فایده دامنه نامتقارن، بیش از هزینه آن بود

۱۳۹۹/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۹۹۶

محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه شاخص بورس متاثر از همه شرکت‌های فعال در بازار سرمایه تغییر می‌کند، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران بر اساس ارزندگی سهام، اقدام به خرید و فروش می‌کنند و انتخاب‌ها بر روند شاخص اثرگذار است.

در بازار سرمایه مکانیسم عرضه و تقاضا حاکم است و سازمان بورس بر معاملات نظارت دارد تا بازار شفاف بوده و جریان اطلاعات از سمت شرکت‌ها به سمت سهام‌داران برقرار باشد. دهقان دهنوی با اشاره به دامنه نامتقارن افزود: معتقد به بازشدن دامنه نوسان هستم، کارایی بازار حکم می‌کند که اگر برداشتی در خصوص یک سهم یا بازار وجود دارد، اثر خود را به صورت فوری بگذارد. در زمان اتخاذ تصمیم دامنه نوسان نامتقارن، متغیرهای کلان اقتصادی و تحولات سیاسی پیش رو، فضای نااطمینانی ایجاد کرده بود. در چنین فضا، قدرت تصمیم‌گیری کاهش می‌یابد و سهام‌داران نیازمند زمان بیشتری برای تحلیل بودند.

وی به بررسی هزینه و فایده این تصمیم پرداخت و ابراز داشت: ایجاد فضای آرامش، فرصت تحلیل، جو آرام بازار سرمایه و رفع نگرانی از سهام دارانی که به روند منفی بازار نگاه می‌کنند، از مزایای این تصمیم به شمار می‌رود.

اما در مقابل، نقدشوندگی بازار کاهش یافت که برای رفع این مساله، نصاب صندوق‌های درآمد ثابت تغییر کرد. هم‌اکنون حداقل نصاب این صندوق‌ها ۱۰ و حداکثر ۱۵ درصد است. در کنار این موضوع، بازارگردانی به شکل مسوولیت‌پذیری ناشر نسبت به بازار مدنظر قرار گرفت و به‌طور گسترده در حال انجام است. البته دستورالعمل بازارگردانی هم‌اکنون درحال بازنگری است.  دهقان دهنوی با اشاره به اینکه دامنه نوسان نامتقارن، روزجاری در جلسه شورای عالی بورس بررسی می‌شود و از ابتدا قرار بود این تصمیم ماهانه مورد بررسی قرار بگیرد، ادامه داد: برای شرایط موقت تصمیم موقت می‌گیریم. این روزها، فضای اقتصادی به سمت روشنی پیش رفته و شرایط اقتصادی از غبارآلودگی خارج شده است. به هر حال، تغییرات متعدد خودش هزینه و فایده دارد. البته چشم‌انداز نهایی، حذف دامنه نوسان یا بازشدن آن است.

در این بین هم پیشنهاد سازمان بورس این است که دامنه به شکل فعلی باقی بماند تا بسته نهایی را طراحی و ارایه کنیم البته تصمیم نهایی توسط شورای عالی بورس گرفته می‌شود. دهقان دهنوی با تاکید بر اینکه به منظور مقررات زدایی، موضوع مجوز کارگزاری‌ها مورد بازنگری قرار گرفته است، گفت: در روزهای اخیر، مجوز یک تامین مالی و هفت سبدگردان صادر شد و از این پس صدور مجوزها سرعت خواهد گرفت.

    رمز ارز قانونی است، اما استفاده از آن 

غیرقانونی است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: رمز ارز‌ها در کشور قانون دارد. خرید و فروش رمز ارزها یا ماینینگ در کشور قانونی است اما استفاده از آن در خرید و فروش غیرقانونی است. از دستگاه‌های نظارتی نیز می‌خواهیم تا به این موضوع رسیدگی کنند.

