دامنه نوسان زمینه‌ساز رشد بازارسرمایه

۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۹۷۲

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت اتفاقات مهمی را پشت سر گذاشت و برخی از این اتفاقات باعث شدند وضعیت بازار به‌طور کلی تغییر کند.

محمدعلی دهقان دهنوی با اشاره به اینکه دامنه نوسان از روز شنبه ۲۵ بهمن ماه، تغییر می‌کند، ابراز داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، دامنه نوسان خرید و فروش سهام منفی دو درصد و مثبت ۶ درصد خواهد بود. البته تصمیمات شورای عالی بورس پس از ۷۲ ساعت قابلیت اجرا دارد و بر همین اساس، از روز شنبه ۲۵ بهمن ماه، این تغییر اعمال خواهد شد. همچنین کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، از شمول قیمت‌گذاری خارج می‌شوند و امید می‌رود که با هماهنگی و تعامل دستگاه‌های مختلف، شاهد توسعه و تعمیق بازار سرمایه باشیم. رییس سازمان بورس در پاسخ به چرایی اتخاذ تصمیم تغییر دامنه نوسان گفت، تغییر دامنه نوسان در شرایط خاص، با ایجاد بستر زمانی مناسب مسیر تحلیل را هموار می‌کند و پیرو آن سهامداران در فضای آرام‌تری تصمیم‌گیری می‌کنند. هرگاه شرایط اقتصادی از ثبات بیشتری برخوردار باشد، امکان افزایش دامنه نوسان و حتی حذف آن وجود خواهد داشت. 

این مقام مسوول در نشست با مدیران فولادی کشور گفت: شما مدیران صنعت فولاد کشور، وکیل میلیون‌ها سهامدار عدالت هستید و باید از حقوق آنها دفاع کنید که خوشبختانه این اراده و رویکرد برقرار شده است. وی افزود: چشم‌انداز بازار فولاد در کشور بسیار درخشان است، بنابراین به همت تلاش‌های زیادی که در دست اجراست، تمام اقدامات انجام خواهد شد تا تمام زنجیره فولاد کشور در بورس کالای ایران عرضه شود.

انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی در ۲۰ اسفند ۹۹ برگزار خواهد شد. علی عسکری، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر اقتصاد، در نشست خبری با موضوع برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی که صبح دیروز در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی در رتبه‌بندی شرکت‌های کشور، شرکت‌های بزرگ و مهمی محسوب می‌شوند و ارزش سهام هر یک از این شرکت‌ها در بعضی استان‌های کوچک تا ۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

محمد صادق غزنوی، مدیر عملیات بازار فرابورس در بررسی این موضوع که اجرای دستور العمل بازارگردانی چقدر موفق بوده و به اهداف مورد نظر نزدیک شده است، گفت: بازارگردانی مقوله‌ای است که در راستای ایجاد نقدشوندگی و تحدید دامنه نوسان اجرایی شد تا از نوسانات شدید در قیمت سهام جلوگیری کند. این مسوول اظهار کرد: در اجرای بازارگردانی دو رویکرد وجود دارد؛ یک نگاه موضوع اجبار و الزام قانونی به وجود بازارگردان است و روی ‌دیگر فعالیت اختیاری بازارگردانی به عنوان حرفه‌ای سودده است. رویکردی که در شرایط فعلی بازار اجرایی شده، الزام و اجبار ‌است که ناشر و سهامدار عمده بر اساس قانون ملزم شدند تا برای سهم بازارگردان معرفی کنند که این اتفاق باعث شده تا هدف ‌بازارگردان صرفا انجام تکلیفی مشخص باشد، اما اگر رویکرد و نگاه به اختیار بود، قطعا شرایط متفاوت‌تر شده و دستاوردهای بهتری ‌داشت.

