رکوردشکنی وال‌استریت در کنار صعود بورس تهران

۱۳۹۹/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۴۵۳

گروه بورس|

بورس تهران در آخرین روز کاری خود یعنی چهارشنبه 5 آذر ماه صعودی بود و شاخص کل با 10 هزار و 60 واحد افزایش رقم یک میلیون و 367 هزار واحد را ثبت کرد و شاخص کل با معیار هم وزن نیز 4551 واحد افزایش یافت و به رقم 395 هزار و 129 واحد رسید. معامله‌گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش 156 هزار و 226 میلیارد ریال انجام دادند. شاخص کل فرابورس هم با 252 واحد افزایش رقم 16 هزار و 951 واحد را ثبت کرد و در این بازار 671 هزار معامله به ارزش 124 هزار و 648 میلیارد ریال انجام شد، در نتیجه شد شاخص بورس هشت هزار و 170واحدی معادل با 0.6 درصد در ارتفاع یک میلیون و 365هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با افزایش یک درصدی مواجه شد.

در روز گذشته بازار سهام حقیقی‌ها حدود 300 میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند و ارزش معاملات خرد به 7 هزار و 540 میلیارد تومان رسید و حقیقی‌ها 89 درصد یعنی 15 هزار و 600 میلیارد تومان سهام خریداری کردند و مازاد خرید خود را به 2 درصد از کل معاملات رساندند. حقیقی‌ها اغلب در گروه‌های «فلزات اساسی»، «زراعت و خدمات وابسته»، «بیمه و صندوق‌های بازنشستگی» خریدار سهام بودند و حقوقی‌ها نیز به سمت وسوی گروه‌های «شرکت‌های چند رشته ای» و «استخراج کانه‌های فلزی» رفتند.

افزایش سهام حقیقی‌ها در 130 نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در 124 نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید و جمع تغییر مالکیت توسط حقیقی‌ها هزار و 130 میلیارد تومان و حقوقی‌ها نیز 820 میلیارد تومان بود. همچنین آخرین قیمت 310 نماد حداقل سه درصد نسبت به روزگذشته خود افزایش داشته و 145 نماد نیز با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بودند. 

