اخبار

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۵۶۴

انتقاد از رویکرد سیاسی دولت به  مجامع سرمایه‌گذاری‌ سهام عدالت

محمدرضا پور ابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری با اشاره به تصمیم دولت به استناد مصوبه شورای عالی بورس در راستای برگزاری مجامع استان‌های کشور گفت: 50 میلیون نفر از جمعیت کشور دارای سهام عدالت هستند که حدود 60 درصد آنها روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس این مصوبه برای حدود 30 میلیون نفر تصمیم‌گیری خواهد شد و این در حالی است که اقدام شورای عالی بورس برخلاف سیاست‌های کلی و همچنین مغایر با قانون تجارت است.وی افزود: اقدام یاد شده به هیچ عنوان به صلاح کشور نیست؛ از این رو از وزیر اقتصاد دعوت شده در جلسه فوق‌العاده‌ای در کمیسیون اقتصادی مجلس حضور یابد و در این راستا توضیحات لازم را بیان کند. پورابراهیمی بیان کرد: باید حقوق مردم رعایت شود، زیرا حدود 45 درصد از دارندگان سهام عدالت نتوانسته‌اند اقدام به ثبت‌نام کنند تا در این مجامع شرکت کنند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: دولت باید پاسخ دهد چرا رویکرد سیاسی به سهام عدالت در استان‌ها نشان می‌دهد؛ در واقع رویکرد جریان دولتی، اقتصاد سیاسی را در استان‌ها دنبال می‌کند و این در حالی است که رییس مجلس باید به این موضوع وارد شود و آن را بررسی کنیم.

تعامل مثبت وزارت صمت  و بورس کالا

اردشیر سعدمحمدی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به جلسه فولادی‌ها گفت: فردا در جلسه با مدیران فولادی، بحث تشکیل ستاد زنجیره فولاد را مطرح خواهیم کرد. بنده اعتقاد به خرد جمعی دارم و رگولاتوری حوزه معدن و صنایع معدنی باید با حضور موثر تشکل‌های بخش خصوصی مثل انجمن فولاد، انجمن سیمان، انجمن سرب و روی و غیره صورت گیرد. منافع مملکت و مردم در بهره‌گیری از خرد جمعی و استفاده از نظرات فعالان اقتصادی و کارشناسان است. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مسائل حوزه فولاد نیازمند کارشناسی دقیق است افزود: در شیوه‌نامه فولاد موضوع شمش فولادی و ورق یکسان دیده شده که اساسا صحیح نیست، زیرا امروز مازاد تولید شمش در کشور به چشم می‌خورد اما در بخش ورق برای مثال ورق‌های با ضخامت زیر نیم میلیمتر کمبود وجود داشته و نیاز به واردات است. بنابراین در بحث شمش با توجه به مازاد تولید، چاره‌ای جز صادرات نداریم و لذا شیوه نامه باید با شرایط واقعی تدوین و تصویب شود. سعدمحمدی با تاکید دوباره وجود مازاد در بخش شمش فولاد ادامه داد: با توجه به تقاضا و مصرف بازار داخلی در بخش مقاطع طویل فولادی، صادرات شمش فولادی ضرورت دارد و نباید بازار خارجی خود را به راحتی از دست بدهیم. تولید شمش، مازاد بر نیاز داخلی است و محدود کردن صادرات با توجه به کمبود تقاضا در داخل به کاهش تولید منجر می‌شود. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: برنامه واحدهای زنجیره فولاد از نظر تامین گندله و کنسانتره و تقسیم شمش فولادی برای سال ۱۴۰۰ تعیین و به آنها ابلاغ شده است. در این راستا تکلیف تمامی واحدها برای تولید داخل، صادرات و تنظیم بازار مشخص شده است که واحدها بر اساس آن می‌توانند برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند و در صورتی که واحدها با مسائل و معضلاتی همراه بودند با وزارت صمت درمیان خواهند گذاشت و ما برنامه را تصحیح خواهیم کرد.

نقره محصولی جذاب برای بازار آتی بورس کالا

سمانه حسینی معامله‌گر معاملات آتی کارگزاری سهم آشنا به تاثیر پذیری معاملات نقره از نرخ دلار و بازار جهانی اشاره کرد و گفت: نقره دارای بازار و نرخ‌های جهانی بوده و کالایی نوسان پذیر است؛ تجربه نیز نشان داده کالاهایی که نوسان قیمتی دارند، برای سرمایه‌گذاران بازار آتی جذابیت بیشتری داشته و این محصول هم از این قاعده مستثنی نیست. نقره در بازار آتی می‌تواند جای خالی سکه طلا را تاحدودی پر کند و فکر می‌کنم حضور سرمایه‌گذاران پرشمار سکه طلا به بازار آتی به وسیله نقره رقم بخورد؛ البته ما فعالان بازار آتی کماکان منتظر نگاه عمیق‌تر به ابزارهای مالی بازار سرمایه و بازگشت سکه طلا به بازار آتی بورس کالا هستیم.  وی با بیان اینکه نمی‌توان موفقیت‌های بازار آتی سکه طی ۱۰ سال فعالیتش را نادیده گرفت، ادامه داد: زمان بهترین قاضی برای ادعای تاثیر قیمت‌های آتی سکه بر رشد قیمت‌های نقدی بود چراکه با توقف معاملات آتی سکه، تقاضای سفته بازی این بازار مالی به بازار فیزیکی منتقل شد و در ادامه با سایر عوامل اثرگذار بر قیمت طلا شاهد رشد چند برابری قیمت‌ها بودیم. معاملات آتی نقره هم می‌تواند مانند سکه طلا روزهای پررونقی را برای بازار سرمایه رقم بزند البته به شرط آنکه برای معاملات نقره از خارج از مجموعه بازار سرمایه، محدودیتی تحمیل نشود؛ البته حساسیت نقره به اندازه طلا نیست و این رویداد بعید به نظر می‌رسد.  این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: شاید در ماه‌های نخست راه‌اندازی معاملات آتی نقره، شاهد حجم معاملات بسیار بالا نباشیم اما به‌طور حتم معاملات نقره جایگاه بسیار خوبی را بین سرمایه‌گذاران پیدا می‌کند و به مرور با افزایش حجم معاملات این کالا در بورس کالا روبرو خواهیم شد. 

 

ارسال نظر