غلامرضا ابوترابی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه اظهار داشت: با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک اجاره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (سهامی عام) به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال بدون ضامن و با تکیه بر رتبه اعتباری از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران، عرضه عمومی می‌شود. ابوترابی ادامه داد: این موضوع در عمل منجر به وابسته شدن فرآیند تأمین مالی از طریق بازار سرمایه به تأیید مراجع ذیصلاح در بازار پول شده و علاوه بر آن به دلیل پرداخت کارمزد، برای بانی هزینه بر می‌شد و تنها امکان قانونی در نظر گرفته شده برای اغلب بانیان اوراق در صورت عدم معرفی رکن ضامن بانکی، توثیق اوراق بهادار با رعایت ضوابط مربوطه بود. از این رو با هدف تسهیل تأمین مالی در قالب انتشار اوراق بهادار بدهی، هیات مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار در سوم اردیبهشت ۹۹ شرایط انتشار اوراق بدهی بدون استفاده از رکن ضامن را تصویب کرد.

به گفته مهدی دلبری، عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری خدمات گستر، عملکرد شرکت‌ها نشان می‌دهد در فصل پاییز سود بنگاه‌ها ۳۰ درصد رشد کرده و شاخص هم ۱۰۰ درصد رشد داشته که اتفاق خوبی است، اما باید همه ارکان کمک کنند این سودها مستمر باشد تا بازار سرمایه به روزهای اوج بازگردد. دلبری سال جاری را از لحاظ اعداد، ارقام، ارزش معاملات و هجوم مردم به بازار سرمایه سالی ویژه دانست و گفت: بر همین اساس امسال شدیدترین و سریع‌ترین صعود را در تاریخ بازار سرمایه تجربه کردیم و پس از آن هم شاهد بودیم که ریزشی سریع در سرعتی بالا رخ داد که تعداد زیادی از افراد را درگیر کرد.

محمدرضا عربی مزرعه شاهی، مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی پارس کیان، شرایط سودآوری بسیاری از شرکت‌ها را تا پایان سال ادامه‌دار دانست و گفت: اگرچه این مساله شامل کل بازار نمی‌شود، ولی شرکت‌هایی که بنیه قوی دارند، عموما گزارش‌های خوبی ارایه داده‌اند. با توجه به افت‌هایی که در شرایط اوج بازار تا الان اتفاق افتاده، در برخی شرکت‌ها قیمت‌ها به شرایط نسبتا مطلوبی رسیده است؛ ضمن اینکه گزارش‌های ۶ ماهه و ۹ ماهه، وضعیت شرکت‌ها را مناسب نشان می‌دهد. معاون سرمایه‌گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید، تصمیم جدید شورای عالی بورس را در خصوص تغییر دامنه نوسان در کنترل هیجانات کاذب بازار موثر خواند. مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات، اجرای دامنه نوسان نامتقارن را گام مثبتی در کنترل صف‌های خرید و فروش و تقویت تحلیل محوری در بازار دانست. احمد اشتیاقی معتقد است که دامنه نوسان نامتقارن، ترمزی برای نوسان‌گیری است و منجر به بازگشت سهامداری در بازار می‌شود. محمد صفری تصریح کرد: دامنه نوسان در بازار هیجانی به تشدید رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران دامن می‌زند و بهتر است در بلندمدت به سمت حذف دامنه نوسان حرکت کنیم.

رامین ملماسی، مدیرعامل کارگزاری سینا گفت: ابزارهای کمکی در برخی مقاطع نیاز بازار هستند اما بهتر است بازارگردان‌ها هم به کمک این ابزار بیایند تا شرایط بهتر کنترل شود. رامین ملماسی با اشاره به اقدام اخیر در شورای عالی بورس در تصویب دامنه نوسان نامتقارن بیان کرد: با توجه به شرایط حاکم بر بازا ر، دامنه نوسان نامتقارن یک تصمیم حمایتی است، البته این موضوعی است که ماه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت مورد تصویب قرار گرفته است.

مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران درجه‌بندی عملکرد حدود ۲۰۰ صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشور را در سه بازه زمانی یک ساله، ۳ ساله و ۵ ساله مورد بررسی و محاسبه قرار داد و نتایج آن را منتشر کرد. سه صندوق از جمع برترین‌ها در گروه صندوق‌های سهامی قرار می‌گیرند و دو صندوق دیگر بادرآمد ثابت هستند. صندوق‌های آسمان آرمانی سهام شرکت سبدگردان آسمان با نماد آساس، هستی‌بخش آگاه سبدگردان آگاه با نماد آگاس و باران کارگزاری بانک کشاورزی، صندوق‌های در سهام لیست رتبه‌بندی برهان بوده‌اند.

 

ارسال نظر