بازارسهام

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۵۶۵

بازار سرمایه با متغیرهای فعلی ارزنده است

علی صحرایی، مدیر عامل بورس تهران گفت: فلزات اساسی، فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها به لحاظ ارزندگی مشکل بنیادی ندارند و قاطبه بازار از جمله ۳۶ شرکت سهام عدالتی را همین‌ها تشکیل می‌دهند. وی افزود: سهامدارانی که با عرضه سهام خود صف فروش تشکیل می‌دهند، در تیر و مرداد گذشته همین سهم‌ها را تا ۲ برابر زمان فعلی خرید می‌کردند. مدیر عامل بورس تهران در ادامه، ابهام و عدم اطمینان را مساله اصلی بازار در وضعیت فعلی دانست و افزود: در کنار این مساله نرخ ارز و برخی اخبار منتشره درمورد آن دایم به بازار پیام کاهش می‌دهد و این مساله در خروج یا عدم خروج سهامداران در بازار نقش دارد. وی با بیان اینکه امروز نزدیک به ۷۵ درصد معاملات مربوط به افراد حقیقی است، تصریح کرد: در صورتی که شاخص چه هم وزن و چه شاخص کل سبز و بر مدار صعود باشد، در بازگشت روحیه و اعتماد سهامداران به بازار اثرگذار خواهد بود. مدیر عامل بورس تهران خاطرنشان کرد: امروز بازار هوشمندتر شده است و اتفاقات را به دقت رصد می‌کند؛ لذا مسیرها برای افزایش نقدشوندگی بازار را باید تسهیل کرد. صحرایی گفت: بعد از اصلاح‌های اخیر شاخص، اکنون کلیت بازار منتظر یک شروع خوب است و آغاز این روند جز با حضور فعال نهادهای مالی میسر نخواهد بود .

معاملات «کزغال» در زمان عادی بازار انجام  می‌شود

روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران گفت: در بسیاری از روزها، معاملات «کزغال» در زمان عادی بازار انجام می‌شود و در روزهای گذشته نیز باوجود صف‌ سنگین «کزغال»، معاملات آن انجام می‌شد. روز گذشته نیز، هم نماد «کزغال» و هم نماد «سپیدار»، صف‌های فروش سنگینی داشتند. اما در زمان عادی بازار، معاملات آنها انجام شد.وی افزود: این امکان وجود دارد که در برخی از روزها به دلیل کلیت بازار سرمایه و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد، ناظر بازار زمان معاملات برخی از نمادها را به ساعات پس از معاملات بازار منتقل کند. دهقان اضافه کرد: به هر حال چنین موضوعاتی براساس تصمیم ناظر بازار است که بنابر شرایط کلی بازار سهام، اقدام به تصمیم‌گیری می‌کند و ارتباط زیادی با مشکلات هسته معاملات فرابورس ندارد. کلیت بازار سرمایه، شرایطی دارد که برای معاملات بهتر نماد، دادوستدها به پس از ساعت بازار منتقل می‌شود تا نماد معاملاتی را بهتر مدیریت کنند و فشار کمتری به بازار وارد شود.مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران تصریح کرد: امکان انجام معاملات در زمان عادی بازار نیز وجود دارد، اما زمانی که ناظر بازار دلایل مختلفی مانند عدم وجود خریدار، ثبت سفارش فروش به تنهایی، عدم خرید و فروش و... را مشاهده می‌کند، ترجیح ناظر بر این است که در یک بازه زمانی دیگر، تمرکز خود را تنها بر یک نماد گذاشته و آن را مدیریت کند. وی اظهار داشت: هسته معاملاتی فرابورس، مشکل خاصی ندارد و بورس و فرابورس، دو هسته جداگانه دارند. باتوجه به توسعه‌هایی نیز که در سال جاری انجام شد، مشکل خاصی قابل مشاهده نیست. توسعه‌ها نیز به صورت مداوم در حال انجام هستند، اما برای یک تغییر بزرگ و اساسی در حال حاضر برنامه‌ای وجود ندارد. در حال انجام توسعه‌های کوچک و به دنبال هم هستیم تا وضعیت، پایدارتر شود. دهقان در مورد درج رفتار عملکرد حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بر روی نمادها، فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی قابل مشاهده است. اما خالص خرید و فروش حقوقی‌ها و حقیقی‌ها برای کل بازار سرمایه به دلیل برخی از مشکلات فنی از روی سایت برداشته شد.

معرفی برترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری

سامانه هوشمند رتبه ‌بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری پردازش اطلاعات مالی پارت، بر اساس آخرین اطلاعات مربوط به پایان بهمن ۹۹، برترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مشخص کرده است. براساس این گزارش، در گروه صندوق‌های سهامی، آسمان یکم سبدگردان آسمان، فیروزه موفقیت سبدگردان توسعه فیروزه و سهام بزرگ کاردان تامین سرمایه کاردان رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده‌اند. صندوق‌های آسمان خاورمیانه سبدگردان آسمان، توسعه ممتاز سبدگردان انتخاب مفید و گوهر نفیس تمدن تامین سرمایه تمدن نیز رتبه‌های برتر گروه صندوق‌های مختلط را به خود اختصاص داده‌اند. شایان ذکر است که صندوق‌های یکم ایرانیان و  فراز اندیش نوین تامین سرمایه نوین و امین آشنا ایرانیان سبدگردان سهم آشنا به ترتیب رتبه اول تا سوم را در رتبه بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری گروه درآمد ثابت دارا هستند. این گزارش حاکی است، این رتبه‌بندی بر اساس امتیازدهی به معیارهای ۱۵ ‌گانه مربوط به فعالیت و عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری براساس مدل انحصاری پردازش اطلاعات مالی پارت حاصل شده که به صورت دوره‌ای به‌روز می‌شود.

مصوبات سازمان بورس اهرمی برای تقویت بازار

رضا اعجازی، مدیرعامل کارگزاری اقتصادبیدار درگفت‌وگو با عصرمالی با اشاره به افزایش حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت در سهام گفت: این اتفاق منجر به تقویت تقاضا می‌شود و کمکی به شرایط حساس بازار خواهد بود که در نهایت رونق را به آن برمی‌گرداند. مصوباتی را که اخیرا سازمان بورس وضع و اجرا کرده، می‌توان ابزارهای تقویتی کوتاه‌مدت دانست که استفاده از آن لازمه بازار است، شاید لزوما مکمل هم نباشند اما یک مسکن یا آرامش مقطعی در بازار هستند و زمینه را برای بازگشت کامل تعادل در بازار هموار می‌کنند.

 

ارسال نظر