بازارسرمایه

۱۳۹۹/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۱۴۷

استقلال و پرسپولیس در دروازه شورای پذیرش بورس

طی چند سال گذشته در حالی نمایندگان مجلس تصویب کردند که سرخابی‌ها تا پایان شهریور 98 و بعد شهریور 99 در فرابورس پذیرش شوند که وزیر ورزش و جوانان هم بارها وعده تحقق این رویا را داده و هر سه ماه یک‌بار هم این وعده‌ها را به‌روزرسانی کرده و می‌کند. این در شرایطی است که وزیر ورزش پیش‌تر وعده داده بود پذیرش دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فرابورس تا پایان پاییز امسال اتفاق می‌افتد که نشد. با وجود این یکی دو روز پیش مسعود سلطانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته، هر شرکتی بخواهد از طریق بازار سرمایه سهام‌ریز آن واگذار شود حتما باید همه حساب و کتاب‌ها، دارایی‌ها، طلب‌ها و بدهی باید شفاف و روشن باشد؛ یعنی اگر شرکتی همه این اطلاعاتش کامل نباشد قطعا مورد تایید شورای پذیرش بورس قرار نمی‌گیرد. به گفته وزیر و ورزش و جوانان، ما هم‌اکنون در دروازه شورای پذیرش بورس هستیم، کار سنگینی که در این هفت، هشت ماه اخیر بعد از مصوبه 18 فروردین سال 1399 هیات عالی واگذاری شرکت‌های دولتی به ریاست آقای دژپسند انجام شد واقعا کاری بود که در حالت طبیعی شاید چند ساله انجام می‌شد، اما عزم جدی در وزارت، سازمان خصوصی‌سازی و شورای عالی بورس داشتیم و همگرایی که داشتیم کار خوب پیش رفت. آنطور که وزیر ورزش اظهار داشه است، این دو باشگاه در آستانه ورود به شورای پذیرش بورس هستند، شورای پذیرش بورس با کسی رودربایستی ندارد؛ اگر اسناد و مدارک کافی باشد مجوز عرضه سهام را از طریق بازار سرمایه صادر می‌کند اگر غیر از این باشد صادر نخواهد کرد. واگذاری به بخش خصوصی به این شکل است که در ابتدا حدود 10 تا 20 درصد سهام به صورت سهام‌ریزی عرضه می‌شود تا کشف قیمت شود و بعد از آن و دوره‌ای که قیمت‌ها در بازار به ثبات رسید بقیه آن از طریق بورس واگذار می‌شود. این واگذاری به هیچ فردی انجام نمی‌شود، بازار بورس یعنی عرضه سهام ریز و همانطور که گفتم تهیه گزارشات، مدارک و اسناد باجدیت دنبال شده است و در چارچوب ضوابط بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار و با مدیریت سازمان خصوصی ساز انجام خواهد شد.

انتظار سرمایه‌گذاران برای ثبات در قیمت دلار

حسن قاسمی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با سنا ضمن جذاب بودن قیمت سهام به دلایل ریزش قیمت‌ها در روزهای فعلی بازار اشاره کرد و گفت: یکی از این دلایل مشخص نبودن نرخ برابری دلار است، زیرا اکثر صنایع بورسی محصولات خود را بر اساس دلار می‌فروشند؛ همچنین بسیاری از کالاهایی که در داخل فروخته می‌شود نیز با دلار به فروش می‌روند. وی تصریح کرد: ارزندگی کنونی قیمت سهام با دلار حدود ۲۵ هزار تومان سنجیده می‌شود، بنابراین اگر قیمت دلار کاهش پیدا کند، ارزش‌گذاری در این خصوص دستخوش تغییراتی خواهد شد، بنابراین تا رسیدن ثبات نسبی در قیمت دلار به نظر می‌رسد بازارسرمایه نیز با حرکت خاصی رو به رو نباشد. حسن قاسمی اضافه کرد: این انتظار وجود دارد که با مستقر شدن دولت جدید امریکا تعاملاتی با کشور ما انجام شود و شاهد افت بیشتری در قیمت دلار باشیم. به نظر من احتمال وقوع چنین اتفاقی در کوتاه‌مدت وجود دارد، هرچند که در بلندمدت و با توجه به کسری بودجه دولت، به نظر می‌رسد نرخ برابری دلار روند صعودی داشته باشد. بنابراین تا تثبیت نرخ دلار بطور نسبی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که باقی بازارها از جمله بازار سرمایه، حرکت جدی و صعودی شارپی داشته باشند. این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: در این میان، برخی مسائل هم به بودجه دولت باز می‌گردد، به این معنی که باید ببینیم بودجه دولت به عنوان یک موتور مهم محرک اقتصادی در سطح تقاضا تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین تعیین وضعیت بودجه نیز برای حرکت بازار عامل مهمی است؛ ضمن اینکه تصمیمات لحظه‌ای در نهادهای دیگر مانند وزارت صمت سبب می‌شود تا اطمینان سرمایه‌گذاری در بازارسهام دور می‌کند، زیرا سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد به بازاری که چنین اتفاقاتی در آن کمتر وجود دارد، وارد شود.

عرضه محصولات نفتی  در بورس کالا و انرژی

محمدحسین رزاقی، مدیرعامل شرکت نفت ایرانول گفت: پس از تاکید وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر افزایش شفافیت در شرکت‌ها و مجموعه‌های تابعه وزارت کار برآن شدیم تا تمامی محصولات جانبی را در بورس کالا و انرژی عرضه کنیم. همینطور موفق شدیم محصولات صادراتی را با روش مزایده‌ای به فروش برسانیم. وی با بیان اینکه این شرکت از ابتدای سال جاری توجه جدی به بازار داخل کشور داشته و محصولات موتوری و صنعتی را همانند سال گذشته و بدون هیچ کاهشی در بازار کشور تامین نموده است، افزود: با این وجود به منظور ارز آوری برای کشور عزیزمان در این شرایط تحریم ناعادلانه و توجه ویژه به افزایش منافع سهامداران با اتخاذ تدابیر ویژه و همچنین اصلاح سبد فروش محصولات خود، از بازارهای صادراتی غافل نبوده و افزایش چشمگیری در زمینه صادرات داشته است. مدیرعامل شرکت نفت ایرانول با بیان اینکه عرضه محصولات در بورس کالا با هدف ارتقای شفافیت و حرکت به سمت سودآوری پایدار انجام شد، تصریح کرد: با این اقدام رشد سود قابل توجهی در 9 ماهه سال جاری پیش بینی می‌گردد. رزاقی در پایان افزود: در صورتی که شرکت‌های تولیدی، مکلف به فروش کل تولیدات خود در بورس کالا شوند اقدام بزرگ و موثری در شفافیت مالی شرکت‌ها، بازرگانی و فروش آنها صورت خواهد گرفت که به سلامت اقتصادی کشور کمک شایانی خواهد کرد.

 

ارسال نظر