رییس سازمان بورس تصریح کرد: در سال جاری تلاطم زیادی در بازار سرمایه داشتیم، بخشی از این صعود و نزول ناشی از متغیرهای کلان از جمله جهش ارزی بوده است اما بخش دیگر ناشی از عوامل غیراقتصادی از جمله اظهارنظرهای غیرتخصصی بودند که باید با آنها مقابله کنیم. علاوه بر این موارد، راجع به قانون‌گذاری و مقررات زدایی هم باید ثبات داشته باشیم. نهاد ناظر بازار سرمایه درخواست می‌کند، کسانی در خصوص بازارسرمایه اظهارنظر کنند که از تخصص و دانش کافی مالی برخوردار باشند.

     برنامه‌های سازمان بورس برای سهام عدالت

وی با بیان اینکه فروش سهام عدالت متناسب با شرایط بازار انجام خواهد شد، تصریح کرد: به علاوه روش‌های غیرمستقیم دیگری نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند تا سهام داران بتوانند به صورت غیرمستقیم سهام داری خود را ادامه دهند و دغدغه‌ای نسبت به سهم خود نداشته باشند. تقسیم‌بندی حقیقی و حقوقی درست نیست، در میان سهام داران حقیقی و حقوقی افرادی هستند که تخلفاتی مرتکب شده‌اند، وظیفه سازمان بورس نیز، برخورد با آنها است. چنانچه سهام‌دار حقوقی منافع سهامدار خرد را رعایت نکند با آن برخورد می‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: سهام داران حقیقی و حقوقی هم‌اکنون مکمل یکدیگر در بازار هستند و شرایط به گونه‌ای است که بخش عمده‌ای از معاملات توسط سهام داران حقیقی انجام می‌گیرد. بازار سرمایه این روزها به آرامش نیاز دارد و همه باید در کنار هم برای توسعه این بازار به نفع اقتصاد گام‌برداریم و روزهای پررونق دیگری را شاهد باشیم.

     سه سیاست کلی در تغییر دامنه نوسان

محمد علی دهقان دهنوی، گفت: شورای عالی بورس، در راستای تغییر دامنه نوسان، سه سیاست کلی را تبیین و تصویب کرد. بر این اساس، اولا افزایش دامنه نوسان مورد تاکید شورا قرار گرفت؛ ثانیا این افزایش به شکل تدریجی همراه با اطلاع‌رسانی کامل و آمادگی بازار انجام می‌شود و ثالثا مقرر شد که همراه با سیاست افزایش دامنه نوسان، فرهنگ‌سازی و ترویج روش‌های سهامداری غیر مستقیم نیز انجام شود . رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: با این سه سیاست کلی، تعیین عدد دامنه نوسان به سازمان بورس واگذار شد؛ همچنین جمع بندی‌ها در روزهای بعدی انجام و نظرات صاحبنظران و کارشناسان نهادهای مالی اخذ می‌شود تا در نهایت به تصمیمی برسیم که مورد نظر و اجماع طیف وسیع سهامداران باشد. سخنگوی شورای عالی بورس در ادامه با اشاره به دیگر دستورات جلسه روز گذشته این شورا تصریح کرد: دو موضوع دیگر در دستور کار نشست دیروز بود؛ یکی بودجه ۱۴۰۰ سازمان بورس که خوشبختانه به تصویب رسید و دستور سوم به اوراق مالی جدید اختصاص داشت که طراحی آن در سازمان بورس و بورس انرژی انجام شده و به تایید شورای فقهی هم رسیده بود.

دکتر دهقان دهنوی افزود: خوشبختانه شورای عالی بورس هم این موضوع را تصویب کرد و به این ترتیب اوراق صرفه جویی انرژی برای کارخانه‌ها و شرکت‌های مختلفی که بتوانند در مصرف انرژی صرفه جویی کنند، طراحی و اجرا خواهد شد . این صرفه جویی در قالب اوراقی خواهد بود که در بازار مورد داد و ستد قرار می‌گیرد و قابلیت نقدشوندگی خواهد داشت.

 

ارسال نظر