بازارسهام

۱۳۹۹/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۱۷۶

تصویب طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد

علی جدی، نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن اظهار داشت: جزییات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شد. البته پیش از این کلیات این طرح در صحن مجلس تصویب شده بود، ولی برای بررسی جزییات به کمیسیون صنایع ارجاع داده شده بود. مواردی در این طرح در بررسی‌های کمیسیون تغییر کرد ولی مسائلی مثل عرضه کل زنجیره فولاد در بورس به تصویب رسید. وی افزود: در این طرح معافیت مالیاتی برای محصولات میانی و ابتدایی فولاد برداشته شد، اما محصولات انتهای زنجیره فولاد همچنان معافیت مالیاتی خواهند داشت. این تصمیم به این علت گرفته شد تا تولید به سمت انتهای زنجیره پیش برود و از خام‌فروشی جلوگیری شود. به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که با معافیت مالیاتی به خام فروشی کمک کنیم. در مورد سنگ معدن مردم نیز منافعی دارند که باید به آن توجه شود، نمی‌شود هم معافیت مالیاتی داشت و هم صادرات به شکل خام فروشی کرد. نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد تاثیر قیمت فولاد بر صنایع کشور تصریح کرد: با اینکه تولید فولاد در کشور مازاد بر مصرف است اما عرضه با برخی مشکلات مواجه است، اما در هر حال با عرضه کل زنجیره فولاد در بورس، تولیدکنندگان فولاد باید ابتدا محصولات خود را در بورس عرضه کنند در صورتی که به فروش نرود و خریدار نداشته باشد می‌توانند صادرات خود را انجام دهند. جدی همچنین در مورد طرح ساماندهی بازار خودرو خاطرنشان کرد: قرار بر این بود که با جلسات یکشنبه و سه‌شنبه این هفته ‌طرح ساماندهی بازار خودرو نهایی شود اما با وجود بحث‌های فراوان نهایی شدن آن به هفته بعد موکول شد و این موضوع همچنان در دستور جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس است.

تکرار روندهای گذشته  در بازار

ابراهیم سماوی، مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر و در بررسی شرایط فعلی بازارسرمایه گفت: در این خصوص باید به ماه‌های گذشته رجوع کنیم؛ در چند ماه قبل با رشد چند ۱۰درصدی و بعضا چند ۱۰۰درصدی در بسیاری از سهم‌های بازارسرمایه رو به رو بودیم. در آن دوره عمده سرمایه‌گذارانی که به بازار وارد شده بودند، تجربه کافی در این حوزه نداشتند، این گروه عمدتا به اخبار و بازدهی‌های مثبتی که در آن دوره خاص وجود داشت، بیش از حد واکنش نشان می‌دادند. سماوی اضافه کرد: اما از اواسط مرداد که بازار در مسیر ریزش قرار گرفت که البته هنوز هم با روند کمابیش ریزشی آن مواجه هستیم. در این مسیر، سازمان بورس و نهادهای وابسته با ابزارهایی مانند توسعه بازارگردانی، انتشار اوراق تبعی و اخیرا تغییر دامنه نوسان به‌طور نامتقارن در هدایت و برقراری تعادل در بازار تلاش زیادی کردند.

 وی با اشاره به ریزش‌های اخیر بازار تصریح کرد: به نظر من یکی از مهم‌ترین علل این روند در وزن‌دهی سرمایه‌گذران به خصوص تازه‌واردان به رویدادهای منفی اخیر است. براین اساس، توصیه می‌کنم سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی حتما بر اساس تحلیل و ارزندگی سهم‌ها به خرید و فروش بپردازند. این کارشناس بازار در ادامه اظهار کرد: در چند ماه اخیر، بسیاری از سهم‌ها با ریزش‌های زیادی مواجه بودند که قطعا در این قیمت‌ها نباید فروخته شوند. همچنین در نظر داشته باشید که بسیاری از سهم‌ها کامودیتی محور هستند، در بررسی بازارهای جهانی، روند رو به رشد بازارهای مرتبط به این کامودیتی‌ها قابل مشاهده است، این موضوع می‌تواند روی فروش شرکت‌ها اثرگذار باشد. سماوی به سرمایه‌گذاران توصیه کرد از هیجانات دوری کنند و افزود: بازار همیشه ریزشی نیست، بلکه بازار سرمایه همواره دوره‌های زمانی مختلفی دارد. براین اساس، به‌طور قطع مانند گذشته با دوره‌های رشد و رونق مجدد رو به رو خواهیم بود.مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر با مثبت دانستن گزارش‌های ۹ماهه منتشر شده شرکت‌ها، بیان کرد: در مقایسه با گزارش‌های ۹ ماهه سال قبل، بسیاری از شرکت‌ها EPS پیش‌بینی خود را برای سال جاری منتشر کردند، براین اساس می‌توانیم با در نظر گرفتن نسبت‌هایی مانند نسبت P/E دریابیم که در بازار فعلی هنوز سهم‌های ارزنده وجود دارند. وی با اشاره به وجود برخی ابهامات موجود گفت: مساله برجام و تاثیرگذاری آن بر قیمت دلار و قیمت سهام، همچنین برخی نکات در خصوص بودجه دولت مواردی هستند که برطرف شدن آنها در کنار دیگر مسائل می‌تواند به رشد اسمی شرکت‌ها کمک کند.

گشایش دومین انبار کشمش  در بورس کالا

مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای از گشایش انبار کشمش تیزابی شرکت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان تاکستان جهت انجام معاملات سپرده کالایی این محصول خبر داد. در این اطلاعیه آمده است از روز گذشته چهارشنبه مورخ ۲۹ بهمن ۹۹، انبار کشمش تیزابی شرکت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان تاکستان با نام کشمش تیزابی۰۰۰۶تاکستان (پ) فعال شده و آماده پذیرش محصول مشتریان است. براساس اطلاعیه منتشره زمان گشایش نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی مربوط به این انبار با نماد کشم۰۰۰۶پ۰۲ از روی دوشنبه ۴ اسفند ماه در بورس کالا خواهد بود. محصول تحویلی به انبار می‌بایست تولید سال ۱۳۹۹ باشد و انبار، محصول تولیدی سال‌های گذشته را پذیرش نخواهد کرد. طبق این اطلاعیه سررسید انبار ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ بوده و آخرین روز معاملاتی نماد ایجاد شده ۲۴ شهریورماه سال آینده است و پس از آن معاملات برای فرایند تحویل و تسویه حساب با انبار متوقف خواهد شد. گفتنی است هر گواهی سپرده کشمش معادل یک کیلوگرم است.

 

ارسال نظر