بازار سهام

۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۱۲۱

گواهی سپرده و قرارداد آتی قیر در راه بورس کالا

جواد فلاح، مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران از تعریف گواهی سپرده کالایی قیر و قرارداد آتی این محصول در آینده نزدیک خبر داد و عنوان کرد: در راستای توسعه بازار املاک و مستغلات بورس کالای ایران، قیر به عنوان اولین محصول انتخابی که در ساختمان‌سازی نیز به کار می‌رود راهی بازار مالی بورس کالا می‌شود تا به این ترتیب از پتانسیل‌ ابزارهای مالی این بازار برای رونق کالاهای مصرفی در بخش ساخت‌وساز نیز استفاده شود. وی عنوان کرد: با به نتیجه رسیدن تعریف گواهی سپرده کالایی روی قیر، این محصول اولین کالای خارج از گروه کشاورزی به‌شمار می‌رود که این ابزار مالی برای آن تعریف شد، است. معاف از مالیات بر درآمد بودن معاملات گواهی سپرده کالایی و آتی قیر در بورس کالا، یکی از دلایلی است که باعث خواهد شد سرمایه‌گذاری روی این اوراق مورد استقبال ذی‌نفعان این بازار قرار گیرد. جواد فلاح افزود: قیر اولین محصول مصرفی در بخش مسکن است که پیشنهاد ورود آن به بازار مشتقه بورس کالا داده شده، اما امیدواریم در ادامه شاهد تسری این نوع معاملات روی سایر کالاهای حوزه ساختمان نیز باشیم و به زودی اولین صندوق کالایی در این زمینه نیز شکل بگیرد.

افزایش پروژه‌های مدیریت شهری اصفهان

ایرج مظفر، معاون عمران شهری شهرداری اصفهان گفت: قراردادهایی که شهرداری اصفهان با ترک تشریفات منعقد کرده از سال 96 تا 99 روند کاهشی داشته است به‌طوری‌که در سال 96 از مجموع قراردادها 33 درصد با ترک تشریفات اجرا شده و در سال 99 این رقم به 16 درصد کاهش یافته است. وی با اشاره به اینکه مقایسه شرایط عمرانی کنونی مقایسه سه سال با 14 سال است، اظهار کرد: از همین رو افراد باید در قضاوت‌ها انصاف داشته باشند و شرایط کشور، تحریم، کرونا و افزایش ناگهانی قیمت‌ها را در حال حاضر در مقایسه با قبل لحاظ کنند چراکه قراردادهای ما باید طبق قوانین بسته شود و تشدید نظارت‌ها در این دوره شهرداری بیشتر از قبل بوده است. معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری مناقصه عمومی و ترک تشریفات برای اجرای طرح‌های عمرانی ادامه داد: از اول دی ماه 96 تا یکم دی  ماه 97 از مجموع 106 قرارداد منعقد شده 21 درصد مناقصه عمومی، 33 درصد ترک تشریفات و 46 درصد قرارداد با سازمان‌های وابسته بوده است. از سال 97 تا 98 از مجموع 177 قرارداد 47 درصد مناقصه عمومی، 17 درصد ترک تشریفات و 36 درصد قرارداد با سازمان‌های وابسته بوده است. وی افزود: از سال 98 تا 99 از مجموع 211 قرارداد منعقده، 51 درصد مناقصه عمومی، 16 درصد ترک تشریفات و 34 درصد سازمان‌های وابسته است. مظفر بیان کرد: طبق این آمار هر ساله به آمار مناقصه‌های عمومی اضافه شده و در سال 96 تا 97 فقط در سازمان عمران بیش از 93 میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است که سایر سازمان‌ها هم کارهای عمرانی زیادی در حال اجرا دارند به خصوص سازمان ساماندهی مشاغل شهری که به اندازه سه منطقه پروژه در حال اجرا دارد. وی ادامه داد: در سال ۹۸ مبلغ این نوع قراردادها به ۵۲۲ میلیارد تومان و در سال ۹۹ به ۶۰۳ میلیارد تومان افزایش یافت. معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای پروژه‌های تاسیسات زیربنایی از سوی شهرداری گفت: این پروژه‌ها شامل خطوط انتقال آب و تصفیه خانه پساب است تا نگرانی برای آبیاری فضای سبز برطرف شود. برهمین اساس بعد از پروژه اجلاس سران و رینگ چهارم ترافیکی، بیشترین اعتبار در این حوزه هزینه می‌شود.

پرداخت سود سهام از طریق سجام

حسین قشمی، مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در برنامه به وقت تحلیل شبکه ایران کالا در ‌استودیو فرابورس به بررسی موضوع پرداخت سود سهام از طریق سجام و بی‌نیازی‌ سهامداران از مراجعه به بانک‌ها پرداخت. وی در خصوص اینکه چرا با وجود سامانه سجام باز هم سود سهام اکثر شرکت‌ها از طریق بانک‌ها انجام می‌شود، گفت: ناشران تا امروز به ‌صورت سنتی و از طریق جدول زمان‌بندی که منتشر می‌کنند با مراجعه به بانک‌ها، سود را پرداخت می‌کنند اما شرکت ‌سپرده‌گذاری مرکزی از آنجایی‌که پرداخت سود و تسویه وجوه بر اساس قانون بازار سرمایه بر عهده این شرکت است، از سال ۹۷ ‌سامانه سجام را راه‌اندازی و از سال ۹۹ سامانه پرداخت سود را راه‌اندازی کرد. مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره اینکه تا امروز چه تعداد ناشر از این امکان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای پرداخت سود به سهامداران استفاده ‌کرده‌اند، بیان کرد: تا پایان روز جاری از نزدیک به ۷۰۰ شرکت حاضر در بازار سرمایه، ۱۰۵ ناشر به سامانه پرداخت سود سجام ‌متصل شدند و البته اتفاق خوبی که در حال رخ دادن است، افزایش شتاب ورود ناشران به این سامانه برای پرداخت آنلاین سود ‌است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در دو ماهه پایانی سال تعداد بیشتری از ناشران از این خدمات سپرده‌گذاری مرکزی ‌استفاده کنند. قشمی با تاکید بر توسعه بازار سرمایه و افزایش رجیستری‌ها گفت: امروز در ‌اکوسیستم موجود در بازار سرمایه، رجیستری‌ها به بیش از ۱۰ برابر رسیده و شرکتی که تا سال گذشته ۴۰ تا ۵۰ ‌سهامدار داشته، امروز ۵۰۰ سهامدار دارد؛ به همین دلیل هم خدمات‌دهی با روش‌های سنتی برای سیستم بانکی   توجیه ‌اقتصادی ندارد و گاها امکان‌پذیر هم نیست. مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با تاکید بر آمادگی کامل زیرساخت‌های این مجموعه برای ‌خدمات‌دهی آنلاین به سهامداران گفت: همه ناشران بازار سرمایه از طریق درگاه دانا می‌توانند پرداخت سود خود را آنلاین کنند. 

 

ارسال نظر