افت شدید شاخص در دوران اعمال دامنه نوسان نامتقارن

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۳۰۵
افت شدید شاخص در دوران اعمال دامنه نوسان نامتقارن

گروه بورس|

تنها ۵ روز به پایان بهمن ماه باقی مانده بود که دامنه نوسان نامتقارن روی بازار اعمال شد تا شاهد یک وضعیت بسیار مطلوب در این بازار باشیم اما واقعیت‌ها خبر از وضعیت مطلوب نمی‌دهد و از روز ۲۶ بهمن ماه شاهد صف‌های فروش دربازارسهام هستیم و روز گذشته شاخص کل بیش از ۱۰ هزار واحد نزول کرد که بیشترین افت شاخص در دوران اعمال نوسان نامتقارن محسوب می‌شود.

باتوجه به وضعیت بازار و شرایط فعلی نمی‌توان عرضه را برای طولانی مدت با محدودیت مواجه کرد و در نهایت انتظار داشت در این بازار افزایش تقاضا رخ دهد. درست است دستکاری در بازار و تلاش برای سرکوب قیمت‌ها به هر نحوه امری اشتباه و نادرست است اما نباید فراموش کرد که حداقل به کارگیری آن در شرایط فعلی کار را بیش از پیش برای بازگشت بازار به روند صعودی دشوار‌تر می‌کند. شاید اگر دوسال قبل‌تر بود و در مدتی که چشم‌انداز تورمی، کاهش ارزش پول ملی، چشم‌اندازی پایدار از ضعف ریال ارایه می‌داد و درنهایت هر نوع از سهام موجود در بازار را ارزنده می‌کرد از دامنه نوسان نامتقارن به نفع افزایش تقاضا استفاده می‌شد بسیاری از جدید الورودها این چرخه تبعیض مثبت برای تقاضای سهام را امری معقول تلقی می‎‌کردند. با این وجود در حال حاضر که ورود معنادار پول به این بازار متوقف شده باید به این نکته توجه می‌شد که جذاب کردن بازار برای افرادی که درگیر معاملات آن نیستند آن هم در شرایط سقوط ۴۵ درصدی قیمت‌ها طی چند ماه در نهایت نتیجه‌ای جز تضعیف فعالان ثابت قدم‌تر بازار سرمایه ندارد. یکی از مهم‌ترین دلایل بیان این موضوع این است که در شرایط نبود امید به رشد قیمت‌ها در بورس، پول چندانی از بیرون به این بازار تزریق نمی‌شود و بنا بر این هر چه نقدینگی بیشتری در صف‌های فروش حبس شود با اندکی اختلاف به معنای نبود تقاضای موثر در بورس و فرابورس خواهد بود؛ عاملی که در نهایت با افزایش هیجان فروش در طرف عرضه تقویت می‌شود و حتی کورسوی امیدی که می‌تواند بازار را با روزهای بهتر مواجه کند از میان خواهد برد. به هر ترتیب خروجی این تغییرات در روزهای آتی هر چه که باشد تا کنون یک مساله کاملا محرز شده است؛ دست مدعی رو شده و دور باطل آزمون و خطا از جیب مردم عادی این بار هم دارد تیشه به ریشه بورس می‌زند.

همچنین باتوجه به خرید و فروش‌های بازار سهام به نظر می‌رسد دلیل فشار فروش قابل توجه در نمادهای خودرویی و بانکی طی این روز کاهش امیدها به مشخص شدن سهل‌الوصول آینده برجام است که راه را برای بهبود وضعیت نمادهای بانکی یا همکاری خودرویی‌ها با خارج می‌بندند.از طرفی دیگر مشخص نبودن آینده آزاد شدن قیمت‌ها در خودروریی‌ها هم نقشی منفی در چشم‌انداز تغییر قیمت در نمادهای مهم این گروه دارد. همین امر باعث شده نمادهای این گروه که در ماه‌های ابتدایی سال بر بال شایعات با پرواز قیمت نامعقول مواجه بودند و در کانال‌های تلگرامی بیش از هر نمادی به ارزنده بودن آنها استناد می‌شد در روزهای اخیر راه طولانی‌تری برای منطقی شدن قیمت‌ها پیش‌رو داشته باشند. نکته مهم اینجاست که طی روزهای پیش رو برجام و مذاکرات و حواشی آن می‌تواند تاثیر بیشتری بر مسیر بازار سرمایه داشته باشد و پر رنگ شدن ریسک‌های سیاسی راه را برای تغییر بیشتر قیمت در برخی گروه‌ها هموارتر کند.

