هماهنگی انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

۱۳۹۹/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۹۴۱

علی عسکری، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر اقتصاد، در نشست خبری که با موضوع برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، گفت: عسکری خاطرنشان کرد: در کنار اقداماتی که هر سال انجام شده است، تاکنون در سه مرحله سود سهام عدالت به حساب سهامداران پرداخت شد که رقم کلی آن حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است. معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه مراحلی بعدی پرداخت قرار است هر چه زودتر انجام شود، اظهار داشت: برای ساماندهی و برنامه‌ریزی لازم است اقداماتی جدید صورت گیرد. حدود ۱۹ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت روش مستقیم و حدود ۳۰ میلیون نفر روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند.

عسکری خاطرنشان کرد: همه افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند به نوعی در سامانه سجام ثبت نام کردند وافرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند مدیریت آنها در این سهام از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت انجام می‌شود. وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی در رتبه‌بندی شرکت‌های کشور، شرکت‌های بزرگ و مهمی محسوب می‌شوند و ارزش سهام هر یک از این شرکت‌ها در بعضی استان‌های کوچک تا ۹ هزار میلیارد تومان است.

عسکری افزود: در برخی استان‌های بزرگ هم ارزش سهام هر یک از این شرکت‌ها نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان است. مشمولان سهام عدالت که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند باید هرچه زودتر نسبت به ثبت نام در سجام اقدام کنند.  معاون وزیر اقتصاد به ثبت نام۶۵ تا ۷۳ درصد از سهامداران غیرمستقیم سهام عدالت در سامانه سجام در سه استان‌ کرمان، فارس و یزد اشاره کرد و افزود: در ۱۰ استان دیگر، این میزان ۶۰ تا ۷٣ درصد و در ۱۲ استان، ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده است. در عین حال، در هشت استان میزان ثبت نام از ٣٢ تا زیر ۵٠ درصد بوده است. اعضای هیات‌مدیره باید انتخاب شوند و سهام داران برای انتخاب اعضا باید بطور حتم سجامی شوند و رای خود را به صورت الکترونیکی اعلام کنند.

وی با بیان اینکه از ۳۰ میلیون نفر، ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سجام ثبت نام کرده‌اند، گفت: برای برگزاری مجمع حداقل باید ۵۰ درصد سهام داران حضور داشته باشند، اگر به حد نصاب نرسند مجمع دوباره ۱۰ روز آینده و با هر میزان سهام‌دار برگزار خواهد شد. مشمولان سهام عدالت برای کاندیدا شدن در اعضای هیات‌مدیره باید در سامانه استان ثبت نام کنند تا صلاحیت آنها مورد بررسی قرار گیرد، این افراد فقط تا پنجم اسفند فرصت ثبت نام دارند. سهامداران به هیچ عنوان به مسائل مطرح شده در این زمینه که نیازی به ثبت نام در سجام نیست توجه نکنند بلکه باید بطور حتم هر چه زودتر این اقدام را در دستور کار قرار دهند. در آینده برای سهام‌دارانی که اقدام به ثبت نام در سجام نکرده‌اند سود واریز نمی‌شود.

