فرار حقیقی‌ها از ریزش بازارسهام

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۷۵۱

در معاملات روز گذشته بیش از ۶ میلیارد و ۵۲۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۶ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با هشت هزار و ۵۳۹ واحد کاهش به ۴۵۵ هزار و ۱۶۸ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با پنج هزار و ۵۸۹ واحد افت به ۲۹۷ هزار و ۹۴۳ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۳۵ هزار و ۱۴۲ واحد و شاخص بازار دوم ۷۷ هزار و ۱۰۴ واحد کاهش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد «گروه دارویی برکت» با ۱۰۵ واحد، «توسعه معادن روی ایران» با ۹۱ واحد، «معدنی دماوند» با ۹۰ واحد، «پست بانک ایران» با ۷۲ واحد، «آهنگری تراکتورسازی ایران» با ۶۷ واحد، «کارت اعتباری ایران کیش» با ۶۰ واحد و«آسان پرداخت پرشین» با ۵۷ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. برپایه این گزارش روز گذشته بازار نماد «ملی صنایع مس ایران» با سه هزار و ۲۷۷ واحد، «فولاد مبارکه اصفهان» با سه هزار و ۲۶۷ واحد، «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با دو هزار و ۸۲۲ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با دو هزار و ۳۷ واحد، «معدنی و صنعتی گل گهر» با یک هزار و ۳۵۰ واحد، «نفت و گاز پتروشیمی تامین» با یک هزار و ۳۱۵ واحد، «پالایش نفت اصفهان» با یک هزار و ۱۸۸ واحد، «معدنی و صنعتی چادرملو» با یک هزار و ۱۱۹ واحد، «ایران خودرو» با یک هزار و ۶۴ واحد و «سرمایه‌گذاری غدیر» با یک هزار و ۵۲ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند. «گروه دارویی برکت»، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی»، «ایران خودرو»، «لیزینگ پارسیان»، «سرمایه‌گذاری سیمان تامین»، «پالایش نفت اصفهان» و «فولاد مبارکه اصفهان» درگروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. گروه مواد دارویی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۴۲میلیون و ۵۸۹ هزار برگه سهم به ارزش ۹ هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز حدود ۵۰۳ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۲۲۲ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۲۹۴ هزار برگه سهم به ارزش ۸۴ هزار و ۳۹۴ میلیارد ریال داد و ستد شد. روز گذشته «نمادهای اعتباری ملل»، «توزیع داروپخش»، «پلیمر آریا ساسول»، «آسیا سیر ارس»، «کلر پارس»، «افرانت»، «شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه»، «تولیدات پتروشیمی قائد بصیر»، «زرین معدن آسیا» و «شرکت بیمه اتکایی امین» با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند. روز گذشته نمادهای «سنگ آهن گهرزمین»، «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه»، «پتروشیمی زاگرس»، «صنعتی مینو»، «سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «فولاد هرمزگان جنوب»، «سهامی ذوب آهن اصفهان»، «پتروشیمی تندگویان»، «پتروشیمی مارون»، «بیمه کوثر» و «شرکت آهن و فولاد ارفع» تاثیر منفی بر شاخص این بازار را داشتند. حقوقی‌ها اغلب خریدار سهام در گروه‌های «فلزات اساسی»، «فرآورده‌های نفتی» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «سایر محصولات کانی غیر فلزی» و «اطلاعات و ارتباطات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

در بازار روز گذشته حقوقی‌ها حدود هزار و ۴۲۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۱۱هزار و ۲۳۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۳۷درصد یعنی چهار هزار و ۱۵۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۳درصد از کل معاملات شد. در روز مذکور افزایش سهام حقیقی‌ها در ۵۶نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۲۳۴نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۲۹۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم هزار و ۶۶۰میلیارد تومان بود.

    روند گذشته بازارسهام

همچنین ارزش سهام عدالت درمقایسه با آخرین روز از هفته گذشته، ۳.۱ درصد (۳۰۷ هزار تومان) کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۹ میلیون و ۵۶۶هزار تومان و ۱۸ میلیون و ۲۴هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۷۳۹هزار تومان رسیده است. با این وجود در هفته گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران سعی کرد به مدد ورود پول به صنایع بزرگ و شاخص‌ساز که مورد اقبال سرمایه‌گذاران حقوقی قرار گرفتند به مدار مثبت بازگردد اما؛ این روند فقط به کاهش فشار فروش در برخی از بزرگان بازار منتهی شد و برآیند معاملاتی نشان از افت بیش از ۵۰ هزار واحدی معادل ۵/ ۳ درصد دماسنج اصلی بازار طی یک هفته اخیر داشت. شاخص هم‌وزن نیز افت یک درصدی را ثبت کرد.هفته گذشته درحالی شاهد سبقت عرضه‌کنندگان از متقاضیان خرید سهام بودیم که عمدتا صف‌های سنگین فروش در اغلب نماد‌‌های معاملاتی اعم از بزرگان و کوچک‌تر‌های بازار شکل گرفت و در نهایت شاخص کانال ۴/۱ میلیون واحدی را در پی این رویداد از دست داد. به دنبال جدال بورس بازان با اینکه چنین رقمی سطح مقاومت شاخص از سوی برخی تحلیلگران عنوان می‌شد اما در نهایت خروج نقدینگی سرمایه‌گذاران حقیقی منجر به بازگشت نماگر اصلی به کانال ۳/ ۱ میلیون واحدی و از لحاظ زمانی بازگشت به ارقام یک ماه گذشته شد.نااطمینانی از آینده بازار و تجربه اصلاح چهارماهه بورس باعث افزایش فشار فروش از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی در روزهای منفی این بازار شده است. این وضعیت سبب شد تا از بین صنایع ۳۹ گانه بازار سهام کشور گروه فنی و مهندسی با ۱/ ۱۲ درصد افت بدترین عملکرد هفتگی را به خود اختصاص دهد. در این میان گروه تک سهم استخراج نفت و گاز با افت ۴/ ۱۰ درصد، فرآورده‌های نفتی با کاهش ۶/ ۷ درصد، خودرو با ریزش ۵/ ۶ درصد، فلزات اساسی با افت ۹/ ۵ درصد و بانک‌ها نیز با ۶/ ۵ درصد افت معاملات در هفته منتهی به ۱۰ دی ماه ۱۳۹۹ را سپری کردند.با این حال گروه تک نماد محصولات چوبی با ۸/ ۱۶ درصد بازدهی مثبت توانست عنوان برترین گروه را در فهرست عملکرد صنایع از منظر بازدهی به خود اختصاص دهد. در ادامه گروه‌هایی همچون زغال‌سنگ با ۶/ ۱۰ درصد، کاشی و سرامیک با ۲/ ۴ درصد و کانه‌های فلزی با ۷/ ۲ درصد رشد همراه شدند. 

 

ارسال نظر