رویداد

۱۴۰۰/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۲۲۷

خبر جدید برای عرضه اولیه رایتل

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات از پذیرش رایتل در بازار سرمایه در بهار ۱۴۰۰ خبر داد.در سال‌های گذشته خبرهایی مبنی بر عرضه اولیه رایتل در بازار سرمایه منتشر شده است. این شرکت مخابراتی از سال ۹۶ در حال انجام فرآیندهای اخذ مجوز از سازمان بورس برای عرضه بخشی از سهام و حضور فعال در بازار سرمایه است. آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در رابطه با عرضه اولیه شرکت مخابراتی رایتل در بازار سهام گفت: پذیرش رایتل در بازار سرمایه تمام شده و به زودی در بازار عرضه خواهد شد. در بهمن ۹۹ مدیرعامل رایتل اظهار کرد: بهار ۱۴۰۰، رایتل بورسی می‌شود. یاسر رضاخواه مدیرعامل شرکت رایتل در مورد تاخیر در عرضه اولیه این اپراتور گفت: برای عرضه رایتل در بورس باید فرآیندی طی می‌شد که تاخیر افتاد و این فرایند خارج از کنترل ما بوده است.

دامنه نوسان تا قبل از انتخابات باز می‌شود

سلاح ورزی، عضو شورای عالی بورس در رابطه با تاثیر روند انتخابات ۱۴۰۰ بر بازار سرمایه اظهار کرد: اگر ما یک بررسی داشته باشیم دولت ۲۳۹ هزار میلیارد تومان از بازار بدهی، سهام و مالیات درآمد کسب کرده است. رییس‌جمهور بعدی باید یک نگاه بهتری به بازار سرمایه داشته باشد. عضو شورای عالی بورس در رابطه با دامنه نوسان گفت: از قبل دامنه نوسان و حجم مبنا در دست سازمان بورس و هیئت مدیره بود، اما در رابطه با دامنه نامتقارن بررسی‌های زیادی صورت گرفت. نگاه غالب این است که دامنه نوسان باید با یک روند تدریجی باز شود، خود سازمان بورس هم برنامه‌هایی در این رابطه دارد. او بیان کرد: به نظر می‌رسد تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری این امر اتفاق بیفتد.

سهام و سپرده بانکی مشمول مالیات بر عایدی سهام نیست

محسن علیزاده، عضو ناظر شورای عالی بورس و نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در لایحه بودجه، بندی را به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه گنجانده بود که مجلس شورای اسلامی پس از اصلاحیه، سهام و سپرده بانکی را از این بند حذف کرد. وی در این خصوص بیان داشت: موضوع مالیات بر عایدی، یکی از مباحثی بوده است که از مجلس دهم، در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است. اما مجلس با حذف این بند، به اهمیت بازار سرمایه در اقتصاد کشور تاکید داشته است. علیزاده با اشاره به اینکه رویکرد مجلس تقویت بازار سرمایه است ادامه داد: رویکرد ما به صورت عمومی تقویت بازار سرمایه است؛ طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای ما در اولویت است اما با موضوع مالیات بر عایدی سهام و سپرده بانکی، کاملا مخالف بوده و به این دلیل آن را در اصلاحیه، حذف کرده ایم. این مقام مسوول ادامه داد: معتقدیم بازارهای دیگری وجود دارد که اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در آنها در اولویت است و طرح مالیات بر عایدی سرمایه املاک، وسایل نقلیه موتوری زمینی، مسکوک طلا، شمش   و همچنین انواع ارز خارجی را با جدیت جلو می‌بریم اما بحث مالیات بر عایدی سهام و سپرده بانکی به‌طور کامل حذف شده است.

صعود شگفت‌انگیز  بورس‌های جهانی

دریک هالپینی، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در بانک میتسوبیشی گفت: به‌طور کلی هنوز ریسک‌های زیادی در بازارهای مالی وجود دارند که روند معاملات را دست کم تا نیمه نخست امسال تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. وضعیت کرونا هنوز مایه نگرانی بزرگی است به ویژه آنکه هنوز نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم که واکسن‌های موجود در برابر گونه‌های جهش یافته ویروس هم کارایی بالای خود را حفظ کرده‌اند. اینکه تنش‌های ژئوپلیتیکی تا چه حد مناسبات تجاری را تحت تاثیر قرار دهند هم مهم است. در بورس امریکا و وال استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۱۹ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۳۳ هزار و ۵۴۶.۶۵ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۱.۴۴ درصد افزایش تا سطح ۴۰۷۷.۹۳ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۵۵ درصد جهش در سطح ۱۳ هزار و ۶۹۲.۹۹ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص«فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۳۳ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۶۷۳۷.۳۰ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۶۶ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۱۰۷.۱۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰»بورس پاریس با پیشروی ۰.۵۹ درصدی در سطح ۶۱۰۲.۹۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۰۳ درصد پایین رفت و به ۸۵۷۷.۶۰ واحد رسید. در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۷۹ درصدی تا سطح ۳۰ هزار و ۸۹.۲۵ واحدی بالا رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۱.۹۷ درصد بالا رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۹۳۸.۷۴ واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» جهش ۰.۹۹ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۱۶۶.۵۶ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۵۶ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۸۲۸.۶۹ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن صعودی بود.

 

ارسال نظر