مسیریابی بورس برای رشد

۱۳۹۹/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۷۷
مسیریابی 
بورس برای رشد

گروه بورس|

پس از گذشت چندماه بالاخره بورس روی خوش به خود دید و روند متعادل روبه بالای خود را آغاز کرد البته؛ درمیانه این رشد نوسان را هم تجربه کرد که این نوسان ناشی از اخبار و اتفاقات حول  محور بازار است.

طی هفته گذشته و روز چهارشنبه شاهد این موضوع بودیم که شاخص هم وزن از شاخص کل پیشی گرفت و این موضوع یک نوع رکورد شکنی در بورس محسوب می‌شود. دراین روز شاخص تحت تاثیر معاملات مطلوب فولادی‌ها در بورس کالا قرار گرفت و توانست تا ارتفاع یک میلیون و ۵۰۶ هزار و ۲۷۴ واحدی بازگردد. در مقابل افت ۰.۰۸ درصدی شاخص کل، شاخص هم‌وزن نیز مسیر متفاوتی را در پیش گرفت. این نماگر که در مدار مثبت شروع به حرکت کرد توانست در پایان معاملات این روز کاری رشد ۱.۵ درصدی را به ثبت برساند.

در یک ساعت پایانی دادوستدهای روزانه بورس تهران، سیگنال مثبت بورس کالا سبب شد تا شاهد بازگشت قیمت فولادی‌ها از کف روزانه باشیم. طی معاملات روز چهارشنبه در بورس کالا ۱۱ هزار و ۲۰۰ تن ورق سردB فولاد مبارکه در بازار عرضه شد و در نهایت با رشد بیش از ۳۵ درصدی نسبت به قیمت پایه، ۱۷ میلیون و ۳۴۹ هزار تومان بر هر تن (قیمت پایانی میانگین موزون) دادوستد شد. در این روز برای هر تن ورق سرد فولاد مبارکه اصفهان تا ۱۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان هم مشتری وجود داشت. به عبارتی دیگر با دلار حدودا ۲۶ هزار تومانی هر تن ورق سرد فولاد مبارکه به قیمت ۶۸۶ دلار فروخته شد. این در حالی است که دو روز پیش قیمت ورق سرد CIS هر تن ۶۹۰ دلار بود. از این رو محصولات فولاد مبارکه در روز گذشته نزدیک به قیمت‌های جهانی فروخته شد. این مهم سیگنال افزایشی به بازار سهام ارسال کرد تا سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان بیش از ۷ درصد از کف روزانه خود فاصله بگیرد و در نهایت با رشد بیش از

 ۳ درصدی همراه شود. باتوجه به پیشی گرفتن شاخص هم وزن از شاخص کل در روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت از جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۷۴ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی حکایت دارد. در این میان از ۳۸ صنعت فعال بورسی، ۲۶ گروه با اقبال سهامداران خرد همراه شدند و در مقابل شاهد خروج نقدینگی حقیقی از ۱۰ صنعت بورسی بودیم. در روز مذکور بیمه‌ای‌ها شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۷۹ میلیارد و ۲۴۰ تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار بودیم. در ادامه این گروه‌های با ارزش بازار پایین بودند که بیشترین خالص خرید حقیقی را تجربه کردند. در این خصوص می‌توان به سه گروه استخراج نفت و گاز، مخابرات و محصولات غذایی اشاره کرد که در مجموع شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۴۱ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آن‌سوی بازار همانطور که اشاره شد گروه‌های کامودیتی‌محور بر خلاف محرک‌های بنیادی موجود مانند تداوم رشد قیمت‌ها در بازار جهانی و افزایش نرخ دلار مورد توجه قرار نگرفتند تا شاهد کوچ سرمایه حقیقی از این گروه‌ها باشیم. از این رو بعد از بانکی‌ها که با خالص فروش ۱۸۵.۵ میلیارد تومانی سهامداران خرد مواجه شدند، بیشترین خروج نقدینگی حقیقی از گروه‌های فرآورده‌های نفتی، چند رشته‌ای صنعتی، کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی رقم خورد. در این راستا پالایشی‌ها با جابه‌جایی سهامی به ارزش ۸۲.۷ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی مواجه شدند. خالص فروش حقیقی‌ها در گروه چندرشته‌ای صنعتی ۷۳.۳ میلیارد تومان برآورد شد. معدنی‌ها در این روز جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۰ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی را تجربه کردند. پتروشیمی‌ها نیز در شرایطی مشابه دیگر گروه‌های کامودیتی‌محور شاهد ثبت خالص فروش ۷.۸ میلیارد تومانی از سوی بازیگران خرد بازار سهام بودند. درهفته‌ای که گذشت برخی از اخبار و اتفاقات متعددی باعث شد که وضعیت بازار سرمایه نوسانی شود و کمی تغییر کند، برخی از این اخبار به شرح ذیل است: 