سعید عظیمی، کارشناس بازارسرمایه به بهبود وضعیت معاملات بورس در چند روز اخیر اشاره کرد و افزود: در کنار روند صعودی شاخص بورس در برخی از روزها شاهد فشار فروش در بازار هستیم، بخش عمده آن ناشی از مشخص نشدن و عدم تصمیم‌گیری در زمینه قیمت‌گذاری فولاد است که این موضوع تاثیر زیادی را بر روند بازار گذاشت. وی اظهار داشت: گروه فلزات می‌توانند بدون روبرو شدن با فشار فروش، رشد خوبی را در بازار تجربه کنند اما اکنون به دلیل مطرح شدن بحث قیمت‌گذاری فولاد با روند منفی همراه شده است. عظیمی اظهار داشت: مسیر بازار از هفته گذشته بعد از مدت‌ها تغییر کرد و ارزش معاملات خرد که به صورت روزانه حدود چهار تا پنج هزار میلیارد تومان بود، اکنون در برخی از روزها به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این کارشناس بازار سرمایه به عوامل تاثیرگذار در بازگشت روند صعودی معاملات بورس اشاره کرد و گفت: جذاب شدن قیمت‌ها، اصلاح عموم سهم‌ها و رسیدن به نقطه حمایتی باعث بازگشت رونق به معاملات بازار سهام شد. وی با بیان اینکه تا زمانی که ارزش معاملات خوب باشد می‌توان امیدوار به بهبود روند معاملات بازار بود، افزود: اگر بازار مانند چند ماه گذشته از روند صعودی بازگردد و با فشار عرضه همراه شود عامل مهم آن ناشی از بحث قیمت‌گذاری‌ها است که بهتر است هر چه زودتر تکلیف آن از سوی مسوولان مربوطه مشخص شود زیرا ممکن است ترس از نحوه قیمت‌گذاری به دیگر گروه‌ها مانند پتروشیمی و پالایشی سرایت کند. عظیمی خاطرنشان کرد: پیش بینی دقیق از وضعیت معاملات بازار و اعلام تداوم روند صعودی شاخص بورس کمی دشوار است زیرا اکنون هیچ یک از متغیرهای تاثیرگذار بر معاملات بازار قابلیت روند صعود را ندارند. این کارشناس بازار سرمایه قیمت دلار را به عنوان یکی از این متغیرهای اصلی بر روند معاملات بورس عنوان کرد و گفت: هر چند که اصلاح زیادی برای قیمت دلار پیش‌بینی نمی‌شود اما در کنار آن در مقطع فعلی کسی تصور روند صعودی این ارز را ندارد. عظیمی افزود: با روشن شدن تکلیف متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سهام، وضعیت همه سهم‌ها در بازار بهتر می‌شود و به مراتب معاملات بورس به سمت روند صعودی تغییر می‌کند. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با اصلاح وضعیت قیمت‌گذاری فلزی‌ها، عملا روند معاملات صنعت پتروشیمی‌ و دیگر گروه‌ها در بازار بهتر می‌شود. وی با بیان اینکه سیاست پولی مهم‌ترین متغیر موجود در کشور است که وضعیت آن در اواخر بهمن ماه مشخص می‌شود، خاطرنشان کرد: در خبرها بحث چاپ پول و افزایش نرخ بهره بانکی مطرح است، بانک مرکزی به صراحت مخالف خود را با این دو موضوع اعلام کرده است اما از طرف دیگر عده‌ای پیگیر این خبرها هستند.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل نسبت به ورود 130 میلیون نفر به فقر در جهان بر اثر کرونا هشدار داده است. انتظار می‌رود رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته از کشورهای در حال توسعه (به‌طور نسبی) در سطح پایین‌تری قرار داشته باشد و اقتصاد جهانی به دنبال تعطیلی واحدهای مختلف اقتصادی و اخلال در زنجیره تجارت جهانی با بدترین بحران اقتصادی دو دهه اخیر خود مواجه شود. البته سال آینده رشد مثبت اقتصادی از سر گرفته خواهد شد اما دست کم تا سال 2022 طول خواهد کشید تا میزان تولید ناخالص داخلی جهان به سطح قبل از همه‌گیری بازگردد. این امیدواری وجود دارد که در دولت بایدن مساله توافق تجاری با جدیت بیشتری رسیدگی شود. همچنین نتایج نظرسنجی صورت گرفته از سوی اتاق بازرگانی امریکا از شرکت‌های فعال این کشور در چین نشان می‌دهد حدود 60 درصد این شرکت‌ها امیدوار به روابط بهتر امریکا و چین در دوره بایدن هستند. مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه سوم سال 2020 به میزان 8.5 درصد بزرگ شده که این رشد، بهترین رشد اقتصادی آلمان در طول یک دهه اخیرمحسوب می‌شود. همچنین در مقایسه با رشد مشابه فصل قبل رشد اقتصادی 18.3 درصد بیشتر شده است.

یوسف عباسی، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه استون ایکس گفت: در حال حاضر بازارهای جهانی خود را در یک موقعیت سردرگم‌کننده یافته‌اند، از یک طرف این نگرانی وجود دارد که در کوتاه‌مدت تلفات ناشی از کرونا کماکان بالا باشد و تا رسیدن واکسن خسارت‌های جانی و اقتصادی آن ادامه داشته باشد و از سوی دیگر این خوشبینی وجود دارد که پس از غلبه بر کرونا نرخ رشد به سطوح بالایی برسد. 

در بورس امریکا و وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با 1.51 درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۰ هزار و 39.02 واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی 500» با 1.53 درصد صعود تا سطح 3632.28 واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با 1.28 درصد جهش در سطح 12 هزار و 32.83 واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی 100» بورس لندن با 1.55 درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح 6432.17 واحد بسته شد. شاخص «دکس 30» بورس فرانکفورت در آلمان با صعود 1.26 درصدی و ایستادن در سطح 13 هزار و 292.44 واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک 40» بورس پاریس با جهش 1.21 درصدی در سطح 558.42 واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس 35» 2.03 درصد بالا رفت و به 8143.20 واحد رسید.در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی 225» بورس توکیو ژاپن با صعود 2.05 درصدی تا سطح 26 هزار و 155.59 واحدی بالا رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ 0.39 درصد بالا رفت و در سطح 26 هزار و 588.20 واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» ریزش 0.63 درصدی را تجربه کرد و در سطح 4974.29 واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس 200» بورس سیدنی با 1.26 درصد افزایش و ایستادن در سطح 6644.07 واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن صعودی بود.

 

ارسال نظر