اخبار

۱۳۹۹/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۶۹۹

اصلاح شیوه‌نامه فولاد  به نفع همه فعالان زنجیره

سعدمحمدی، معاون معدنی وزیر صمت درخصوص جلسه با کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دیروز در مجلس، شیوه‌نامه فولاد مورد بررسی قرار گرفت و از آنجا که باید دقت نظر کافی در مورد این شیوه‌نامه لحاظ می‌شد، از کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخواست کردیم یک فرصتی به وزارت صمت با همکاری فولادی‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه داده شود تا تدوین برنامه‌ای داشته باشیم که همه ذی‌نفعان رضایت‌مندی از نحوه تدوین آن را داشته باشند. او افزود: رییس جدید بورس نیز در این جلسه هم حضور داشتند و کمیسیون صنایع مجلس موافقت کرد تا ظرف ۱۵ روز تدوین برنامه جدیدی با الگو‌برداری از طرح مجلس داشته باشیم. معاون معدنی وزیر صمت تاکید کرد که در حوزه بازار، اصول علمی و اقتصادی و شرایط بورس نیز لحاظ می‌شود.

انتشار اوراق بدون ضامن  در بازار سرمایه

رضا عیوضلو از انتشار اوراق سهام شرکت صنعتی معدنی گل گهر در بازار سهام خبر داد که شرکت توسعه مالی مهر آیندگان 700 میلیارد تومان به تامین مالی از طریق انتشار اوراق اقدام خواهد کرد. این مقام مسوول افزود: نخستین اوراق بدون ضامن با رتبه اعتباری امروز در فرابورس ایران پذیره‌نویسی می‌شود تا شرکت‌ها بدون در اختیار داشتن ضامن و فقط با اتکا به رتبه اعتباری نسبت به تامین مالی از بازار اقدام کنند. رتبه‌بندی شرکت توسط رتبه‌بندی اعتباری پایا انجام شده و مشاور عرضه نیز شرکت لوتوس پارسیان است. این اوراق با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر می‌شود.

وی در خصوص انتشار اوراق بدون ضامن توضیح داد: اوایل سال 99 سازمان بورس و اوراق بهادار به شرکت‌های بورسی و فرابورسی اجازه داد در صورتی که رتبه‌بندی اعتباری شوند و آنها از رتبه تیپ لبی به بالا باشد بتوانند بدون داشتن ضامن به انتشار اوراق بهادار اقدام کنند تا پیش از این سازمان بورس، بورس و فرابورس را ملزم می‌کرد اوراقی منتشر و بانکی را به عنوان ضامن معرفی کنند که فرآیند تامین مالی را طولانی می‌کرد و نرخ تأمین مالی را در بازار افزایش می‌داد. از سوی دیگر انتخاب کردن ضامن برای یک شرکت بورسی و فرابورسی در گذشته با توجه به لزوم رکن ضامن کار آسانی نبود و پیچیدگی‌های خاص خودش را داشت. مدیرعامل رتبه‌بندی پایا در خصوص معیارهای رتبه‌بندی شرکت‌ها نیز گفت: شرکت‌های رتبه‌بندی بر اساس متدولوژی و اصولی که به عموم افشا کرده‌اند نسبت به رتبه‌بندی اعتباری شرکت‌ها (ناشران) و اوراق بهادار آنها اقدام می‌کنند. رتبه‌بندی اعتباری در واقع اظهارنظر موسسه رتبه‌بندی راجع به احتمال ایفای به‌موقع تعهدات شرکت‌ها (ناشران) یا احتمال ایفای به‌موقع تعهدات ناشی از انتشار اوراق بهادار محسوب می‌شود. در واقع شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری، ریسک اعتباری ناشران بورسی و فرابورسی را برای بازار آشکار می‌کنند. رتبه‌بندی اعتباری باعث شفاف‌تر شدن بیشتر شرکت‌ها به ویژه از جنبه ریسک آنها می‌شود.

عیوضلو در پاسخ به این سوال که در صورت نکول شرکت تکلیف اوراق منتشره چه خواهد شد، توضیح داد: پیش‌بینی شده که کمیته نکولی در سازمان بورس تشکیل شده و اگر رتبه اعتباری شرکتی تنزل قابل توجهی پیدا کرده باشد و از درجه مشخصی خارج شود؛ وثایق یا ضمانت‌هایی برای این شرکت‌ها تعیین شده و این اوراق به اوراق با پشتوانه ضامن یا توثیق سهام تبدیل شوند.

 

ارسال نظر