   قانون و دادگاه تخصصی برای برخورد با بازارگردان متخلف بورس وجود ندارد

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در مورد تخلفات بورسی، همانند مفاسد اقتصادی لازم است که جرایم احتمالی به‌طور تخصصی مورد رسیدگی قرار گیرند اما اکنون نه قوانین مشخصی درباره رسیدگی به جرایم احتمالی بازارگردانی وجود دارد و نه دادگاهی تخصصی در این حوزه شکل گرفته است.وی با بیان اینکه در ایران با دو بخش در بازار سرمایه مواجه هستیم، افزود: فعالان این بازار، سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان نهاد رگولاتور و نیز شرکت‌های بورسی هستند و در این میان، سازمان بورس، جایگاه حاکمیتی در قبال شرکت‌های بورسی دارد و همانند وظیفه بانک مرکزی در قبال بانک‌ها، وظیفه نظارت بر شرکت‌های بورسی برعهده سازمان بورس است. محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، وجود بازارثانویه قدرتمند را از پیش نیازهای مهم یک بازارسرمایه موفق دانست و افزود: برای تامین مالی شرکت‌ها در گام نخست باید بدانیم که بازارسرمایه بازاری بلندمدت است و به تناسب آن، باید افق دید بلندمدتی برای سرمایه‌گذاری در آن مد نظر داشته باشیم. این مقام مسوول تاکید کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان متوالی تنظیم‌گر و ناظر بازار به دنبال حداکثرسازی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به بازار سرمایه است. در این راستا سازمان بورس، شفافیت بالایی در بازار ایجاد کرده و نظارت همگانی در بازار شکل گرفته است؛ به‌طوری که در سایت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc) تمامی فعل ‌و انفعالات بازار به صورت لحظه‌ای قابل مشاهده است؛ همچنین شفافیت و تحلیل‌محوری از طریق الزام ناشران در ارسال به ‌موقع اطلاعات از طریق سامانه کدال افزایش یافته و تاخیر در ارسال اطلاعات بسیار کاهش یافته است.

  وام ۵ بانک دولتی به ۳۰ میلیون سهامدار عدالت در آینده نزدیک

علیرضا ماهیار، معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی، گفت: ۳۰ میلیون از مشمولان سهام عدالت که روش غیر مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند می‌توانند از ابتدای ماه آینده از بانک‌های دولتی وام خرد دریافت یا اقدام به خرید کالا کنند. علیرضا ماهیار درباره چگونگی استفاده از کارت‌های اعتباری سهام عدالت گفت: این کارت‌ها مانند کارت‌های اعتباری است که دولت به کارمندان خود برای خرید کالا ارایه می‌کند، اما تفاوت آن با کارت‌های اعتباری خرید کالا این است که دارندگان این نوع کارت‌ها می‌توانند به جای خرید کالا درخواست وام خرد از بانک‌ها کنند.

