افزایش اقبال حقیقی‌ها به خرید سهام بورسی

۱۳۹۹/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۶۲۰

براساس معاملات اولین روز هفته بیش از ۶ میلیارد و ۶۱۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹۵ هزار و ۱۲۱ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با هفت هزار و ۳۳۸ واحد افزایش به ۴۳۱ هزار و ۹۶۲ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با چهار هزار و ۷۹۹ واحد رشد به ۲۸۲ هزار و ۵۱۴ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۳۳ هزار و ۲۹۵ واحد و شاخص بازار دوم ۶۴ هزار و ۴۵۶ واحد افزایش داشتند.

در بورس روز شنبه حقیقی‌ها حدود ۵۹۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۹هزار و ۸۹۰میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۹۳درصد یعنی ۹هزار و ۱۶۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۶درصد از کل معاملات شد بیشترین ورود پول حقیقی به بازار در گروه‌های «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد و حقوقی‌ها نیز خریدار سهام در گروه های«بیمه و صندوق بازنشستگی» و «هتل و رستوران»بودند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با سه هزار و ۱۷۵ واحد، «فولاد مبارکه اصفهان» با دو هزار و ۸۹۰ واحد، «ملی صنایع مس ایران» با دو هزار و ۵۶۴ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با دو هزار و ۱۷۲ واحد، «معدنی و صنعتی گل گهر» با یک هزار و ۲۵۳ واحد، «نفت و گاز پتروشیمی تامین» با یک هزار و ۱۰۶ واحد و «پالایش نفت اصفهان» با یک هزار و ۷۰ بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. همچنین نماد «تولیدی فولاد سپید فراب کویر» با ۲۱۹ واحد، «فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش» با ۱۶۰ واحد، «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با ۱۰۰ واحد، «کارت اعتباری کیش» با ۷۲ واحد، «گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران» با ۴۸ واحد، «موتورسازان تراکتور‌سازی ایران» با ۴۷ واحد و «فرآورده‌های نسوز ایران» با ۴۳ واحد هم تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند.

برپایه این گزارش روز شنبه نماد «بهساز کاشانه تهران»، «لیزینگ پارسیان»، «صنعتی زر ماکارون»، «توسعه و عمران امید»، «پارس سرام»، «سرمایه‌گذاری سیمان تامین و «ملی صنایع مس ایران» در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. گروه «فلزات اساسی» هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۹۴ میلیون و ۱۹۲ هزار برگه سهم به ارزش هفت هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.

     فرابورس چگونه عمل کرد؟

شاخص فرابورس نیز بیش از ۳۶۲ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۱۸۳ واحد ثابت ماند، در این بازار دو میلیارد و ۵۰۴ هزار برگه سهم به ارزش ۳۹ هزار و ۱۲۷ میلیارد ریال داد و ستد شد. در روز مذکور نمادهای «پلیمر آریا ساسول»، «پتروشیمی زاگرس»، «نمادهای سنگ آهن گهرزمین»، «صنعتی مینو»، «سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه» و «پتروشیمی تندگویان» با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند. همچنین «توزیع داروپخش»، «قاسم ایران»، «افرانت»، «تجارت الکترونیک پارسیان کیش»، «صنایع ماشین‌های اداری ایران»، «گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی» و «ریل پرداز سیر» هم تاثیر منفی بر شاخص بورس برجای گذاشتند. در اولین روز هفته افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۵۹نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۸۵نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۸۴۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۲۷۰میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۳۷۱نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافته و ۱۰۹نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

    بورس‌کالا

درست است هفته گذشته، هفته مطلوبی برای بورس تهران نبود اما؛ بورس کالا وضعیت خوبی را پشت سرگذاشت و در هفته گذشته بیشترین حجم و ارزش معاملات مربوط به دارایی پایه سکه طلا بود تا بازار ابزارهای مالی هفته‌ای طلایی را پشت سر بگذارد. به این ترتیب، تعداد یک میلیون و ۷۷۸ هزار و ۳۰۰ گواهی سپرده سکه طلا در ۴ نماد خزانه بانکی به ارزش تقریبی ۱۸۵۱ میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال دادوستد شد. زعفران نگین نیز پس از سکه طلا بیشترین حجم و ارزش معاملات هفتگی را به خود اختصاص داد تا با معامله تعداد یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۳۹۸ گواهی سپرده مبتنی بر این دارایی پایه ارزش حدود ۲۱۲ میلیارد و ۴۸۹ میلیون ریالی روی تابلوی معاملات ثبت شود. در جریان معاملات هفته گذشته، تعداد ۷۰۳۱ گواهی سپرده زعفران پوشال نیز به ارزشی نزدیک به ۵۹۰ میلیون ریال خرید و فروش شد. در ۲ نماد معاملاتی فعال گواهی سپرده رطب مضافتی تعداد ۳۵۰۷ ورقه بهادار مبتنی بر کالا در حالی معامله شد که ارزشی بیش از ۶۹۶ میلیون ریالی برای آن رقم خورد. معامله گران تعداد ۶۶۳ گواهی سپرده پسته فندقی و بادامی را نیز معامله کردند تا ارزش حدود ۸۶۹ میلیون ریالی را برای آن به ثبت برسانند. معامله ۱۲۳۸ گواهی سپرده زیره سبز نیز با ثبت ارزش تقریبی ۵۸۷ میلیون ریالی انجام شد و در نهایت تعداد ۱۹۸ گواهی سپرده کشمش سبز قلمی در تنها نماد فعال این دارایی پایه مورد معامله قرار گرفت و ارزش ۱۱۳ میلیون ریالی برای آن ثبت شد.

 

ارسال نظر