اخبار بورسی

۱۳۹۹/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۱۷۵

ورود پلیس امنیت اقتصادی تهران به چند پرونده بورسی

سرهنگ علی ولیپور گودرزی، رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران در گفت‌وگو باتسنیم در پاسخ به این سوال که آیا در پی ریزش بازار سرمایه در ماه‌های اخیر، متضرر شدن تعداد زیادی از سهامداران و اعتقاد برخی از کارشناسان مبنی بر دستکاری تعمدی معاملات و تخلفات روی داده، نهادهایی همچون سازمان بورس یا وزارت اقتصاد از پلیس امنیت اقتصادی تهران خواسته‌اند که به این پرونده‌ها تخلفات ورود پیدا کند یا اینکه خود پلیس امنیت اقتصادی تهران در این رابطه اقدامی انجام داده، اظهار کرد: موارد زیادی را تاکنون در این رابطه بررسی کردیم اما اکنون در دو تا سه پرونده به جد در حال انجام اقدامات خود هستیم و هماهنگی قضایی را نیر در این رابطه انجام داده‌ایم. رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ تصریح کرد: بورس قوانین خود را دارد و تصمیمات آن نیز به صورت کشوری است و بیشتر پرونده‌های مربوطه به آن در پلیس امنیت اقتصادی نیروی انتظامی بررسی می‌شود البته اگر در تهران بزرگ، موارد و مستنداتی مبنی بر ایجاد اخلال در بازار سرمایه به دست ما برسد، ضمن اشراف اطلاعاتی، اقدامات خود را انجام می‌دهیم.

عرضه صکوک اجاره  ۳۰ هزار میلیارد ریالی

غلامرضا ابوترابی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه گفت: شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا به عنوان بانی، در نظر دارد بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود را برای تامین مالی اجرای پروژه HDPE شرکت پتروشیمی سروش مهستان عسلویه در قالب اوراق اجاره و از طریق فروش تعداد ۳,۵۹۲,۸۱۴,۳۷۱ سهم شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با حداقل قیمت سه ماهه هر سهم ۸,۳۵۰ ریال به نهاد واسط (شرکت واسط مالی تیر چهارم) و سپس اجاره به شرط تملیک آنها، تامین کند. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه توضیح داد: این اوراق ۴ ساله و با نرخ اجاره‌بهای ۱۸ درصد است که این اجاره‌بها هر سه ماه یک بار توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز می‌شود. وی اظهار داشت: ضمانت پرداخت اصل و اجاره‌بهای این اوراق با در نظر گرفتن رتبه اعتباری بلندمدت و کوتاه‌مدت بانی که توسط موسسه رتبه بندی پارس کیان به ترتیب A- و A۱ تعیین شده از طریق توثیق بخشی از سهام تحت تملک بانی در شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت پتروشیمی مارون صورت می‌پذیرد. به گفته ابوترابی، بازارگردانی و تعهد پذیره نویسی این اوراق بر عهده شرکت تامین سرمایه سپهر بوده و عامل فروش اوراق هم شرکت کارگزاری خبرگان سهام است. شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا پیش از این یک مرتبه در اسفند ماه ۱۳۹۸ از طریق انتشار صکوک اجاره به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه اقدام به تامین مالی کرده است که اوراق آن در نمادهای تابان۰۱، تابان۰۲ و تابان۰۳ در حال معامله‌اند.

ابلاغ افزایش ضریب اعتباری به ۶۰  درصد قیمت پایانی

مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس، مصوبه کمیته پایش ریسک بازار درخصوص افزایش ضریب تعدیل سهام، حق تقدم سهام و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در محاسبه حساب تضمین موضوع معاملات اعتباری اوراق بهادار را به شرکت‌های کارگزاری ابلاغ کرد. در این ابلاغیه آمده است: پیرو اجرای ابلاغیه صورتجلسه ۳ مرداد ۹۷ هیات مدیره سازمان بورس در خصوص اصلاح دستورالعمل خرید اعتباری اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس ایران و همچنین ابلاغیه‌های اصلاح ضرایب تعدیل اوراق بهادار قابل محاسبه در حساب تضمین موضوع معاملات اعتباری اوراق بهادار و با استناد به اختیارات اعطایی به کمیته پایش ریسک بازار، مطابق مصوبه هیات مدیره سازمان بند ۱ نود و نهمین صورتجلسه مورخ ۲۹ بهمن ۹۹ کمیته پایش ریسک بازار در خصوص افزایش ضرایب تعدیل سهام، حق تقدم سهام و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در محاسبه حساب تضمین موضوع معاملات اعتباری اوراق بهادار بدین شرح جهت اطلاع و اقدام مقتضی ابلاغ می‌شود: ۱. در خصوص افزایش ضریب تعدیل سهام و حق تقدم سهام و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در محاسبه حساب تضمین معاملات اعتباری اوراق بهادار به شرح زیر تصمیم‌گیری شد.

زمان برگزاری سهام عدالت مشخص شد

پوررضایی، مشاور اجرایی سهام عدالت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: پس از برگزاری مجمع عمومی ۳۱شرکت‌ سرمایه‌گذاری در سراسر کشور و شکل‌گیری شرکت‌ها، مدیریت سرمایه سهامداران عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند، به دست شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و اعضای هیات مدیره‌ای که سهام داران آنان را انتخاب کرده‌اند، سپرده خواهد شد. وی ادامه داد: ۴۹ میلیون نفر در کشور سهام عدالت دارند که ۳۰ میلیون نفرشان سهام‌دار غیرمستقیم هستند و بقیه سهامداران روش مستقیم را برای سهام خود برگزیده‌اند. مشاور اجرایی سهام عدالت شرکت سپرده گذاری مرکزی اظهار داشت: پنج مرحله برای ثبت شرکت‌های تعاونی حوزه سهام عدالت وجود دارد. وی یادآور شد: مرحله اول تبدیل شرکت‌های تعاونی به شرکت سهامی عام در استان‌ها است که بیشتر این کار انجام شده و در قالب شرکت‌های تعاونی دیگر فعالیتی نداشته و شرکت‌ها به شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعلی تبدیل شده‌اند. 

 

ارسال نظر