رویداد

۱۳۹۹/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۹۹۸

بازار بدهی رقیب بازار سرمایه نیست

محمدمهدی مومن‌زاده، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد با اشاره به اینکه ارزش بازار بدهی هم‌اکنون بالغ‌بر ۳۰۴ هزار ‌میلیارد تومان رقم اسمی و ارزش بازاری ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است، پیش‌بینی کرد: تا سال آینده رقم اسمی این بازار به ۳۴۰ هزار ‌میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. وی همچنین تأکید کرد برخلاف تصورها بازار بدهی به‌هیچ‌عنوان رقیب بازار سهام نیست و ادامه داد: بازار بدهی مکمل بازار سرمایه ‌است نه رقیب، این دو بازار مزایا و ریسک‌های متفاوتی دارند و سرمایه‌گذاران می‌توانند با ترکیبی از این ابزارها در پرتفوی خود مدیریت ‌ریسک را اعمال کنند. مدیرعامل شرکت سامان مجد، بازار بدهی را بازاری جوان و نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و گفت: ابزارهای متنوع بازار بدهی می‌توانند جایگزین بسیار خوبی برای ‌سپرده‌های بانکی باشند تا سرمایه‌ها به سمت بخش مولد اقتصاد حرکت کنند. مومن‌زاده اقتصاد ایران را همچنان سنتی و بانک‌محور دانست و گفت: بر اساس نگاه سنتی اقتصاد کشور ما شرکت‌ها به تأمین مالی از ‌بانک‌ها تمایل بیشتری دارند چراکه در ایران شرکت‌ها هرچه بزرگ‌تر می‌شوند، دسترسی بیشتری به امکانات دارند که یکی از این امکانات ‌تأمین مالی سریع‌تر و ارزان‌تر از سیستم بانکی است، این در حالی است که تأمین مالی از بازار بدهی کاملاً شفاف است و امکان هیچ ‌دسترسی خاصی وجود ندارد که البته این موضوع از مزیت‌های بسیار مهم بازار سرمایه است. ‌ ‎ ‎وی در بررسی تمایل بنگاه‌های بزرگ به تأمین مالی از بازار پول به مثالی اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه در صنعت فلزات اساسی ‌بررسی شرکت فولاد مبارکه نشان می‌دهد که این بنگاه تولیدی بزرگ کشور حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی دارد ‌درصورتی‌که کل اوراق این شرکت ۲ هزار میلیارد تومان هم نیست. به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه شرکت‌های بزرگ‌تر به دلیل امتیاز بالای اعتبار سنجی در بازار پول، سه درصد ارزان‌تر از شرکت‌ها و ‌بنگاه‌های کوچک تأمین مالی انجام می‌دهند و همین موضوع جذابیت تسهیلات‌گیری از بانک‌ها را بیشتر می‌کند، درصورتی‌که تأمین ‌مالی از بازار پول، جریان نقدینگی اقتصاد را مختل می‌کند، اما توسعه بازار بدهی باعث رونق تولید و بخش مولد اقتصاد است. وی در ادامه مزیت‌های بازار بدهی به تنوع ابزارهای این بازار اشاره کرد و گفت: خلاقیتی که در طراحی ابزارهای مالی بازار بدهی وجود ‌دارد امکان حضور سلیقه‌های متنوع را در این بازار ایجاد کرده است، اما در شرایط فعلی برای توسعه بیشتر این بازار باید در قوانین آن بازنگری ‌جدیدی انجام شود. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد با تأکید بر اینکه باید با بررسی مجدد قانون بازار سرمایه نهادهای مالی جدید تعریف و ‌طراحی شوند، گفت: این موضوع وظیفه سازمان بورس است که در راستای توسعه این بازار برنامه‌ریزی‌های بیشتری انجام دهد. ‌

شرایط پرداخت سود سهام عدالت امسال مشخص شد

مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس در خصوص نحوه پرداخت سود سهام مشمولین سهام عدالت اعلام کرد: طبق مصوبه 12 اسفند شورای عالی بورس، مقرر شد سود قابل تقسیم شرکت‌های سرمایه‌گذار پذیر سهام عدالت شامل 36 شرکت بورسی و فرابورسی متعلق به تمامی مشمولین سهام عدالت اعم از مستقیم و غیرمستقیم از محل عملکرد سال مالی منتهی به شهریور 99 که مجامع سالانه آنها در سال 99 برگزار شده توسط سپرده‌گذاری مرکزی تجمیع شده و به نحو زیر بین مشمولین سهام عدالت توزیع می‌شود. به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از این محل هیچ‌گونه وجهی پرداخت نخواهد شد و آن شرکت‌ها نمی‌توانند از محل سود سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر درآمد شناسایی و ثبت کنند و در صورت دریافت وجه از شرکت‌های سرمایه پذیر مکلفند نسبت به عودت و پرداخت آن به حساب اعلامی سپرده‌‌گذاری مرکزی اقدام کنند. الف) سود سهام دارندگان سهام شرکت‌های سرمایه پذیر که روش مستقیم سهامداری را انتخاب کرده و در تاریخ برگزاری مجمع هر شرکت، مالکیت سهام را حفظ کرده باشند توسط سپرده‌گذاری مرکزی تجمیع شده و به تناسب سهام هر یک از آنها در روز برگزاری مجمع، حداقل در دو مرحله که تاریخ آن از سوی سازمان بورس تعیین و اعلام می‌شود به سهامداران شرکت‌های فوق پرداخت خواهد شد. ب) به مشمولین سهام عدالت که به روش غیرمستقیم را انتخاب کردند، سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر در صورتی پرداخت می‌شود که سهام را تا 23 اسفند همچنان به فروش نرسانده و مالکیت آن را در اختیار داشته باشند. سود سهامداران شرکت فوق به نسبت میزان سهام آنها در شرکت تعلق گرفته و در صورت فروش سهام از سوی مشمولین سود سهام نیز به خریداران تعلق خواهد گرفت که در 23 اسفند سهامدار باشند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید نسبت به اصلاح اطلاعات و صورت‌های مالی از بابت سود سهام شناسایی شده حاصل از مجمع عمومی برگزار شده در سال 99 شرکت‌های سرمایه‌پذیر اقدام کنند.

سود ناشی از تقسیم سود در مجموعه برگزار شده در سال 99 شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت به سهامداران مورخ 25 اسفند شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی پرداخت خواهد شد. لذا سهامدارانی که پس از 25 اسفند اقدام به خرید سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌کنند باید این موضوع را مد نظر قرار دهند.

 

ارسال نظر