سعید اسلامی به سرمایه‌گذاران توصیه کرد برای ورود به بازارسرمایه آگاهی و دانش لازم را داشته باشند و افزود: البته سطح دانش مورد نیاز با توجه به مدل ورود به این بازار (مستقیم یا غیرمستقیم) متفاوت است، اما به هر حال دانستن شیوه‌های کلی معامله، شناخت از فضای بازار و آگاهی از اطلاعات مالی برای وارد شدن در این بازار، ضروری است. مدیر بازار سوم فرابورس ایران از پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار شرکت بیمه اتکایی سامان به عنوان یک شرکت سهامی عام در شرف تاسیس در بازار سوم فرابورس خبر داد و گفت: در خصوص شرکت‌های سهامی عام در شرف تاسیس، از روز پذیره‌نویسی سهام تا روز آغاز معاملات ثانویه یک فاصله زمانی به منظور انجام امور مربوط به تاسیس و درج نماد وجود دارد. شیوا شریفیان با اشاره به اینکه از دوشنبه ۱۷ آذرماه ۱۳۹۹ پذیره‌نویسی تعداد ۳۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم شرکت بیمه اتکایی سامان در نماد «اتکاسا» به مدت ۱۰ روز به روش ثبت سفارش آغاز می‌شود، گفت: مبلغ قابل پرداخت به ازای هر سهم در پذیره‌نویسی ۵۰۰ ریال معادل ۵۰ درصد ارزش اسمی سهم است که در زمان پذیره‌نویسی به صورت نقد واریز می‌شود.

    راهکار پیش روی بورسی ها

یاسر شریعت، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: افزایش شاخص هم‌وزن در جریان معاملاتی روز‌ چهارشنبه نشان‌دهنده این موضوع است که مقداری اقبال نسبت به سهم‌های کوچک‌ و متوسط بیشتر شده است. در رشدی که نماگر‌های بازار سهام طی چند هفته اخیر تجربه کردند نیز سهم‌‌های بزرگ اعم از بانکی‌، ‌فولادی، معدنی، ‌پتروشیمی و پالایشی توانستند نقش قابل‌توجهی را ایفا کنند. این دست از شرکت‌ها به‌دلیل حجم معاملات و ارزش بازار بسیار بالا نمی‌توانند به‌صورت مداوم در مدار صعودی حرکت کنند. به‌طور معمول این شرکت‌ها پس از رشد مقطعی وارد فاز استراحت و مجدد برای رشد بعدی آمادگی لازم را به دست می‌آورند. اما در شرکت‌های کوچک‌ و متوسط بازار شرایط متفاوت‌تری خواهیم داشت، به‌طوری‌که رشد‌ سهام به‌دلیل کم‌ بودن ارزش بازار می‌تواند به‌صورت مداوم روی دهد. وی ادامه می‌دهد: از طرفی شاخص کل زمانی که به محدوده‌های مقاومتی نزدیک می‌شود برخی از فعالان بازار از سهم‌های شاخص‌ساز فاصله می‌گیرند، این قشر از سرمایه‌گذاران در چنین مواقعی یا هیچ‌گونه فعالیتی در بازار ندارند یا اینکه به سمت سهام شرکت‌های کوچک‌تر تغییر مسیر می‌دهند. بررسی‌ها حاکی از این است که غالب سرمایه‌گذاران دومین راهکار را انتخاب می‌کنند و پیامد این رفتار نیز افزایش اقبال نسبت به سهم‌های کوچک‌تر همانند معاملات روز چهارشنبه می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه اضافه می‌کند: طبیعی است که یکی از پارامتر‌های اصلی اثر‌گذار در بازار، قیمت‌های جهانی پتروشیمی و معدنی‌‌هاست. از طرفی نرخ دلار نیز به عنوان عامل اثر‌گذار داخلی می‌تواند سمت‌و‌سوی بازار را تعیین کند. با توجه به رشد قابل‌توجه قیمت کالاهای اساسی که طی هفته‌های گذشته بازار‌‌‌‌های جهانی تجربه کردند، طبیعتا وضعیت بنیادی خیلی از گروه‌های داخلی نیز بهبود پیدا کرد. شریعت در نهایت تاکید می‌کند: اکنون به‌رغم اینکه دلار وضعیت نسبتا با ثباتی دارد و در مواردی حتی با کاهش همراه است، روند پیش‌بینی که از سودآوری شرکت‌ها وجود دارد نشان از رشد قابل‌توجه است. بنابراین روند افزایشی قیمت‌های جهانی را می‌توان به عنوان یکی از محرک‌‌های رشد بورس قلمداد کرد. درصورتی که ریسک کرونا در دنیا با توجه به تولید و عرضه واکسن با سرعت زیادی کاهش پیدا کند طبیعتا احیای اقتصاد جهانی می‌تواند تاثیر مثبتی در قیمت‌ کامودیتی‌ها داشته باشد.

 

 

ارسال نظر