    سهام عدالت؛ گسترده‌ترین طرح بازار سرمایه

در ادامه این نشست، حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و سخنگوی سهام عدالت عنوان کرد: بحث آزادسازی سهام عدالت در یکی از پرنوسان‌ترین سال‌های بازار سرمایه رخ داد و تاکنون طرحی در بازار سرمایه کشور به این ابعاد و گستردگی وجود نداشته است. وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۱۵ استان مرحله اول مجامع عادی بطور فوق‌العاده را برگزار کرده‌اند، افزود: در فرآیند آزادسازی سهام عدالت، دارایی‌ها از کنترل و مالکیت دولت خارج و به سازمان بورس منتقل شد. فهیمی تصریح کرد با اشاره به اینکه توصیه همیشگی ما به سهامداران، عدم فروش سهام عدالت است، عنوان کرد: در مرحله اول آزادسازی سهام عدالت، حدود ۱۹ میلیون نفر قادر به مشاهده دارایی خود در سامانه سهام عدالت و تصمیم‌گیری در خصوص آن بوده‌اند .فهیمی همچنین تاکید کرد: پس از ثبت‌نام در سامانه سجام و ایجاد ارتباط با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، ما قادر به انجام بسیاری از خدمات برای سهامداران به صورت الکترونیکی هستیم و به هیچ‌وجه نیازی به مراجعه حضوری سهامداران نیست. وی با بیان اینکه با دریافت کارت اعتباری سهام عدالت، امکان خرید وجود دارد و اگر مبلغ استفاده‌ شده تا ۲۹ روز بازگردانده شود، سود به آن تعلق نخواهد گرفت، تصریح کرد: در صورت عدم بازگشت پول پس از گذشت ۲۹ روز، به وام سه ساله تبدیل خواهد شد که شرایط و سود خود را دارد.

     تاکنون سه مرحله سود سهام عدالت واریز شده است

همچنین حسنعلی قنبری، معاون وزیر و رییس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: متولی سهام عدالت، وزارت اقتصاد است و سازمان خصوصی‌سازی به عنوان یکی از بازوهای اجرایی، بخش‌هایی از وظایف اجرایی را عهده‌دار است. وی افزود: تاکنون طی سه مرحله، سود سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی واریز شده است. در این مدت ۱۲۷ هزار میلیارد ریال به حساب بیش از ۴۱ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت واریز شده است. وی گفت: سازمان خصوصی‌سازی نسبت به تعیین وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث آنها اقدام کرده است و با همکاری‌های انجام شده با سازمان ثبت احوال این امکان فراهم شده و نسبت به اصلاح هویتی سهامداران و وراث آنها فعالیت‌هایی انجام شده است. قنبری تاکید کرد: آزادسازی سهام عدالت در دو مرحله انجام شده که در هر مرحله ۳۰ درصد آن آزاد شد و افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند، قابلیت فروش ۶۰ درصد از سهام خود را بوسیله بانک و بورس داشتند، همچنین این افراد می‌توانند تصمیم به نگهداری سهام خود بگیرند تا از مزیت سهام خود در قالب دریافت سود و افزایش قیمت سهام استفاده کنند.

    ۱۳ شرکت سرمایه‌گذاری استانی، هلدینگ می‌شوند

محمدرضا معتمد، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اظهار داشت: صندوق بازارگردانی برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ایجاد خواهد شد. وی افزود: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بر اساس رای هیات‌مدیره که در ۲۰ یا ۲۱ اسفند سال جاری انتخاب خواهند شد به شناسایی توانمندی‌های خود در اجرای پروژه‌ها در سطح کشور یا استان خواهند پرداخت و از منافع آن بهره مند می‌شوند. این مقام مسوول ادامه داد: در حال حاضر از ۴۹ شرکت استانی سهام عدالت ۳۶ شرکت در بورس و فرابورس پذیرش شده‌اند و قرار است ۱۳ شرکت باقیمانده در قالب هلدینگی به تمام ۴۹ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت تخصیص داده شود. معتمد ادامه داد: لازم است تمام مشمولین در تمام سامانه‌های لازم از جمله سجام ثبت نام کنند تا کلیه منافع لازم به آنها اختصاص یابد. در این صورت آنها می‌توانند از منافع نقدی و افزایش سرمایه در اسرع وقت بهره مند شده و از هر تغییری در ارزش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باخبر شوند. وی در پایان به ایجاد صندوق بازارگردانی برای شرکت‌های استانی اشاره کرد و گفت: موضوع آن توسط شورای عالی بورس تصویب شده و هدف آن حمایت از شرکت‌های استانی است.


 

ارسال نظر