چراغ سبز بورس برای سهامداران

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۶۴۹

شاخص کل بورس روزگذشته با 7730 واحد افزایش رقم یک میلیون و 473 هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با 2114 واحد افزایش به رقم 419 هزار و 907 واحد رسید. امروز دو میلیون معامله به ارزش 162 هزار و 296 میلیارد ریال در بازار بورس انجام شد. شاخص کل فرابورس هم با 107 واحد افزایش رقم 18 هزار و 369 واحد را ثبت کرد و معامله گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش 74 هزار و 183 میلیارد ریال انجام دادند. در نهایت شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز گذشته 0.5درصد رشد داشت، شاخص هم‌وزن نیز 0.5درصد صعود کرد. آخرین قیمت 253نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافته و 176نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند. افزایش سهام حقیقی‌ها در 97 نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در 149 نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت حقیقی‌ها 890 میلیارد تومان و تغییر مالکیت حقوقی‌ها هزار میلیارد تومان بود. در روز گذشته بازار حقیقی‌ها حدود 140 میلیارد تومان وارد بازارسهام کردند و ارزش کل معاملات خرد نیز به 19 هزار و 830 میلیارد تومان رسید و حقوقی‌ها هم 23 درصد یعنی چهار هزار و میلیارد تومان سهام خریداری کردند و مازاد خرید خود را به یک درصد از کل معاملات رساندند. بیشترین تزریق پول در بازار سهام توسط حقوقی‌ها در گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «خودرو و ساخت قطعات» و «فلزات اساسی» رقم خورد و حقیقی‌ها نیز خریدار سهام در گروه‌های «فرآورده‌های نفتی» و «اطلاعات و ارتباطات» بودند.

    افزایش سرمایه 97 درصدی

مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ملی صنایع مس ایران که با حضور 70 درصد از سهام‌داران حقوقی و حقیقی شرکت مس برگزار شد، افزایش 97 درصدی سرمایه «فملی» به عنوان بزرگ‌ترین افزایش تاریخ سرمایه بورس از محل سود انباشته در حضور عباس نعیمی به عنوان نماینده سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو) تصویب شد. اردشیر سعدمحمدی با اعلام این خبر، اظهار کرد: پس از اخذ مجوزهای لازم از بازرسان قانونی، هیات مدیره شرکت و سازمان بورس کشور، مراحل افزایش سرمایه شرکت ملی مس ایران از 10 هزار و 140 میلیارد تومان به 20 هزار میلیارد تومان نهایی شده است و تایید آن در مجمع عمومی فوق‌العاده ارایه شد. این افزایش سرمایه با حمایت سهامداران عمده از جمله ایمیدرو از محل سود انباشته در راستای تامین مالی طرح‌های توسعه و با هدف تحقق جهش تولید انجام شد. سعدمحمدی با اشاره به اینکه ارزش بازار نماد «فملی» 255 درصدی نسبت به ابتدای سال جاری رشد داشته است، گفت: سود خالص شرکت مس در شش ماهه نخست سال جاری 78 درصد بیش از مدت مشابه در سال گذشته بوده است. همچنین سهام مس ایران از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه بازدهی 259 درصدی نصیب سهامداران خود کرده است.

    بازگشایی پالایش، بدون دامنه نوسان

مدیریت ابزارهای نوین مالی شرکت بورس اوراق بهادار تهران در پیام ناظر این نماد، اعلام کرد: تمامی اشخاص دارنده واحدهای این صندوق برای انجام معاملات ثانویه باید با طی فرآیندهای مربوط، اقدام به اخذ کد بورسی کنند. همچنین اشخاصی که واحدهای صندوق به پرتفوی سرمایه‌گذاری آنها اضافه نشده، لازم است درخواست تغییر کارگزار ناظر را برای کارگزار خود ارسال کنند. شایان ذکر است، بازگشایی نماد معاملاتی صندوق سرمایه‌گذاری پالایش یکم (پالایش) بدون دامنه نوسان بوده است. این صندوق از نوع سرمایه‌گذاری در سهام با مدیریت غیرفعال بوده و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری عادی پذیره‌نویسی شده آن 1، 324، 173، 348 واحد است. مبلغ اسمی هر واحد 100,000 ریال، موسس آن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و متولی آن موسسه ارقام نگر آریا است. همچنین، مدیر صندوق شرکت تامین سرمایه نوین، حسابرس آن موسسه حسابرسی بهراد مشار و بازارگردانش «مطاصندوق» است. شایان ذکر است، مدیر صندوق از 5 درصد از منابع نقد باقی مانده جهت انجام فعالیت بازارگردانی در قالب بازخرید واحدها به نام صندوق استفاده خواهد کرد و شرایط بازارگردانی نیز با دامنه مظنه حداکثر 5 درصد است. حداقل سفارش انباشته نیز برای این نماد 000، 500 واحد و حداقل معاملات روزانه

 000، 000، 2 واحد است. همچنین حداقل تعداد واحدهای قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی حقیقی-حقوقی، یک واحد است و حداکثر تعداد واحدهای قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی حقیقی-حقوقی نامحدود است. نحوه تسویه و پایاپای معاملات نیز به روش T+2 است.

    نخستین عرضه اولیه بعد از دوماه

عطا تفضلی مدیرعامل شرکت چوب خزر کاسپین درخصوص عرضه اولیه روز گذشته بازار گفت: مجموعه تولیدی چوب خزر کاسپین از زیرمجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی (شستا) محسوب می‌شود و در سال 69 تاسیس شده است. وی با بیان اینکه شرکت چوب خزر کاسپین در سال 87 از سهامی خاص به عام تبدیل شد، افزود: شرکت طی 5 مرحله افزایش سرمایه در حال حاضر دارای سرمایه اسمی 200 میلیارد ریالی است. تفضلی با اشاره به اینکه صنعت تولید MDF در ایران صنعت نوپایی به شمار می‌رود و قدمت 15 ساله دارد، اظهار داشت: شرکت چوب خزر کاسپین سالانه در حدود 55 تا 56 هزار مترمکعب MDF تولید می‌کند و در سال گذشته با تمام ظرفیت به تولید 58 هزار مترمکعب از این محصول دست پیدا کرد. مدیرعامل شرکت چوب خزر کاسپین ادامه داد: بر اساس آمار قطعی سال 98 میزان نیاز کشور به تولید MDF حدود 2.4 میلیون مترمکعب بوده که 1.8 میلیون مترمکعب آن در داخل تولید شده و مابقی از طریق واردات تامین شده است.

 

ارسال نظر