بازارسهام

۱۳۹۹/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۷۴۲

بورس مسکن سود قابل قبولی برای سرمایه‌گذاران دارد

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: مقدمات ورود حوزه مسکن به بورس فراهم شده است. از این بابت که سرمایه‌گذاری‌های خرد و پروژه کسانی که علاقه‌مند هستند در حوزه ساختمان مسکن یا سایر خدمات سرمایه‌گذاری کنند، وارد بورس می‌شود. وی ادامه داد: با این کار سرمایه‌گذاران، از منافع قابل‌قبولی برخوردار شوند، ضمن اینکه ورود مسکن به بورس منجر به افزایش ساخت و ساز و تولید واحد مسکونی در کشور شود. این مقام مسوول همچنین با اشاره به کاهش فاصله قیمت تمام شده مسکن و قدرت خرید مردم با اجرای طرح ملی مسکن افزود: در شهرهای مختلف کشور پروژه‌های مختلفی از این طرح افتتاح شد. تا قبل از پایان سال پروژه‌های طرح ملی مسکن استان یزد افتتاح می‌شود. ساخت این واحدها امسال شروع شده که پس از 11 ماه به اتمام رسیده است. معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: مجری این پروژه ستاد فرمان امام بوده که ساخت آن را به پیمانکاران واگذار کرده بود. علاوه بر این تعدادی از پروژه‌های کوچک در سراسر کشور چه در بافت فرسوده چه در سایر بافت‌ها که به صورت گروهی برای ساخت واگذار شده به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

اقتصاد بدون نگاه علمی و تخصصی پیش  نمی‌رود

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در آیین راه‌اندازی معاملات آتی نقره و حراج باز سنگ آهن در بورس کالا اظهار داشت: اقدامات زیادی برای افزایش بهره‌گیری از ظرفیت بازار سرمایه و بورس کالا جهت رونق اقتصادی کشور، بهبود و شفافیت اطلاعات و کاهش ریسک‌ها انجام شده است که باید از همکاران بورس کالا به خاطر تلاش‌های شبانه روزی و معرفی ابزارهای جدید در هر چند ماه یک بار، تشکر کنیم.

پورابراهیمی با بیان اینکه اقدامات مثبتی که در بورس کالا در حال انجام است با کمک سازمان بورس سرعت گرفته است، افزود: در جلسه گذشته که در بورس کالا برای راه‌اندازی صندوق کشاورزی برگزار شد گلایه‌های زیادی را از چرخه وضعیت فولاد داشتیم و اعلام کردیم که قاعده بازی باید در بازار رعایت شود، خوشبختانه همراهی وزارت صنعت و کمک‌های انجام شده باعث شد تا مسائل به وجود آمده در این حوزه با موفقیت برطرف شود. وی با بیان اینکه ورود سنگ آهن به بورس کالا اتفاقی مثبت و موجب خرسندی فعالان تولید است، تاکید کرد: اجرای این اقدام نشان می‌دهد از فضای قبلی همچون نگاه دستوری به قیمت‌ها وارد یک فضایی جدید شده ایم و اساسا دغدغه چیزی را که داشته ایم امروز تبدیل به میدان عملیاتی شده است.

پورابراهیمی اعلام کرد: به هیچ عنوان نمی‌توان کشور را بدون نگاه علمی و تخصصی و با ادبیات سیاسی پیش برده و مسائل حاکم در کشور را اداره کنیم. وی خاطرنشان کرد: اگر به دنبال این هستیم تا در کشور به اهداف بلند و مطلوب برسیم باید قواعد حوزه اقتصادی و اجرایی را در کشور بپذیریم و اجرا کنیم؛ در این حوزه راه‌اندازی قرارداد آتی نقره در بورس کالا کار ارزشمندی است که صورت گرفته که برای استفاده از ابزارهای مشتقه در بازار سرمایه باید همه اقدامات مربوطه به نوبت عملیاتی شوند. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در گذشته در بورس کالا شاهد راه‌اندازی معاملات آتی در حوزه سکه طلا بودیم که وزیر سابق اقتصاد نگرانی‌های قیمتی را در این زمینه داشتند؛ اما تجربه نشان داد که قواعد بازی را نمی‌توان با تصمیمات مداخله گرانه بر هم زد و از بورس کالا می‌خواهیم که در خصوص توسعه بازار آتی بر روی دارایی مختلف از جمله طلا با قدرت فعالیت کند تا بازاری بزرگ برای پوشش ریسک‌های قیمتی در اقتصاد وجود داشته باشد. وی با اشاره به اینکه باید اقدامی صورت گیرد تا در کشور برای سهامداران، عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان حفظ منافع صورت گیرد، گفت: در هیچ کشوری هیچ یک از بازارها بدون محدودیت و قواعد فعالیت نمی‌کنند اما هدایت بازار با قواعدی دستوری، شدنی نیست که خوشبختانه در راستای اصلاح این اقدامات قدم برمی‌داریم.

افزایش ظرفیت ۲۲۵ درصدی آزمون گواهی نامه‌های حرفه ای

بهنام بهزادفر، مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس، گفت: در این دوره با توجه به شرایط بازار سرمایه و توسعه کمی نهادهای مالی فعال، تعداد متقاضیان شرکت در آزمون‌های حرفه‌ای بازار سرمایه افزایش چشمگیری داشته و پس از یک مرحله ثبت نام در مراحل ابتدایی بنا به دستور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مجددا افزایش ظرفیت صورت گرفته است.

وی همچنین با بیان اینکه ثبت نام مجدد آزمون‌های سال جدید از شنبه ۱۶ اسفند ماه آغاز شده و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه خواهد داشت، گفت: در حال حاضر امکان ثبت نام آزمون‌های حرفه‌ای بازار سرمایه برای داوطلبان میسر است؛ ظرفیت کل در گام اول ۱۸۵۰ نفر بوده که بنا به دستور رییس سازمان با افزایش ۲۲۵ درصدی رو به رو شده و این ظرفیت به ۶۰۰۰ نفر رسیده که هنوز هم تکمیل نشده است. بهزادفر در خصوص لزوم رعایت پیش‌نیاز تمامی آزمون‌ها عنوان کرد: لازم است تمامی داوطلبان پیش از انتخاب آزمون، قوانین پیش‌نیاز و همچنین شرایط عمومی و اختصاصی را مطالعه کنند. وی همچنین تأکید کرد: برابر خط مشی سازمان و به منظور حفظ سلامتی تمامی داوطلبان، کلیه آزمون‌ها در محل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و با فاصله گذاری اجتماعی انجام می‌شود.

 

ارسال نظر