان اینکه انتخابات هیات‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از نیمه دوم اردیبهشت در استان‌های مختلف آغاز می‌شود، افزود: سهامداران عدالت برای شرکت در این انتخابات باید از طریق سامانه سجام احراز هویت شده باشند تا بتوانند در این انتخابات که به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود شرکت کنند.

کارکرد گواهی سپرده برنج در بورس کالا

حسن رضایی‌پور، کارشناس بازار سرمایه درگفت‌وگو با کالا خبر گفت: کارکرد گواهی سپرده برنج در بورس کالا در سه بخش قابل ذکر است که نخستین بخش، انبارهای پذیرش شده بورس کالا است. در این حوزه، کشاورزان در حال حاضر دارایی خود را در منازل و محیط‌های غیراستاندارد نگهداری می‌کنند. درحالی که اگر محصولشان را به انبارهای پذیرش شده از سوی بورس کالا بسپارند، در فرآیند نگهداری آن کالا از فساد، سرقت یا افت کیفیت در امان می‌ماند.وی افزود: انبارهای بورس کالا حکم گاوصندوقی را دارند که کشاورزان می‌توانند کالای خود را به آن سپرده و رسیدی را دریافت کنند و هر زمان که تمایل داشتند، بتوانند با رسیدی که در دست دارند کالای خود را ترخیص نمایند. رضایی‌پور کارکرد دوم گواهی سپرده را چنین تشریح کرد: این کارکرد به فرآیند فروش باز می‌گردد. در شرایط فعلی شاهد هستیم که کشاورزان هر ساله پس از برداشت محصول، آن را به تجار یا واسطه‌ها می‌فروشند و در صورت عدم مراجعه واسطه‌ها، کشاورزان مجبور به فروش مستقیم کالای خود و بازاریابی برای آن هستند. درحالی که با شروع معاملات گواهی سپرده برنج یا هر محصول کشاورزی دیگری، با فرآیندی کاملا معکوس مواجه هستیم. یعنی کشاورزان زمانی که کالای خود را به انبار استاندارد بورس می‌سپارند، تجار و مصرف‌کنندگان زیادی این کالا را رویت می‌کنند؛ به بیان ساده‌تر با عرضه محصول کشاورزی بر تابلوی بورس کالا، کالای کشاورزان در معرض دید عموم تاجران سراسر کشور قرار می‌گیرد و تقاضای بالقوه‌ای برای محصولات کشاورزان شکل می‌گیرد.وی یادآور شد: کارکرد سوم این ابزارها را می‌توان مشخص شدن قیمت کالا برای کشاورز و کاهش فاصله قیمت فروش کالا توسط کشاورزان و قیمت مصرف‌‌کننده عنوان کرد؛ لذا واسطه‌گری‌‌های زائد در این بازار حذف شده و همه نسبت به قیمت واقعی محصولات آگاه می‌شوند.

 

ارسال نظر