اخبار

۱۳۹۹/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۵۲۲

دژپسند درباره شبهات بازار سرمایه شفاف‌سازی کند

سیدمصطفی آقامیرسلیم نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلام‌شهر و پردیس و عضو کمیسیون اصل نود قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد درباره وضعیت بورس هشدار داد و روند نزولی این بازار را ناشی از مدیریت ضعیف دانست. متن نامه نماینده تهران به‌شرح زیر است: 

جناب آقای دکتر فرهاد دژپسند، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی 

بازار سهام (بورس) به وضعیت اسفناکی مبتلا شده است و علی‌رغم وعده‌های متعدد مسوولان و متولیان امر، به‌صورت روزافزون با افت شاخص و از دست دادن ارزش روبرو بوده و موجب خسران عظیم مادی و معنوی در سطح ملی شده است. در خصوص نوع عملکرد متولیان و تصمیمات و سیاست‌های اتخاذشده در بورس و همچنین مقدار تأثیر اقدامات ضعیف و بعضاً معکوس مدیران بورس در تشدید روند نزولی بازار سؤالات و شب‌هاتی مطرح گردیده است که نیاز به شفاف‌سازی و پاسخگویی از طرف وزیر محترم اقتصاد و دارایی به عنوان متولی اصلی سازمان بورس دارد: 

1 ـ چرا راهکارهای مفیدی مانند عملیات بازارگردانی که یکی از پرسودترین بخش‌های بازارهای جهانی بورس است و باعث ثبات بازار و کاهش خطر سقوط می‌گردد با ارایه شیوه‌ها و دستورعمل‌های اشتباه به عملیاتی ضررده تبدیل شده که بالاجبار و به‌صورت حداقلی در حال اجراست و چرا در اصلاح آیین‌نامه‌ها و ضوابط برای رونق و سودآوری آن تعلل می‌شود؟

2 ـ چرا در افزایش مقدار بازارگردان‌ها که عامل ثبات بازار و جذب نقدینگی‌اند تعلل می‌شود؟

3 ـ چرا در گسترش انتشار اوراق تبعی که عملیاتی بسیار مفید برای کاهش خطرپذیری بازار است تعلل شده و به‌صورت قطره‌چکانی در حال اجراست؟

4 ـ چرا با عدم رعایت اصول عرضه و تقاضا در زمان افت بازار با فشار در عرضه‌های اول و صندوق‌ها و همچنین افزایش شناورسازی سهام شرکت‌های بورسی موجبات ریزش هرچه بیشتر بازار به‌وجود آمده است؟

5 ـ چرا با اتخاذ تصمیم تحدید دامنه نوسان که قبلاً نیز سابقه اجرای ناموفق داشته (در زمان مدیریت آقای عبده) باعث ایجاد صف‌های خرید و فروش و افزایش بار معاملات و در نتیجه کندی سامانه شده و این تجربه ناموفق دوباره تکرار گردیده است؟

6 ـ چرا متولیان بورس با کاهش مقدار تخصیص اعتبار مشتریان حقوقی در زمان نزول بازار باعث کاهش تقاضا شده و خطرپذیری بازار را به‌سمت حقیقی‌ها منتقل کرده‌اند؟

7 ـ چرا اصلاح حجم مبنا که تصمیم درستی بوده و در دوره مدیریت قبل اتخاذ گردیده هنوز مشکلاتی دارد و در اصلاح آیین‌نامه‌ها تعلل شده است؟

8 ـ چرا با اتخاذ روند اشتباه و اجباری باعث زیان‌دهی صندوق‌های با درآمد ثابت شده و این بخش بسیار مفید بازار را درگیر مشکلات عدیده کرده است؟

9 ـ چرا سازمان بورس در برخورد با فعالیت‌های مشکوک، غیر قابل توجیه و تخریب‌کننده ثبات و جو روانی بازار از جمله افزایش غیرمعقول ارزش بعضی شرکت‌ها مانند بیمه پاسارگاد و همچنین عدم عرضه سهام بعضی شرکت‌ها در اوج تقاضای بازار مانند شرکت پارس الکتریک تعلل نموده و می‌نماید؟

10 ـ چرا سازمان بورس نسبت به برخورد با فعالیت‌های مضر و مخرب صندوق‌های تثبیت و توسعه بازار تعلل ورزیده و در مورد شفاف‌سازی نحوه عملکرد و انتشار صورت‌های مالی از جمله ترازنامه و سود و زیان آنها اقدامی ننموده است؟

بورس قابلیت جذب سالیانه  ۱۵۰ هزار میلیارد تومان را دارد

حسن قالیباف اصل در جلسه تودیع و معارفه رییس سازمان بورس که عصر روز گذشته در وزارت اقتصاد برگزار شد، با بیان اینکه، وزیر اقتصاد در ۱۰ماه گذشته بیشتر از اهالی بازار سرمایه دلسوز و پیگیر تحولات آن بودند، گفت: وررود بنده به سازمان بورس مصادف با آزادسازی سهام عدالت و عرضه صندوق‌های دولتی و ورود پر حجم سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بود. به واسطه رشد نقدینگی در سه ماهه ابتدای سال ناشی از چالش کرونا و حرکت آن به سمت بازار منجر به ورود۱۲۰هزار میلیارد تومان پول جدید به بازار شد که این وضعیت بی سابقه بوده است. بازار سرمایه به راحتی قابلیت جذب سالیانه ۱۵۰ هزار میلیارد را دارد اما در ۵ماه این رقم بیش از ظرفیت بازار بود. قالیباف ادامه داد: ارزش بازار در شهریور ماه رشد چشم‌گیری داشت و شاخص کل حدود ۱۵۴ درصد رشد کرد. همچنین شرکتهای موجود افزابش یافت. تعداد کدسهامدار از۱۰ میلیون کد به ۲۹میلیون مد افزایش یافت. همچنین تعداد کد بورسی با احتساب سهامداران عدالت به۵۷میلیون کد میرسد‌. وی افزود، سال قبل ارزش کل معاملات ۱۰۰۰هزار میلیارد تومان لود اما در ده ماه ۴هزار هزار میلیارد تومان رشد کرده است. ابتدای سال بحث انتشار اوراق بدون ضمانت بانکی تصویب شد که همین موضوع انتشار اوراق شرکتی را رشد داد. سال گذشته کل اوراق منتشر شده۷۵۰۰ میلیارد تومان بود اما امسال به ۲۴هزار میلیارد تومان رسیده است. کل تامین مالی سال قبل۲۰۰هزار میلیارد تومان بود اما امسال این رقم به ۳۰۰هزار میلیارد تومان رسید. رییس پیشین  گفت: تقاضا از شرکتهای خارجی از در خصوص یهام پروژه محور ایجاد شده و یک شرکت روسی درخواست ثبت شرکت پروژه محور به ارزش ۶۰۰۰میلیارد تومان ثبت شده است‌. سال گذشته مجموع ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان بود اما امسال با مصوبات شورا عالی بورس، یعنی افزایش سقف صندوق‌ها از ۱۰به۵۰هزار میلیارد تومان منجر به افزایش ارزش صندوق‌ها به ۴۱۲ هزار میلیارد تومان شد.

 

ارسال نظر