اخبار

۱۳۹۹/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۶۲۹

سود در بورس بدون تلاش محقق نمی‌شود

راضیه صباغیان، مدیر نظارت بر نهادهای مالی بورس گفت: در سراسر دنیا به کسانی که آشنایی کامل به اصول بازار سرمایه ندارند توصیه می‌شود از ابزارهای کمکی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها استفاده کنند. حتی ممکن است افرادی باشند که آشنایی کامل با مفاهیم بورس داشته باشند ولی فرصت کافی برای تهیه اوراق ندارند و از همین رو به کارگزاران مراجعه می‌کنند. وی افزود: سازمان بورس قبل از اعطای مجوز به افرادی که قصد تأسیس شرکت و آموزش مفاهیم بورسی را دارند، اقدام به بررسی سوابق تحصیلی و تجربی آنها می‌کند تا از آگاهی این افراد برای آموزش مطمئن شود. پس از اطمینان از سوابق تحصیلی و تجربی، عدم سوء پیشینه کیفری و تخلفاتی در بازار سرمایه بررسی و در نهایت توانگری آن فرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. محمد صفایی‌دلوئی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این برنامه گفت: سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد در زمینه سهام عدالت با مشکلاتی درگیر هستند که باید هرچه زودتر این مسائل برطرف شود. وی افزود: از طرفی شاید زیرساخت‌ها برای پذیرش این تعداد از سهامداران کامل و آماده نبود. در هر حال مردم عزیز ایران وارد بازار سرمایه شدند و این فرصتی برای آشنایی بیشتر با معاملات در بورس است. مردم باید بدانند بورس جای احساسات نیست و ضمن ارتقای سطح آگاهی خود نسبت به اصول بازار سرمایه خرید و فروش سهام را انجام دهند. متأسفانه بخشی از مردم تنها به دنبال سود زیاد بدون تلاش هستند که چنین تصوری در بورس محقق نمی‌شود. در ادامه، سید مصطفی صفاری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مردم باید برای موفقیت در بورس آگاهی لازم را داشته باشند یا به متخصصان این بازار مراجعه کنند. سبدگردان‌ها نمی‌توانند برای هر فردی به صورت یکسان برنامه اقتصادی ارایه بدهند و قطعاً شرایط هر سرمایه‌گذار با دیگران متفاوت است. وی افزود: تفاوت سبدگردان‌های قانونی با نهادهای غیرقانونی این است که افراد سودجو برنامه درستی به مردم ارایه نمی‌دهند. افرادی که ریسک‌پذیری پایینی دارند نباید شخصاً دست به معامله سهام در بورس بزنند. فردین آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه هم گفت: سهامداران در سال ۱۳۹۹ درک کردند نقش آفرینی هر فرد در بازار سرمایه متفاوت و هیچ کس نمی‌تواند برای دیگری معامله کند. سازمان بورس باید زیرساخت لازم برای آموزش همه سهامداران را فراهم کند.

روند متعادل بورس تا پایان سال

جواد عشقی نژاد، نایب‌رییس هیات‌مدیره بورس تهران در خصوص ادامه روند بازارسرمایه در سه ماه آینده نیز بیان کرد: در این رابطه اصلی‌ترین موضوع، روابط سیاسی و رفتارهای بین‌المللی است؛ به نظر می‌رسد با توجه به نشست‌های اخیر وزارت‌های امورخارجه ما و ۵ کشور اروپایی و حدود دایره اختیاراتی که راجع به آنها صحبت شد، به نتایج خوبی در حوزه بین‌الملل برسیم. عشقی نژاد در ادامه اضافه کرد: این موضوع بر بازار سرمایه و بازار ارز اثرگذار است. با توجه به این موضوع و نیز سایر متغیرهای اقتصادی مانند فعالیت بازار پول به شرط اینکه نرخ سود بانکی تغییر نکند یا انتشار حجم نقدینگی سنگینی را برای جبران بعضی از کمبودها در پیش رو نداشته باشیم، به نظر می‌رسد شاهد رشد تورمی خاصی طی سه ماه آینده باشیم. به دنبال آن شرکت‌ها نیز تلاش می‌کنند میزان موجودی انبار خود را متناسب با صنعت و رشته خود به حد متعادل و مورد انتظار برسانند. وی بازارسرمایه را در ماه‌های پایانی سال جاری همراه با آرامش دانست و افزود: اما برای سال ۱۴۰۰با توجه به بودجه ممکن است با اتفاقات جدیدی رو به رو باشیم که تجزیه و تحلیل آن می‌تواند بر صنایع مختلف اثرات خاصی را بگذارد؛ بطوری‌که ممکن است این اثرات تا 3-2 سال آینده با برخی از صنایع همراه باشد.

تهیه پیش‌نویس دستورالعملی برای ارایه مجوز ارزشیابی فرابورس

مدیر نظارت بازار و بازرسی فرابورس ایران در خصوص ارایه مجوز فعالیت به صفحات و کانال‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی، گفت: برای ساماندهی به کانال‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی پیشنهاد می‌کنیم از ظرفیت ارزشیاب یعنی شخص موضوع «بند ۲۳ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران» استفاده و مجوز ارزشیابی برای افراد صادر شود. سروش خواجه حق وردی با اشاره به اینکه پیش از این، درخواست ارایه مجوز مشاور سرمایه‌گذاری به فعالان شبکه‌های اجتماعی از سوی فعالان بازار مطرح شده بود، اظهار کرد: بر اساس «بند ۱۶ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار کشور»، مشاور سرمایه‌گذاری باید شخص حقوقی و نهاد مالی باشد؛ از این رو ارایه مجوز مشاور سرمایه‌گذاری به اشخاص حقیقی امکان‌پذیر نیست. بر این اساس ظرفیت ارزشیاب که در قانون بازار به آن اشاره شده است می‌تواند دستمایه این موضوع قرار گیرد. حق‌وردی از تهیه پیش‌نویس دستورالعملی برای ارایه مجوز ارزشیابی از سوی فرابورس ایران خبر داد و افزود: به منظور بهره‌گیری از خرد جمعی، پیش‌نویس این دستورالعمل در اختیار عموم قرار می‌گیرد و تمامی فعالان بازار می‌توانند نظرات و پیشنهادهای خود را در این زمینه به ایمیل http: //pr@ifb.ir ارسال کنند. به گفته وی پس از بررسی و جمع‌بندی نظرات اهالی بازار، نسخه جمع‌بندی شده پیش‌نویس این دستورالعمل در کمیته حقوقی فرابورس و پس از آن در هیات‌مدیره فرابورس بررسی می‌شود و در صورت تایید، به سازمان بورس و اوراق بهادار جهت بررسی و تصمیم‌گیری ارایه خواهد شد. گفتنی است بر اساس بند ۲۳ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار، ارزشیاب کارشناس مالی است که دارایی‌ها و اوراق بهادار موضوع قانون بازار را مورد ارزشیابی قرار دهد.

 

ارسال نظر