  توصیه‌ای به سهامداران

برای جلوگیری از زیان سنگین 

پیمان حدادی، کارشناس بازارسرمایه درگفت‌وگو با ایرنا درخصوص وضعیت این بازار می‌گوید: در ماه گذشته چند اقدام از سوی سازمان بورس برای بهبود وضعیت بازار در پیش گرفته شد، مهم‌ترین آن بحث انتشار EPS شرکت‌های تولیدی بود تا از این طریق اقدام به پیش بینی سود سال ۹۹ شرکت‌ها کنند. با توجه به تلاش مسوولان حاضر در سازمان بورس برای کاهش نوسان در بازار اما تا پایان بهمن ماه هیچ یک از دو اقدام، کمک چندانی را نتوانست برای بهبود وضعیت بازار انجام دهد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد نوسان در معاملات بورس شد، تغییر قیمت ارز بود، اضافه می‌کند: در این ماه قیمت دلار از ۲۶ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و دوباره در مدار رشد قرار گرفت و دوباره قیمت آن تا ۲۶ هزار تومان افزایش یافت. تاثیر برخی از عوامل در بازار مانند دامنه نامتقارن در کنار دیگر عوامل می‌تواند در اسفند ماه تاثیر مثبت در بازار داشته باشد اما سهامداران نباید در انتظار روند صعودی پرشتاب شاخص بورس باشند بلکه در کل می‌توان اعلام کرد که برآیند بازار سرمایه در اسفند ماه مثبت خواهد بود.حدادی با اشاره به اینکه نقدینگی موجود در بازار سرمایه بین صنایع کوچک و بزرگ چرخش خواهد داشت، اضافه می‌کند: احتمال اینکه در روزهای آخر اسفند به دلیل تسویه اعتبارات تا حدودی قسمت عرضه در بازار افزایش پیدا کند، وجود دارد، در ماه‌های پایانی سال حقوقی‌ها چندان خریدار در بازار نخواهند بود و حتی اقدام به فروش سهم‌هایی می‌کنند که در سود هستند. با توجه به اینکه از آخرین روز معاملاتی سال جاری که ۲۷ اسفند ماه است تا اولین روز کاری سال آینده، بازار سهام ۱۰ روز متوالی تعطیل است به همین دلیل پیش بینی می‌شود در هفته پایانی اسفند بر وزن فروش بازار اضافه شود اما بازار در سه هفته ابتدایی اسفند، متعادل و به سمت مثبت خواهد بود. پیشنهاد ما به سهامداران این است که ۵۰ درصد از پرتفوی خود را سهم و ۵۰ درصد دیگر را به سمت خرید اوراق با درآمد ثابت پیش ببرند؛ بنابراین بهتر است فقط در ۵۰ درصد از سهام خود ریسک کنند تا در صورتی که بازار ریزش کرد سهامداران متحمل ضرر و زیان سنگین نشوند.

    افت ۱۰ هزار واحدی شاخص

براساس معاملات روز یکشنبه بیش از دو میلیارد و ۳۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۵ هزار و ۱۸۵ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با یک هزار و ۱۴۷ واحد کاهش به ۴۳۷ هزار و ۱۷۶ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۷۴۹ واحد افت به ۲۸۵ هزار و ۷۶۱ واحد رسیدند. شاخص بازار اول هشت هزار و ۸۲۱ واحد و شاخص بازار دوم ۱۵ هزار و ۲۱۳ واحد کاهش داشتند. حقوقی‌ها روز گذشته حدود ۶۷۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۷۱۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۳۳درصد یعنی ۹۰۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۲۵درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «سیمان، آهک و گچ» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «مخابرات» و «سایر محصولات کانی غیرفلزی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.علاوه بر این در بین تمامی نمادها، «نماد شرکت ارتباطات سیار ایران» با ۳۴۲ واحد، «تامین سرمایه امید» با ۹۵ واحد، «همکاران سیستم» با ۶۲ واحد، «فرآورده‌های نسوز ایران» با ۵۶ واحد، «صنایع شیمیایی دشتستان» با ۴۲ واحد، «صنایع کاشی و سرامیک سینا»، «سرمایه‌گذاری ساختمان ایران»، «تامین سرمایه نوین» با ۳۰ واحد، «کربن ایران» با ۲۱ واحد و «لبنیات پاک» با ۲۰ واحد تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. نماد «فولاد مبارکه اصفهان» با یک هزار و ۱۵۵ واحد، «ملی صنایع مس ایران» با یک هزار و ۵۵ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با ۸۶۴ واحد، «معدنی و صنعتی گل گهر» با ۶۵۴ واحد، «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با ۵۷۶ واحد، «معدنی و صنعتی چادرملو» با ۵۰۱ واحد، «نفت و گاز پتروشیمی تامین» با ۴۲۹ واحد، «پالایش نفت بندرعباس» با ۳۶۷ واحد و «پتروشیمی پارس» با ۳۵۱ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند.

برپایه این گزارش روزمذکور نماد «لیزینگ پارسیان»، «ملی صنایع مس ایران»، «سرمایه‌گذاری سیمان تامین»، «کابل البرز»، «گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، «تامین سرمایه امین» و «فولاد مبارکه اصفهان» در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. «گروه فلزات اساسی» هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۱۶۵ میلیون و ۷۴۶ هزار برگه سهم به ارزش دو هزار و ۴۰۶ میلیارد ریال داد و ستد شد. شاخص فرابورس نیز بیش از ۹۸ واحد کاهش داشت و روی کانال ۱۷ هزار و ۴۰۲ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار ۹۱۲ میلیون و ۱۵۳ هزار برگه سهم به ارزش ۶۶ هزار و ۹۴۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.  

در دومین روزکاری هفته نمادهای «فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال»، «نیروگاه زاگرس کوثر»، «توسعه خدمات دریایی و بندری سینا»، «جنرال مکانیک»، «بیمه میهن»، «عطرین نخ قم» و «صنایع بهداشتی ساینا» با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند. 

همچنین «پلیمر آریا ساسول»، «پتروشیمی زاگرس»، «پتروشیمی مارون»، «پتروشیمی تندگویان»، «سنگ آهن گهرزمین»، «شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «موسسه اعتباری ملل»، «فولاد هرمزگان جنوب»، «شرکت آهن و فولاد ارفع»، «گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی» با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه بودند.

 

ارسال نظر