نزول بازارسرمایه در پی تجمع مقابل سازمان بورس

۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۹۹۳

در معاملات اولین روز هفته بازار، بیش از ۱۱ میلیارد و ۱۲۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۷۶۵ واحد کاهش به ۴۵۹ هزار و ۸۰۵ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۵۰۰ واحد افت به ۳۰۰ هزار و ۹۷۸ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۲۱ هزار و ۹۶۷ واحد و شاخص بازار دوم ۳۶ هزار و ۶۹۸ واحد کاهش داشتند. علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد «گروه بهمن» با ۳۴۰ واحد، «تولیدی فولاد سپید فراب کویر» با ۳۱۸ واحد، «پتروشیمی پردیس» با ۲۵۷ واحد، «سایر اشخاص بورس انرژی» با ۲۴۴ واحد، «پتروشیمی پارس» با ۲۲۵ واحد، «بورس اوراق بهادار تهران» با ۲۲۳ واحد و «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» با ۲۱۷ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. برپایه این گزارش روز گذشته بازار نماد «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با سه هزار و ۵۴۵ واحد، «ملی صنایع مس ایران» با سه هزار و ۷۶ واحد، «فولاد مبارکه اصفهان» با دو هزار و ۷۴۰ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با یک هزار و ۵۱۲ واحد، «معدنی و صنعتی گل گهر» با یک هزار و ۱۴۴ واحد، «معدنی و صنعتی چادرملو» با یک هزار و ۳۵ واحد و بانک ملت با ۹۳۹ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند. شرکت «سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی»، «ایران خودرو»، «سایپا»، «پالایش نفت اصفهان»، «پالایش نفت تهران»، «بانک تجارت» و «توسعه و عمران امید» درگروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. «گروه خودرو» هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۶۶۶ هزار برگه سهم به ارزش ۱۸ هزار و ۲۵۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز حدود ۲۲۵ واحد کاهش داشت و روی کانال ۱۸ هزار و ۸۴۷ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۲۱۰ هزار برگه سهم به ارزش ۴۱ هزار و ۸۵۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 روز شنبه نمادهای «صنعتی مینو»، «تولیدی نیروی برق دماوند»، «فراابورس ایران»، «پالایش نفت شیراز»، «پالایش نفت لاوان»، «اعتباری ملل»، «توکاریل»، «پتروشیمی تندگویان»، «توسعه و عمران استان کرمان»، «تولید برق عسلویه مپنا» و «گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی» با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند. در اولین روز بازار نمادهای «سنگ آهن گهرزمین»، «بیمه پاسارگاد»، «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه»، «سهامی ذوب آهن اصفهان»، «فولاد هرمزگان جنوب»، «پتروشیمی زاگرس»، «بانک دی»، «شرکت آهن و فولاد ارفع» و «بیمه کوثر» تاثیر منفی بر شاخص این بازار را داشتند.

    تجمع مقابل سازمان بورس

تعدادی از سهامداران معترض به ریزش‌های پی در پی بورس برای چهارمین بار تجمع اعتراضی مسالمت‌آمیز برگزار کردند و این بار در مقابل سازمان بورس در خیابان ملاصدرا خواستار برخورد دستگاه قضایی با متخلفان و مفسدان بازار و استعفای وزیر اقتصاد شدند. ریزش بیش از ۹۰۰ هزار واحدی شاخص بورس در سه ماه اخیر و متضرر شدن سهامداران حقیقی به ویژه تازه واردان بازار سرمایه که با تشویق و دعوت و حمایت دولتمردان از جمله رییس‌جمهور، وزیر اقتصاد و وزیر کشور در نیمه اول سال کد بورسی گرفتند بسیاری از مردم مالباخته را ناراحت و ناراضی کرده است.

در فضای مجازی و رسانه‌ها بازتاب این نارضایتی از گزارش‌ رسانه‌های معتبر، نظرات فعالان و کارشناسان و کانال‌های تلگرامی و پیج‌های اینستاگرامی کاملا مشهود بود اما متاسفانه به‌رغم وعده‌های مکرر فرهاد دژپسند به عنوان وزیر اقتصاد روند مثبتی در بورس طی سه ماه اخیر دیده نشد و از طرفی با توجه به اینکه هیچکس پاسخگوی ضرر ۵۰ تا ۷۰ درصدی سهامداران خرد و حقیقی نیست به نارضایتی آنها افزوده شد. 

با افزایش نارضایتی سهامداران بازار سرمایه کمپین‌هایی در فضای مجازی جهت پاسخگو کردن مسوولان و برخورد با سوءاستفاده‌کنندگان در بورس تشکیل شد.

سهامداران زیان‌دیده از بورس معتقدند چون دولت آنها را به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق کرد اعتماد کردند و اکنون نتیجه این اعتماد نه تنها کسب سود نبوده بلکه ازبین رفتن سرمایه آنها در اوج گرانی‌ها و تورم لجام‌گسیخته شده است. 

معترضان تاکید دارند که مدیریت ناکارآمد مسوولان بورسی کشور و سوءاستفاده برخی از بازار سرمایه عامل وضعیت بحرانی بورس تهران است. به دنبال همین کمپین‌ها در سه هفته اخیر چند مرحله بعضی از سهامداران در مراکز مختلف به نشانه اعتراض و حق‌خواهی تجمع اعتراضی مسالمت آمیز برگزار کردند. ابتدا سه هفته پیش سهامداران معترض در مقابل مجلس تجمع کردند و قاضی‌زاده هاشمی در جمع آنها وعده پیگیری داد. سپس چند روز بعد مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار در خیابان ملاصدرا تجمع کردند و از رییس سازمان بورس درخواست پاسخگویی و حل مشکل داشتند.

روزهای گذشته هم مجددا معترضان به خیابان پاستور رفتند تا شاید اعتراضشان به گوش رییس‌جمهوری برسد که تا چند وقت پیش به مردم توصیه می‌کرد که همه‌چیز را به بورس بسپارند و پز سبز پوش بودن بورس ایران را به سران کشورهای غربی که بر اثر شیوع کرونا بازارهای قرمز و منفی شدن شاخص‌ها را شاهد بودند می‌داد! روز شنبه نیز برای چهارمین بار سهامداران متضرر به نمایندگی از میلیون‌ها سهامدار ناراضی از وضعیت کنونی مقابل سازمان بورس در حوالی میدان ونک و اول خیابان ملاصدرا تجمع کردند و با شعارها و پلاکاردهایی خواستار استعفای مدیران بی کفایت و شخص فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد شدند.

با توجه به نظرات کارشناسان خبره و بررسی‌ها و اظهارات نمایندگان مجلس همچنین ورود قوه قضاییه و دادستانی کشور به بازار سهام، در اینکه تخلفات و سوءمدیریت‌ها در بازار سرمایه صورت گرفته و زمینه این سقوط شاخص را فراهم کرده شکی نیست اما اینکه کی و چگونه با این مسائل برخورد می‌شود و تکلیف بازار و سرمایه‌های مردم در روزها و ماه‌های آتی چه خواهد بود هنوز پاسخ مشخصی ندارد و سهامداران انتظار دارند تا نهادهای نظارتی به ویژه دستگاه قضا و نمایندگان مجلس با جدیت بیشتری به تخلفات و مفاسد بورس و حتی ترک فعل‌ها ورود کنند و باعث تغییرات مثبتی در بازار سهام شوند تا دست کم بخشی از ضرر آنها جبران شده و اعتماد از دست رفته بازگردد.

 

ارسال نظر