خبر

۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۴۰۳

ثبت نام ۲۱,۳ میلیون نفر در سامانه سجام بورس

با توجه به اینکه از ابتدای امسال همزمان با آزادسازی سهام عدالت و ورود سهامداران عدالت به بورس، تحولی در بازار سرمایه روی داده و این بازار از یک بازار سنتی با حضور شرکت‌های حقوقی و تعداد اندک افراد حقیقی تبدیل به بازاری متشکل از افراد حقیقی با تعداد بالا و اشخاص حقوقی یعنی شرکت‌ها شده است، در این زمینه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) را طراحی کرده تا همه اشخاص حقیقی و حقوقی بورس در این سامانه ثبت‌نام کنند و اطلاعات آنها شامل شماره تلفن همراه، شماره ملی، شماره حساب بانکی معتبر و سایر اطلاعات در آن درج می‌شود تا اولاً احراز هویت مشتری صورت گیرد و ثانیاً هرگونه عایدی از محل سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، از طریق شماره حساب اعلام شده در سامانه سجام واریز شود. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه با توجه به ریزش شاخص کل بورس در سه ماه گذشته اعلام کرد: جدیدترین آمار نشان می‌دهد در آبان‌ماه سال جاری ۲۱۷ هزار نفر در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند و در حال حاضر کل ثبت‌نام‌شدگان در این سامانه ۲۱ میلیون و ۳۹۰ هزار نفر رسیده است. این در حالی است که در ماه‌های ابتدایی سال و اوج رشد بورس ماهانه تا ۵ میلیون نفر هم در سجام ثبت‌نام می‌کردند. براساس جدول ثبت‌نام افراد در سجام در استان تهران ۲۷ هزار و ۹۹۸ نفر با بیشترین تعداد پس از آن اصفهان ۲۰ هزار و ۵۷۷ نفر، خراسان رضوی ۱۴ هزار و ۴۴۰ نفر، فارس ۹ هزار ۹۹۱ نفر، خوزستان ۹ هزار ۶۶۹ نفر و در رتبه‌های بعدی سایر استان‌ها قرار دارند و استان بوشهر با ثبت‌نام یک هزار و ۲۶۱ نفر کمترین میزان ثبت‌نامی افراد در سامانه سجام را در آبان‌ماه به خود اختصاص داده است.

پذیرش مشروط اولین استارت‌آپ در حوزه حمل‌ونقل

مونا السادات کابلی، مدیر پذیرش فرابورس ایران گفت: بسیاری از پرونده‌هایی که برای فرابورس ایران ارسال می‌شوند و شرایط بازار اول و دوم را احراز نمی‌کنند، آمادگی پذیرش در این بازار را خواهند داشت. وی در خصوص آخرین اخبار و اطلاعات پذیرش شرکت‌ها در بازار اول و دوم هم اظهار داشت: در حوزه مواد و محصولات دارویی، شرکت آنتی‌بیوتیک‌سازی ایران مورد پذیرش قرار گرفت. مدیر پذیرش فرابورس ایران افزود: در حوزه ریخته‌گری آهن و فولاد، صنایع فروآلیاژ ایران مورد پذیرش قرار گرفت و در محصولات شیمیایی، برای اولین‌بار شرکتی با نام پالایش قطران زغال سنگ پذیرش شد که محصولات قطرانی تولید می‌کند. همچنین در حوزه صنعت چسب‌سازی، شرکت شیمیایی رازی پذیرش شد. کابلی ادامه داد: در حوزه‌ آی‌تی و فعالیت‌های وابسته، شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزار نگین (توسن) پذیرش شد. کابلی افزود: در صنعت سرمایه‌گذاری نیز شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی، رأی مثبت هیات پذیرش را کسب کرد. همچنین در پیمانکاری صنعتی، شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی مورد پذیرش قرار گرفت. مدیر پذیرش فرابورس ایران در ادامه از پذیرش مشروط تپسی خبر داد و گفت: در حوزه حمل‌ونقل و ارتباطات، اولین استارت‌آپ با نام تجاری «تپسی» با عنوان شرکت پیشگامان فناوری دانش آرامیس پس از ارزیابی کارشناسی و جلسات متعددی که با این متقاضی پذیرش صورت گرفت، به صورت مشروط در بازار دوم پذیرش شد که نظر هیات پذیرش بر حسابرسی ویژه روی صورت‌های مالی شرکت بود. وی افزود: پس از اعلام نظر حسابرسی ویژه، شرکت می‌تواند در بازار دوم پذیرش شود و در غیر این صورت پس از طرح مجدد در هیات پذیرش، پیشنهاد بازار هدف مطرح خواهد شد. کابلی در پایان از متقاضیان پذیرش در صنایع مختلف درخواست کرد که برایی تسهیل فرایند پذیرش در فرابورس ایران، از مشاوران پذیرش معتبر با مجوزهای رسمی از سازمان بورس بهره‌مند شوند و آخرین اطلاعات مالی توسط حسابرسان معتمد بورس، حسابرسی شود.

۲۱ مدیر بورسی سلب صلاحیت شدند

جعفر جمالی معاون حقوقی سازمان بورس گفت: در ادامه رسیدگی به پرونده تخلفات اشخاص حقوقی که از مقررات بازارگردانی و بازارسازی تخلف کرده و این تکلیف را انجام نداده‌اند، روز دوشنبه سوم آذرماه به پرونده‌های جدید بازارگردانی رسیدگی شد. وی افزود: در نتیجه چهار شخص حقوقی دیگر متخلف شناخته شدند که ضمانت اجرای قانونی علیه مدیران آن اعمال خواهد شد. به گفته این مقام مسوول، بدین‌ترتیب و طبق احکام صادره از مرجع انتظامی سازمان بورس، ۲۱ نفر دیگر از مدیران به سلب صلاحیت 6 ماهه و جریمه نقدی و 4 شرکت به اخطار کتبی با درج در پرونده محکوم شدند. معاون حقوقی سازمان بورس همچنین با اشاره به شکایت‌های رسیده در مورد افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی «گ» گفت: با توجه به استدلال‌ها و استنادات طرفین موضوع از طرف معاونت حقوقی بررسی شده و پرونده به مرجع صالح قانونی ارجاع و گزارش خواهد شد.  در همین راستا سیاوش وکیلی مدیرکل روابط عمومی سازمان بورس گفت: تعداد مدیرانی که به دلیل عدم اجرای مقررات بازارگردانی تاکنون متخلف شناخته شده‌اند به 189 نفر رسید.همچنین 37ناشر (شخص حقوقی نیز تاکنون) اخطار کتبی دریافت کرده‌اند. وی گفت: از سوی دیگر قطع پاره‌ای از خدمات بازار سرمایه به شرکتها و ناشران متخلف در صورت اصرار به رویه فعلی در دست بررسی است.

 

ارسال نظر