صعود صنایع در کنار نزول تک سهم ها

۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۴۹۶
صعود صنایع در کنار نزول تک سهم ها

رقیه ندایی|

بیش از 10 روز است که بازار سرمایه روندی جدید به خود گرفته و این روند در کنار تعطیلات کرونایی باعث شده که میزان سرمایه‌گذاری سهامداران خرد در بازار کمی بیش از گذشته شود. اگر بخواهیم یک بررسی کوتاه درخصوص روزهای گذشته بازار سرمایه داشته باشیم متوجه می‌شویم که بازار در یک محدوده شاخصی خاصی نوسان می‌کند و ممکن است برخی از روزها این نوسان نزولی یا صعودی باشد اما؛ می‌توان گفت در حال حاضر تنها سهامداران هستند که وضعیت بازار را با معاملات خود تغییر می‌دهند و به این بازار روند صعودی یا نزولی می‌بخشند.

برای مثال بازار سهام درآخرین روزکاری خود یعنی چهارشنبه، معاملات خود را در سطح منفی آغاز کرد و پس ازگذشت تنها چند دقیقه شاهد کاهش بیش از 12 درصدی شاخص کل و فشار فروش در نمادهای بزرگ بود اما؛ رفته رفته بازار به وضعیت عادی و صعودی خود بازگشت و بدین گونه بازارسرمایه در روز چهارشنبه رشد 0.47 درصدی شاخص کل را تجربه و به سطح یک میلیون و 367 هزار واحد رسید. پس از دوهفته کاهش، دماسنج تالار شیشه‌ای رشد1.6 درصدی مقیاس هفتگی را داشت و بیشترین رشد هفتگی این دماسنج در روز 16 مهرماه بود و طی 10 الی 12 روز گذشته نیز شاهد افزایش قیمت سهام از کف بودیم و درنهایت شاخص کل رشد 13 درصدی را تجربه کرد. 

براساس آخرین بررسی‌های موجود در 38 صنایع بورسی تنها 6 صنعت طی 10 روز گذشته با افت میانگین قیمت سهام زیرمجموعه‌های خود روبه رو

شدند و بقیه گروه‌ها نیز روندی متعادل و سبزی را پشت سرگذاشتند. در این بین گروه‌های کوچک و تک نماد در پایین‌ترین قسمت بازدهی قرارگرفتند و درکنار این نمادها نام صنعت چند رشته با نماد «شستا» خودنمایی می‌کند و در آخرین روز معاملات بورس این نماد حدود چهار درصد کاهش قیمت را تجربه و به 27 و 980 ریال رسید و آخرین قیمت معامله شستا با پنج درصد افت به 27 هزار و 800 ریال رسید. همچنین 500 میلیون برگه سهم را حقیقی‌ها و 75 میلیون برگه سهم را حقوقی‌ها خریداری کردند و در مقابل نیز 550 میلیون برگه سهم را حقیقی‌ها و 20 میلیون برگه سهم را کدهای حقوقی فروختند و در مجموع حجم معاملات را به 580 میلیون برگه رساندند و درنهایت ارزش معاملات سهام سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به 160 میلیارد تومان رسید. 

گروه بانکی‌ها در 10 روز گذشته شاخص سهام را پس از افت بیش از 40 درصدی مجددا به مدار صعودی 

باز گردانند و بیشترین رشد قیمتی را داشتند. براساس آخرین گزارش‌ها گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری که طی 4 ماهه گذشته نزول 38 درصدی را تجربه کرده بودند روز‌های اخیر با رشد 32.5 درصدی مواجه شدند و درنهایت بیشترین بازدهی صنایع بورسی را به خود اختصاص دادند و پس از این گروه پالیشی‌ها دیده می‌شوند که 30.1 درصد از افت 61 درصدی خود را جبران کردند و گروه فرآورده‌های نفتی نیز سومین صنعت با بیشترین اصلاح در بازار دیده می‌شوند و از آنجا که چهار نماد اساسی واصلی این گروه به عنوان صندوق پالایشی یکم واگذار شده بود و سرمایه‌گذاران همچنان در انتظار بازگشایی نماد این صندوق هستند و حتی در دوه نزول تخفیف 30 درصدی را دود کرده بود و زیرنظر فعالین و کارشناسان بورسی قرارگرفت. سومین صنعت با بیشترین رشد شاخص در 10 روز گذشته متعلق به محصولات کاغذی بود که با سه سهم «چکاپا»، «چکارن»، «چکاوه» توانست بازدهی بیش از 27.6 درصدی را ثبت نماید و این نکته نیز حائز اهمیت است که این گروه افت 54 درصدی را ثبت کرده است. همچنین بیشترین میزان رشد این گروه در معاملات روز چهارشنبه وآخرین روز بازار به دلیل بازگشایی حدود 12 درصدی نماد معاملاتی گروه صنایع کاغذ پارس پس از افشای اطلاعات بااهمیت (درخصوص افزایش نرخ 45 درصدی کاغذ فلوتینگ یکی از محصولات دایمی تولید شرکت کاغذ پارس به دلیل افزایش تقاضا ناشی از مصرف بیشتر کاغذهای بسته‌بندی در ماه‌های اخیر) رقم خورد. 

اما  در میان این رشدها 13 گروه وضعیت خوبی را نداشتند و صنعت وسایل ارتباطی با تک سهم «ولپارس» نزول 18.9 درصدی را تنها در 10 روز گذشته داشته و این گروه نیز در زمان اصلاح چهارماهه با افت 68.5 درصدی مواجه شده و می‌توان گفت که این سهم صدرنشین نزول در بازار است. محصولات چرمی نیز افت 18.1 درصدی و انتشار و چاپ نیز کاهش 13.6 درصدی، استخراج سایر معادن نیز با افت 10.8 درصدی و در نهایت محصولات چوبی کاهشی حدود 6.7 درصدی جزو بازنده‌ترین صنایع بورسی بودند.

