اخبار

۱۴۰۰/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۱۰۷

معامله اوراق الزاما به معنای خروج پول از بورس نیست

محمد صادق غزنوی، مدیر عملیات بازار فرابورس ایران در گفت‌وگو با بورس 24 گفت: همواره بین بانک مرکزی و بانک‌ها مراوداتی وجود دارد. این موضوع در تمام دنیا امری رایج و بدیهی تلقی می‌شود. بخشی از این مراودات که با هدف عملیات بازار باز و به شکل ریپو و از طریق خرید یا فروش اوراق بهادار انجام می‌گیرد در بستر بازار سرمایه رخ می‌دهد. در حال حاضر در بازار سرمایه ما نیز این اتفاق در حال وقوع است که اکثرا این معاملات در نماد مشخصی انجام می‌شود که به معاملات بین بانک مرکزی و بانک‌ها اختصاص دارد، ولی الزاما پولی از بازار سرمایه جذب بانک مرکزی و بانک‌ها نمی‌شود، فقط برخی از معاملات طی عملیات بازار باز انجام می‌شود. وی ادامه داد: هدف از عملیات بازار باز برقراری دامنه نرخ سود (کریدور نرخ سود) است و یکی از روش‌های انجام عملیات بازار باز از طریق عملیات ریپو (قرارداد بازخرید اسلامی) است. این قرارداد، قرارداد بازخرید اسلامی و خرید و فروش اوراق بهادار در کوتاه‌مدت است که بین بانک مرکزی و بانک‌ها انجام می‌شود. معاملاتی که روز یکشنبه ۸ فروردین‌ماه هم انجام شد و ارزش معاملاتی حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان داشت بین بانک مرکزی و چند بانک به صورت قرارداد ریپو صورت گرفت.

این مقام مسوول توضیح داد: نکته مهم این است که انجام این معاملات الزاما هیچ منبعی را از بازار سرمایه خارج نمی‌کند، فقط برخی از معاملات بین بانک مرکزی و بانک‌ها انجام شده است. بنابراین صحبت‌هایی مبنی بر اینکه نتیجه این ارزش معاملات خروج منابع از بازار سرمایه است، صحت ندارد و در واقع این گزاره که گفته می‌شود در نتیجه این معاملات منابع بازار سرمایه به جای اینکه صرف خود بازار سرمایه شود وارد بازار پول می‌شود، صحیح نیست. غزنوی در نهایت تاکید کرد: از آنجایی که معاملات مربوط به عملیات بازار باز در تابلو اوراق دولتی انجام می‌شود و اوراق دولتی هم در بازار بدهی فرابورس مورد معامله و پذیره نویسی قرار می‌گیرند، ارزش این معاملات نیز در سرجمع ارزش معاملات بازارهای فرابورس نشان داده می‌شود. این نکته حائز اهمیت است که الزاما دولت (وزارت اقتصاد) در معاملات عملیات بازار باز نقش کلیدی ندارد و این نقش را بانک مرکزی ایفا می‌کند. لازم به ذکر است که تفکیک مدنظر قابل انجام است به نحوی که اکثرا نمادهایی که این معاملات روی آن انجام می‌شود نماد ۴ هر نماد معاملاتی است.

اجرایی شدن طرح کانون سهامداران حقیقی تا تابستان

محمد رضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار می‌رود اوایل تابستان ظرفیت‌های قانونی در رابطه با تشکیل کانون سهامداران حقیقی در دست اجرا داشته باشیم. وی در رابطه با روند بررسی تشکیل کانون سهامداران حقیقی در مجلس، اظهار کرد: این مساله یکی از بند‌های مورد مطالعه‌ای که قرار است هنگام بازبینی قوانین بازار سرمایه امسال در مجلس مورد بررسی قرار گیرد . او بیان کرد: ما باید یک ساختار متشکل برای کانون سهامداران حقیقی در نظر بگیریم تا آنها نیز یک جایگاه مشخص در بازار سرمایه داشته باشند.نمایندگان سهامداران حقیقی خُرد باید بتوانند در جلسات شورای عالی بورس حضور داشته باشند تا یک حلقه ارتباطی بین متولیان بازار سرمایه و سهامداران خرد تشکیل شود.  رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم در اردیبهشت ماه امسال گزارش‌های نهایی را در رابطه با کانون سهامداران حقیقی در صحن مجلس داشته باشیم تا بر اساس آیین نامه  در دستور کار قرار دهیم. انتظار می‌رود در اوایل تابستان ظرفیت‌های قانونی را در رابطه با تشکیل کانون سهامداران حقیقی در دست اجرا داشته باشیم.

بورس کالا می‌تواند بازیگر نقش اول تحقق شعار سال باشد

ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: باید بر این اصل تاکید شود که بدون رقابت و شفافیت نمی‌توان از تولید پشتیبانی کرد و موانع آن را برداشت؛ این اصل بر لزوم توسعه و تقویت بورس کالا و ابزارهای مالی تاکید می‌کند به گونه‌ای که بورس کالا می‌تواند در صورت حمایت‌های لازم و با شفاف سازی مبادلات و کشف قیمت کالاها، سهولت تامین مواد اولیه و تامین مالی بخش تولید به بازیگر نقش اول تحقق شعار سال مبدل شود.بهادرانی در ادامه به اهمیت نقش بورس کالا در زمینه تحقق شعار سال جاری اشاره کرد و گفت: بورس کالا باعث نظم بازار کالا می‌شود، به‌طوری‌که با تمرکز مبادلات مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای در بورس، شاهد شفافیت و عدالت در حوزه بازار و تولید هستیم از این رو بورس کالا از ابزارهای کلیدی پشتیبانی از تولید به شمار می‌رود. وی افزود: انبارهای زیادی در کشور وجود دارد که دارای کالای زیادی هستند، این انبارها می‌توانند از طریق دریافت گواهی سپرده کالایی در بورس کالا از تولید پشتیبانی کرده و برای این بخش تامین مالی کند؛ ابزار گواهی سپرده بورس کالا دارای ظرفیت بزرگی برای صنعت کشور بوده که در دنیا نیز تجربه شده است.

مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: باید بر این اصل تاکید شود که بدون رقابت و شفافیت نمی‌توان از تولید پشتیبانی کرد و موانع آن را برداشت؛ این اصل بر لزوم توسعه و تقویت بورس کالا و ابزارهای مالی تاکید می‌کند به گونه‌ای که بورس کالا می‌تواند در صورت حمایت‌های لازم و با شفاف سازی مبادلات و کشف قیمت کالاها، سهولت تامین مواد اولیه و تامین مالی بخش تولید به بازیگر نقش اول تحقق شعار سال مبدل شود.

 

ارسال نظر