فرش قرمز بورس برای سال 1400

۱۴۰۰/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۱۰۴

براساس معاملات روز شنبه چهاردهم فروردین ماه بیش از یک میلیارد و ۸۰۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۲ هزار و ۹۵۶ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک‌هزار و ۵۳۴ واحد کاهش به ۴۴۱ هزار و ۱۱۴ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۹۹۹ واحد افت به ۲۸۷ هزار و ۳۸۸ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۹ هزار و ۴۱۲ واحد و شاخص بازار دوم ۲۰ هزار و ۴۸۶ واحد کاهش داشتند. حقوقی‌ها در این روز حدود ۶۸۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۵۰۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۳۴درصد یعنی و ۸۵۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۲۷درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «استخراج کانه‌های فلزی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «سایر محصولات کانی غیرفلزی» و «فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. طی روز شنبه افزایش سهام حقیقی‌ها در ۹نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۳۴نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۳۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۶۷۰میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۳۸نماد حداقل یک درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافته و ۵۳۱نماد با کاهش بیش از یک درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد «خدمات انفورماتیک» با ۲۷۱ واحد، «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» با ۱۵۶ واحد، «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با ۱۱۲ واحد، «فولاد آلیاژی ایران» با ۸۲ واحد، «مس شهید باهنر» با ۷۵ واحد، «ماشین سازی اراک» با ۴۶ واحد، «لیزینگ رایان سایپا» با ۱۸ واحد و «بانک پاسارگاد» با ۱۶ واحد تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. در مقابل «فولاد مبارکه اصفهان» با یک‌هزار و ۴۱۲ واحد، «ملی صنایع مس ایران» با یک‌هزار و ۲۵۱ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با ۷۴۶ واحد، «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با ۷۱۸ واحد، «معدنی و صنعتی چادرملو» با ۶۳۸ واحد، «پالایش نفت اصفهان» با ۵۱۳ واحد، «پتروشیمی پارس» با ۳۹۷ واحد، «گسترش نفت و گاز پارسیان» با ۳۹۵ واحد و «نفت و گاز پتروشیمی تامین»با ۳۸۷ واحد تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند. 

بر پایه این گزارش، طی روز گذشته نماد «گروه دارویی برکت»، «فرآوری معدنی اپال کانی پارس»، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی»، «ماشین سازی اراک»، «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران»، «تامین سرمایه امین» و «لعابیران» در گروه نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه مواد دارویی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۱۱۶ میلیون و ۶۳۳ هزار برگه سهم به ارزش سه هزار و ۷۷۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

در اولین روز هفته شاخص فرابورس نیز بیش از ۱۱۹ واحد کاهش داشت و  روی کانال ۱۸ هزار و سه واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار ۸۱۰ میلیون و ۹۷۲ هزار برگه سهم به ارزش ۱۸ هزار و ۳۹۹ میلیارد ریال داد و ستد شد. در روز مذکور نمادهای «رایان هم افزا»، «صنایع ماشین‌های اداری ایران»، «بیمه معلم»، «پخش هجرت»، «شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه»، «صنعتی دوده فام»، «هتل پارسیان کوثر اصفهان»، «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه» و «کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان»تاثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند. همچنین نماد «پلیمر آریا ساسول»، «بیمه پاسارگاد»، «پتروشیمی زاگرس»، «سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «پتروشیمی تندگویان»، «پتروشیمی مارون»، «فولاد هرمزگان جنوب»، «گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی»، «اعتباری ملل»، «گروه توسعه مالی مهر آیندگان» و «سهامی ذوب‌آهن اصفهان» تاثیر منفی بر شاخص بورس به همراه داشت.

    ارزش سهام عدالت کاهش یافت

در پایان معاملات روز شنبه بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت درمقایسه با چهارشنبه (۱۱ فروردین ماه)، ۱.۶درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۱۰۰هزار تومان و ۲۲ میلیون و ۷۹۲هزار تومان رسید.با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۲۶۰هزار تومان رسیده است.

در این میان محمدرضا پوررضایی با بیان اینکه پرداخت مرحله دوم سود سال ۹۸ سهام عدالت در دست اقدام است، اظهار داشت: اواخر سال گذشته ۵۰ درصد سود سهام عدالت پرداخت شد. به افرادی که دارای سهام عدالت ۵۳۲هزار تومانی هستند، سود ۲۰۰هزار تومانی و افرادی که دارای سهام عدالت یک میلیون تومانی هستند، سود ۴۰۰هزار تومان تعلق می‌گیرد که هر کدام از این افراد در مرحله اول ۵۰درصد سود را دریافت کردند.وی با اشاره به افرادی که موفق به دریافت سود سهام عدالت نشده‌اند، گفت: تمام سهامداران سهام عدالت باید سجامی شوند. البته برای غیرسجامی‌ها هم سود واریز شد، اما اگر سجامی شوند پیگیری این موضوعات برای سهام‌داران راحت‌تر است. افرادی که سود سهام عدالت را دریافت نکرده‌اند، به سایت سهام عدالت مراجعه کنند و ابتدا شماره شبای درج‌شده را کنترل کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل عدم دریافت سود، درج نادرست بودن شماره شبا است. مشاور اجرایی سهام عدالت ادامه داد: به محض اصلاح شماره شبا‌ به‌طور سیستمی و خود به خود، سود سهام برای افراد واریز خواهد شد.پوررضایی افزود: اگر اشکالی در شماره شبا وجود نداشت یا اینکه حتی با اصلاح شماره شبا و شماره همراه باز هم سود دریافت نشد، افراد با شماره پشتیبان ۱۵۶۹ تماس بگیرند و مشکل موجود را اطلاع دهند. پرداخت مرحله دوم یا ۵۰درصد دیگر سود سهام عدالت مربوط به سال ۹۸ در دست اقدام است. مشاور اجرایی سهام عدالت همچنین از افزایش جمعیت متوفیان سهام عدالت خبر داد و گفت: جمعیت متوفیان سهام عدالت حدود دو میلیون و ۶۰۰هزار نفر بود که در حال حاضر به حدود ۳ میلیون نفر رسیده است. انتقال سهام به سهام‌داران غیر سهام عدالت متوقف نیست و به صورت دستی در حال انجام است و وراث می‌توانند نسبت به انتقال سهام اقدام کنند. اما انتقال سهام عدالت اموات به وراث به صورت آنلاین و الکترونیکی انجام خواهد شد و وراث باید تا ایجاد سامانه مربوطه و لینک قوه قضاییه، ثبت اسناد و سپرده مرکزی به این سامانه صبر کنند.

 

ارسال نظر