اقبال سهامداران به سمت وسوی سهام خرد

۱۳۹۹/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۵۹۲

در معاملات روز گذشته بازار سرمایه بیش از هشت میلیارد و ۵۹۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با سه هزار و ۱۰ واحد کاهش به ۴۶۹ هزار و ۱۲۵ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۹۷۰ واحد افت به ۳۰۷ هزار و ۷۹ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۱۲ هزار و ۸۶۲ واحد و شاخص بازار دوم ۳۸ هزار و ۸۲ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با چهار هزار و ۴۹ واحد، شرکت «سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با دو هزار و ۱۱۶ واحد، «نفت و گاز پتروشیمی تامین» با یک هزار و ۳۹۶ واحد، «معدنی و صنعتی گل گهر» با یک هزار و ۳۸۷ واحد، «معدنی و صنعتی چادرملو» با یک هزار و ۳۴۲ واحد، «پالایش نفت اصفهان» با یک هزار و ۲۰۶ واحد، «پالایش نفت تهران» با یک هزار و یک واحد، «پالایش نفت بندرعباس» با ۹۴۶ واحد، «سرمایه‌گذاری غدیر» با ۹۴۳ واحد، «گسترش نفت و گاز پارسیان» با ۸۹۷ واحد و «ایران خودرو» با ۸۳۶ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. برپایه این گزارش روز گذشته بازار نماد «فولاد خراسان» با ۳۸۶ واحد، «سرمایه‌گذاری ملی ایران» با ۳۸۳ واحد، «سرمایه‌گذاری دارویی تامین» با ۳۱۵ واحد، «مخابرات ایران» با ۲۷۲ واحد، «پتروشیمی بوعلی سینا» با ۲۶۵ واحد، «صنایع شیمیایی ایران» با ۲۴۵ واحد و «گروه دارویی برکت» با ۲۰۳ واحد هم تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند. «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی»، «ایران خودرو»، «پالایش نفت اصفهان»، «سایپا»، «سرمایه‌گذاری سیمان تامین»، «گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو» و «تامین سرمایه امین» درگروه نمادهای پربیننده قرار گرفتند. گروه شیمیایی هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۲۵۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۵ هزار و ۹۷۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    وضعیت مطلوب فرابورسی‌ها

شاخص فرابورس نیز حدود ۶۴ واحد افزایش داشت و روی کانال ۵۵ هزار و ۶۸ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۹۱۷ هزار برگه سهم به ارزش ۵۵ هزار و ۱۷۷ میلیارد ریال داد و ستد شد. روز گذشته نمادهای «سنگ آهن گهرزمین»، «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه»، «فولاد هرمزگان جنوب»، «پتروشیمی تندگویان»، «گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی»، «گروه توسعه مالی مهر آیندگان»، «سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات»، «فرابورس ایران»، «سرمایه‌گذاری صبا تامین» و «پالایش نفت لاوان» با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند. روز گذشته نمادهای «صنعتی مینو»، «بانک دی»، «پلیمر آریا ساسول»، «بیمه کوثر»، «تولید نیروی برق دماوند»، «اعتباری ملل»، «توسعه و عمران استان کرمان» و «مدیریت انرژی تابان هور» تاثیر منفی بر شاخص این بازار را داشتند.روز گذشته حقوقی‌ها حدود ۱۳۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۱۴هزار و ۸۲۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۱۴درصد یعنی دو هزار میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان یک درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول توسط حقوقی‌ها «مواد و محصولات دارویی»، «محصولات شیمیایی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «فرآورده‌های نفتی» و «کاشی و سرامیک» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. آخرین قیمت ۱۶۰نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافته و ۲۶۹نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند. امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۰۰نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۲۲۷نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۹۶۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم هزار میلیارد تومان بود.همچنین در پایان معاملات روز گذشته بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۱.۹ درصد (۱۹۰هزار تومان) افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۱۳۹هزار تومان و ۱۹ میلیون و ۱۰۵هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومان سهام عدالت به ۶ میلیون و ۸۳هزار تومان رسیده است.

   یکه‌تازی موقت سهام شرکت‌های کوچک در بازار

نوید خاندوزی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با ایرنا به اقبال بازار سهام نسبت به سهام شرکت‌های کوچک اشاره کرد و می‌گوید: از دو هفته گذشته تا امروز رفتار غیرحرفه‌ای برخی از سهامداران حقوقی در فروش سنگین بازار و برخی تغییرات در قانون‌گذاری‌ها و دخالت در قیمت‌گذاری‌ها به خصوص در بازار فولاد باعث شد تا سهامداران نسبت به سهام شرکت بزرگ بی‌اعتماد شوند و به سمت سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های کوچک پیش بروند وی اظهار می‌کند: این جو بی‌اعتمادی باعث ایجاد روند منفی در بازار، خروج نقدینگی از سهام شرکت‌های بزرگ و ورود آنها به سمت شرکت‌های کوچک و غیربنیادی شد. خاندوزی خاطرنشان می‌کند: تداوم روند فعلی و اقبال به سمت سهام شرکت‌های کوچک تا زمانی باعث ایجاد شوک در بازار نمی‌شد که گزارش شرکت‌های بزرگ منتشر نشده بود اما اکنون انتشار گزارش‌های مثبت شرکت‌ها و تداوم روند منفی باعث شده تا جو معاملات تغییر کند و زمینه ایجاد ترس، ابهام و تلاطم در بازار افزایش یابد. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه روند اصلاحی و نزولی شاخص بورس در بازار ادامه‌دار نخواهد بود، می‌گوید: به‌طور حتم روند فعلی ایجاد شده در بازار و یکه‌تازی سهام شرکت‌های کوچک در بازار موقتی خواهد بود، زیرا قیمت سهام شرکت‌های بزرگ در حال حرکت به سمت ارزندگی هستند و به زودی روند بازار به سمت سهام بنیادی تغییر می‌کند. وی اظهار می‌کند: تا چند روز آینده بازار به سمت سهام شرکت‌هایی که گزارش‌های مثبتی را ارایه داده‌اند و با وضعیت بنیادی خوبی همراه هستند پیش خواهد رفت فارغ از هر اندازه و شکلی که دارند باید بنیاد شرکت‌ها مورد توجه قرار گیرد. مصطفی رضایی، کارشناس بازار سرمایه اظهار می‌کند: با توجه به اینکه اکنون شرایط واقعیت‌های اقتصادی در کشور در وضعیت مبهمی به سر می‌برند اما با توجه به چنین وضعیتی بازار نمی‌تواند در موقعیت رکود باقی بماند. با توجه به رشدهای پرشتابی که سهام شرکت‌های بزرگ تجربه کردند سهامداران ترجیح می‌دهند تا سرمایه‌های در اختیار خود را به سمت سهام شرکت‌های کوچک پیش ببرند. وی علت اقبال بازار سرمایه به سمت سهام شرکت‌های کوچک را ناشی از دو عامل دانست و اضافه می‌کند: سهام شرکت‌های کوچک راحت‌تر می‌توانند سرمایه‌های در اختیار مردم را به سمت خود جذب کنند همچنین در کنار آن در تحلیل این شرکت‌ها راحت‌تر از سهام بزرگ خواهد بود که باعث تمایل سهامداران برای ورود سرمایه‌های خود به این بازار شده است. رضایی اظهار می‌کند: سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های کوچک برخلاف شرکت‌های بزرگ به نقدینگی چندان چشمگیری نیاز ندارد، به همین دلیل در وضعیت فعلی، تمایل سهامداران برای ورود سرمایه‌های خود به این شرکت‌ها افزایش پیدا کرده است.

 

ارسال نظر