همچنین طی هفته گذشته برخی از اخبار باعث شد که بازار روند متعادل روبه بالایی به خود بگیرد. 

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی واگذاری اموال دولتی را از روش‌های تامین مالی دولت بیان و اضافه کرد: صندوق‌های (ETF) و فروش دارایی‌های دولت به آحاد مردم با کارت ملی و به صورت برابر از جمله این روش‌ها بود که حدود 5 و نیم میلیون نفر در خرید این صندوق‌ها مشارکت کردند و مردم با این روش صاحب سهام و دارایی شدند و توزیع عادلانه ثروت انجام شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تلاش کردیم بازار سرمایه نقش محوری خود را در تامین مالی اقتصاد، ایفا کند، گفت: در کل پارسال از بازار سرمایه 264 هزار میلیارد تومان تامین مالی کردیم، اما این رقم فقط در 6 ماه نخست امسال 320 هزار میلیارد تومان بوده است. امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرد: اولین نماد اوراق گام در بازار سرمایه به دنبال پذیرش این اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران و با درخواست بانک سپه، به این بانک تعلق گرفت. امیر هامونی ادامه داد: اوراق گام یا "گواهی اعتبار مولد "، اوراق بهاداری که بر مبنای عقد ضمان به عاملیت و ضمانت بانک‌های منتخب و دارای مجوز از بانک مرکزی صادر می‌شود و قابل معامله در بازار سرمایه است.

جعفرجمالی، معاون حقوقی سازمان بورس گفت: طبق احکام صادره از مرجع انتظامی در ادامه اقدامات نظارتی سازمان بورس، 21 نفر دیگر از مدیران به سلب صلاحیت ۶ ماهه و جریمه نقدی و 4 شرکت به اخطار کتبی با درج در پرونده محکوم شدند. سیاوش وکیلی مدیرکل روابط عمومی سازمان بورس اظهار داشت: تعداد مدیرانی که به دلیل عدم اجرای مقررات بازارگردانی تاکنون متخلف شناخته شده‌اند به 189 نفر رسید.همچنین 37 ناشر (شخص حقوقی نیز تاکنون) اخطار کتبی دریافت کرده‌اند.

علی بیگ‌زاده مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس دستورالعمل اجرایی قانون افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی و فرابورسی را از محل صرف سهام با سلب حق تقدم به کلیه شرکت‌ها ابلاغ کرد. براین اساس، به پیوست دستورالعمل‌های اجرایی قانون افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم که در اجرای ماده 5 قانون افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا فرابورس از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم (مصوب 29 مرداد مجلس) توسط سازمان بورس تدوین و در 21 آبان به تصویب شورای عالی بورس رسید، تقدیم و ابلاغ می‌شود.

محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در خصوص شایعه افزایش دامنه نوسان گفت: از طرف سازمان بورس، شرکت بورس و نیز فرابورس پیشنهادی در جهت افزایش دامنه نوسان مطرح نشده است. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، انجام معاملات الگوریتمی را به جز در موارد خاصی تخلف عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر اگر معاملات الگوریتمی به جز برای بازارگردان‌ها که مشخص هستند، در موارد دیگری استفاده شود، به‌طور قطع از طرف سازمان بورس با آن برخورد می‌شود.

مونا کابلی، مدیر پذیرش فرابورس ایران، از راه‌اندازی بازار جدیدی با نام بازار هدف خبر داد و گفت: آخرین دستورالعمل و شرایط پذیرش در این بازار، در آینده نزدیک به فعالان بازار سرمایه اطلاع‌رسانی می‌شود. مونا کابلی از پذیرش مشروط تپسی خبر داد و گفت: در حوزه حمل‌ونقل و ارتباطات، اولین استارتاپ با نام تجاری «تپسی» با عنوان شرکت پیشگامان فناوری دانش آرامیس پس از ارزیابی کارشناسی و جلسات متعددی که با این متقاضی پذیرش صورت گرفت، به صورت مشروط در بازار دوم پذیرش شد که نظر هیات پذیرش بر حسابرسی ویژه روی صورت‌های مالی شرکت بود.

سیده هاجر میرخوشحال، مدیر عملیات بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران با اشاره به ظرفیت قانونی موجود برای فعالیت بازارگردان‌ها در بازار سهام گفت: این بستر و ظرفیت قانونی منجر به بهبود وضعیت نقدشوندگی سهام قابل معامله در تابلوهای معاملاتی مختلف در بازار پایه خواهد شد. سیده هاجر میرخوشحال با اشاره به تبصره 6 بند 11 ماده 10 مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران گفت: بر اساس این تبصره "بازارگردان می‌تواند قیمت مرجع نماد معاملاتی را ضمن اعلام به فرابورس تعیین کند ".

مدیرعامل شرکت بورس تهران طی نامه‌ای به رییس اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در خصوص نحوه ادغام نمادهای معاملاتی شرکت بورس، اطلاع‌رسانی کرد. بر اساس این روش، ادغام طی دو مرحله صورت می‌پذیرد. در مرحله اول؛ نمادهای معاملاتی کارگزاران و نهادهای مالی ادغام و در یک نماد مورد معامله قرار می‌گیرند.

این اخبارباتوجه به ابعاد خود باعث شدند که وضعیت بازار کمی تغییر کند و روندی متعادل روبه روبالا بگیرند، به طور کلی می‌توان گفت با این اخبار یک سیگنال مثبت در بازار تزریق شود در نتیجه بورس با وضعیتی متعادل بسته شد. 

 

ارسال نظر