روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۶۵۱

رونمایی سامانه مجامع الکترونیک و پرداخت سود سهام

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به افتتاح سامانه خزانه داری الکترونیک، گفت: امروز سه پروژه مهم وزارت امور اقتصاد و دارایی در زمینه دولت الکترونیک رونمایی شد، پروژه‌های بسیار مهمی که به منظور روابط بین دستگاه‌های دولتی، دستگاه‌های دولتی با شرکت‌ها و پیمانکاران و دستگاه‌های دولتی یا خزانه با کارکنان دولت به بهره‌برداری رسید. ما در این پروژه زمینه‌ای را فراهم کردیم تا امروز حقوق دو و نیم میلیون نفر از کارکنان و کارمندان دولت یکپارچه و متمرکز و به صورت الکترونیکی پرداخت شود، همچنین از امروز امکان جمع آوری تمامی دسته چک‌های سنتی جمع فراهم شده و همه حساب‌های سنتی دستگاه‌های اجرایی نیز در بانک‌مرکزی متمرکز شده است. وی ادامه داد: با افتتاح این سامانه‌ها زمینه کلی برای حداقل سازی رفت و آمدها و کاهش به کارگیری نیروهای متعدد در دستگاه‌های اجرایی فراهم می‌شود، از طرفی تمام اموال و دارایی‌های دولت در سامانه‌ای ثبت می‌شود که در پی آن قابلیت عرضه در کاربردهای مختلف مشخص می‌شود. وزیر اقتصاد و دارایی گفت: امروز سامانه مجامع الکترونیک نیز رونمایی شد؛ با گسترش بازار سرمایه و میلیونی شدن دارندگان کد بورسی و همچنین با توجه به پراکندگی جغرافیایی گسترده سهامداران نیاز به برگزاری الکترونیکی مجامع شرکت‌های بورسی به صورت الکترونیکی داشتیم، تا نیازی به طی مسافت‌های طولانی از سوی سهامداران برای شرکت در مجامع نباشد و همچنین حجم بالای سهامداران مان مانع از برگزار نشدن مجامع شرکت‌ها به صورت اصولی نشود و خوشبختانه هم زمینه الکترونیکی شدن و هم وضع قوانین و مقررات لازم فراهم شد. دژپسند تصریح کرد: سامانه سوم، سامانه پرداخت سود سهام است؛ به دلیل پراکندگی سهامداران در مناطق مختلف کشور، نیازی نیست که برای دریافت سود حداقلی و یا بیشتر هزینه کرده و به دفتر مرکزی مراجعه کنند، این سامانه برای توزیع سود این شرکت‌ها به صورت الکترونیکی فراهم شد تا مانع از تحمیل زحمت زیاد به سهامداران شود. وی افزود: این سامانه‌ها افتتاح شده است تا یکسری خدمات خاص به سهامداران شرکت‌های بورسی، دستگاه‌های دولتی و کارکنان و طلبکاران یا پیمانکاران دولت ارایه دهد. وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: این سه سامانه پازل‌هایی از مجموعه‌ای جامع هستند که کم‌کم رونمایی و در خدمت مردم قرار خواهد گرفت.

عرضه صکوک اجاره  10 هزار میلیارد ریالی شستان

غلامرضا ابوترابی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه اعلام کرد با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک اجاره شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان (سهامی خاص) به مبلغ 10 هزار میلیارد ریال از طریق شرکت فرابورس ایران در روز شنبه 15آذر 99 عرضه عمومی می‌شود. وی افزود: شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان به عنوان بانی، در نظر دارد بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود را برای سرمایه‌گذاری جهت طرح احداث واحدهای یوتیلیتی و آفسایت شرکت آب نیروی مکران در قالب اوراق اجاره و از طریق فروش بخشی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به نهاد واسط (شرکت واسط مالی اسفند یکم) و سپس اجاره به شرط تملیک آنها، تامین کند. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه اظهار داشت: این اوراق 4 ساله و با نرخ 18 درصد است که اجاره‌بهای آن هر سه ماه یک بار از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پرداخت می‌شود. وی در خصوص ارکان انتشار این اوراق توضیح داد: بانک‌های تجارت و کارآفرین به ترتیب پرداخت 78 و 22 درصد از مبلغ اصل اوراق در سررسید را ضمانت کرده‌اند. ضمنا پرداخت بخشی از اقساط مربوط توسط بانک تجارت و بخشی دیگر از طریق توثیق سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و شرکت توکاریل تضمین شده است. بازارگردانی و تعهد پذیره نویسی این اوراق بر عهده شرکت تامین سرمایه کاردان است.

عرضه اولیه سهام شرکت لیزینگ اقتصادنوین در بورس

علیرضا بلگوری، مدیرعامل بانک اقتصادنوین با اشاره به اقدامات این بانک در رعایت الزامات ابلاغی مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید، گفت: در این ارتباط شرکت‌هایی که امکان عرضه در بازار بورس و فرابورس را داشتند، انتخاب شدند که با هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامات لازم در جهت واگذاری این شرکت‌ها در حال انجام و پیگیری است. مدیرعامل بانک اقتصادنوین افزود: در این راستا اقدامات اولیه در جهت پذیرش شرکت لیزینگ اقتصادنوین انجام شده است و در حال حاضر در انتظار درج نماد و بلافاصله تکمیل مدارک و عرضه سهام این شرکت هستیم که پیش بینی می‌کنیم در آینده‌ای نزدیک به انجام خواهد رسید. او همچنین درباره وضعیت عملیاتی و سودآوری شرکت لیزینگ اقتصادنوین گفت: از منظر سودآوری، سود خالص این شرکت در دوره شش‌ماهه منتهی به پایان شهریورماه سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 48 درصد رشد داشته است. همچنین سود عملیاتی آن در شش‌ماه نخست سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشدی نزدیک به 55 درصد را تجربه کرده است. مبلغ تسهیلات ارایه‌شده در حوزه خودروهای سبک و سنگین و تجهیزات نیز با رشدی بالغ بر 285 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه بوده است. این در حالی است که با وجود رشد قابل توجه تسهیلات اعطایی و شرایط ویژه ناشی از شیوع ویروس کرونا و رکود کسب‌وکار، نسبت معوقات به مانده تسهیلات طی دوره یادشده نسبت به دوره مشابه سال قبل بهبود یافته است. 

 

ارسال نظر