بازارسهام

۱۳۹۹/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۳۷۰

صدور مجوز ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی افزایش سرمایه

علی بیگ‌زاده، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس درباره پیشنهاد سازمان به کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر مشوق مالیاتی افزایش سرمایه شرکت‌‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس از سود انباشته گفت: این موضوع در سال ۹۷ هم بر اساس جواز قانونی اجرا شده بود، اما مدت زمان آن محدود و مربوط به یک سال بود. وی ادامه داد: طبق پیشنهاد جدید و در صورت تصویب مجلس، معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از سود انباشته، تبدیل به قانون شده و در قانون بودجه لحاظ خواهد شد. این موضوعات به نگه داشت سرمایه در شرکت‌ها و کمک به تامین سرمایه در گردش شرکت‌ها کمک شایانی خواهد کرد.  این مقام مسوول درباره آمار ۹ ماهه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی و فرابورسی هم توضیح داد: از ابتدای سال تا پایان آذر برای ۱۷۶ شرکت مجوز افزایش بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی صادر شده که معادل کل سال گذشته بود و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان از رشد ۳۲۵ درصدی دارد. بیگ‌زاده افزود: این حجم از مجوز افزایش سرمایه‌ها در ۹ ماه سال جاری از سه محل سود انباشته با ۳۶ درصد، مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها با ۳۵درصد و مطالبات حال شده سهامداران وآورده نقدی و مابقی با ۱۷ درصد تامین شده است. وی با اعلام پذیره نویسی بیش از ۱۱۴.۷ هزار میلیارد تومانی انواع اوراق بدهی (اوراق اجاره، مرابحه، رهنی، سلف موازی استاندارد، منفعت و مرابحه عام) ادامه داد: طی ۹ ماه منتهی به آذر بالغ بر ۲۳.۹ هزار میلیارد تومان اوراق شرکتی و مربوط به بخش خصوصی منتشر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۷هزار میلیارد تومان ۲۰۲ درصد بیشتر است. این مقام مسوول ادامه داد: عرضه اولیه‌ها هم در دوره نه‌ماهه سال جاری بالغ برای ۲۸ هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که کل عرضه‌های اولیه سال گذشته بورس و فرابورس ۵,۳ هزار میلیارد تومان بوده که نشان از رشد بیش از ۵ برابری عرضه‌های اولیه درسال جاری دارد.

صعود بازار سرمایه با یک شیب ملایم

محمد گرجی آرا، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با سنا در پاسخ به این سوال که در حال حاضر محرک‌های جدید اقتصادی و سیاسی موثر بر بازار سرمایه کدامند، گفت: مهم‌ترین اتفاقی که ممکن است بازار را به لحاظ اقتصادی تحت تاثیر قرار دهد، احتمال تغییرات نرخ بهره است . همچنین سیاست دولت در رابطه با تامین کسری بودجه خود بر بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود؛ چرا که ممکن است اتخاذ برخی سیاست‌های قبلی، به بحث‌های  تورمی دامن بزند.

 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به لحاظ سیاسی هم به نظر می‌رسد که بازار، چشم امید به گشایش‌های سیاسی و توافقاتی دارد که امکان دارد در آینده اتفاق افتد. از طرفی با کمرنگ شدن تنش‌های سیاسی، احتمال رودررویی نظامی در دیگر کشورها کاهش یافته که بازار با هوشمندی این مساله را درک و در معاملات خود لحاظ می‌کند. وی همچنین با اشاره به مساله انتخابات به عنوان عامل اثرگذار بعدی بر بازارها به ویژه بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تا خرداد ماه آینده که انتخابات را در پیش داریم، سرمایه‌گذاران می‌توانند سهم‌های کم‌ریسک‌تر را انتخاب و موقعیت خود را در بازار حفظ کنند . به نظر می‌رسد نزولی بودن بازار مربوط به دوره کوتاه‌مدت است و در بلندمدت شاهد برگشت قیمت‌ها باشیم. گرجی آرا در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم سقف شکنی تاریخی بورس‌های دنیا و جذابیت قیمت سهام در بسیاری از شرکت‌های بورسی داخلی، واکنش بورس بازان ایران متفاوت است، گفت: البته شرایط بازار داخل و خارج با هم متفاوت است و گاهی این دو بازار ارتباط مشخصی با هم ندارند، اما روند خوب بورس‌های جهانی، بیشتر از بابت امیدواری‌ها و خوش‌بینی‌ها برای بازگشت به دوران قبل از کروناست که تقاضا در بازارهای بین المللی را جذاب  کرده است. این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: علاوه بر این بسته حمایتی دولت‌ها، این خوش‌بینی را در بازارها ایجاد کرده که قدرت خرید مصرف‌کنندگان در خارج از ایران افزایش و در نهایت وضعیت شرکت‌ها بهبود پیدا کند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در داخل اما عدم اطمینان‌هایی که به بازار تزریق می‌شود، سهامداران را به تدریج نگران و برای باقی ماندن در بازار دچار تردید می‌کند . این در حالی است که حمایت‌های کلامی صرف از سوی دولتمردان بدون اینکه در عمل نتیجه مثبتی برای سهامداران داشته باشد، باعث سرخوردگی آنها خواهد شد. اما سهامداران انتظار دارند که نهادهای نظارتی در مواردی مانند قیمت‌گذاری‌های دستوری که به ضرر تولید کننده و سهام‌دار است، صدای آنها را بشنوند. به گفته گرجی آرا، بخش عمده‌ای از حقوقی‌های بازار هم که زیرمجموعه نهادهای دولتی و سازمان‌های بازنشستگی هستند، قسمتی از پورتفوی خود را در شرایط فعلی نقد می‌کنند که این موضوع هم به شکل‌گیری روند نزولی بازار دامن زده است.

 

ارسال نظر