اخبار

۱۳۹۹/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۳۶۴

انجام معاملات الگوریتمی تخلف است

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس انجام معاملات الگوریتمی را به جز در موارد خاصی تخلف عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر اگر معاملات الگوریتمی به جز برای بازارگردان‌ها که مشخص هستند، در موارد دیگری استفاده شود، به‌طور قطع از طرف سازمان بورس با آن برخورد می‌شود؛ وی افزود: تاکید سازمان در این خصوص نظارت دقیق است و در صورتی‌که افرادی مضنون به انجام تخلفاتی مانند انجام معاملات الگوریتمی باشند، حداقل کدهای آنلاین آنها بسته شده و از انجام معاملات به‌طور آنلاین محروم می‌شوند. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در رابطه با تصمیمات اخیر سازمان در جهت عمق بخشی به بازار گفت: فعلا تمرکز بورس‌‌ها و سازمان بورس بر بازارگردانی است و باید بازارگردانی در بورس‌ها به نحو صحیح انجام شود؛ این امر راه افزایش نقدشوندگی بازار و حرکت قیمت‌ها در مدار منطق است.

دومین روز مهرماه بود در این اطلاعیه به کلیه شرکت‌های کارگزاری اعلام شده است: به منظور حفظ شرایط تعادل عرضه و تقاضا در بازار بر ورود سفارشات و معاملات، کلیه مشتریان اعم از حقیقی و حقوقی (به جز بازارگردانان دارای مجوز که با شناسه مشخص شده برای معاملات اقدام به ارسال سفارش می‌کنند) در خصوص امکان انجام معاملات الگوریتمی در همه نمادهای معاملاتی در بورس و فرابورس تا اطلاع ثانوی غیرفعال شود. همچنین تقسیم سفارشات به هر روشی توسط مشتریان برخط اعم از حقیق و حقوقی در تمامی نمادهای معاملاتی در سمت فروش، ممنوع است. در همین راستا باید در اسرع وقت تنظیمات لازم در کلیه سامانه‌های برخط کارگزاران جهت جلوگیری از تقسیم سفارشات هنگام ورود سفارش توسط مشتریان برخط همچنین عدم استفاده از الگوریتم‌های معاملاتی انجام شود.

متقاضیان چگونه از بورس کالا ملک خریداری  می‌کنند؟

زمزمه راه‌اندازی بورس املاک، مستغلات و امتیازات از تیرماه به گوش می‌رسید و ۲۹ مردادماه سال جاری نیز اولین معامله ملک در تاریخ بورس از طریق این بازار انجام شد. بدین صورت که شرکت عمران شهر جدید پردیس یک باب واحد تجاری را پس از پذیرش در بازار فرعی بورس کالای ایران با قیمت پایه یک میلیارد و ۶۳ میلیون تومان عرضه کرد و به فروش رساند. در این راستا قرار است ٩ آذرماه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راستای برنامه فروش املاک مازاد خود، یک قطعه زمین محصور شده واقع در شهرستان دماوند را به قیمت پایه ۱۳۰ میلیارد ریال در بورس کالای ایران روی میز فروش بگذارد.نوع تسویه این عرضه که در تابلوی املاک و مستغلات بورس کالا انجام می‌شود، به صورت نقدی و اعتباری بوده و خریدار نهایی به عنوان برنده حراج، ظرف ۱۰ روز کاری بعد از تاریخ انجام معامله فرصت دارد ۴۰ درصد بخش نقدی را به حساب عملیاتی بورس کالا واریز کند. بر این اساس افراد بعد از دریافت کد معاملاتی می‌توانند از طریق حساب‌های پایای بورس یا کارگزاری‌ها وجه مورد نظر را به حساب بورس کالا واریز و اقدام به خرید ملک کنند. مکانیسم کشف نرخ و انتخاب خریدار در بورس کالا بدین نحو است که در روز عرضه یک حراجی برگزار می‌شود و در آن کارشناسان یک کف قیمتی برای ملک در نظر می‌گیرند و خریداران بر اساس قیمت پایه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و در نهایت بالاترین قیمت براساس قوانین به ثبت می‌رسد و فردی که بالاترین قیمت را اعلام کرده باشد به عنوان مالک حقیقی ملک معرفی می‌شود.اگر فرد خریدار نتواند مبلغ در نظر گرفته شده را تا تاریخ سر رسید پرداخت کند طبق قوانین بورس کالا مشمول جریمه خواهد شد.

بسته شدن۴ ایستگاه معاملاتی و ۱۸ دسترسی برخط

مدیریت نظارت بازار بورس اوراق بهادار تهران در راستای نظارت بر معاملات شفاف و منصفانه در بازار سرمایه، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو ابلاغیه ۳۰ شهریور ۹۹ معاونت بازار به مدیران عامل کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران و در راستای اجرای تبصره ماده ۱۲دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، مدیریت نظارت بر بازار با توجه به اهمیت برخی اقدامات معامله‌گران اقدام به مسدود کردن چهار ایستگاه معاملاتی و ۱۸ مورد دسترسی برخط سهامداران در تاریخ ۲ آذر ۹۹ کرده است. این تعداد شامل ارسال سفارش کم حجم با دفعات بالا بوده و در برخی موارد نیز به کارگزاران مربوط تذکر داده شده است. شایان ذکر است در ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران که به منظور اجرای سفارش‌های خرید یا فروشی که به‌صورت برخط (Online) به سامانه معاملاتی ارسال می‌شود، در تاریخ ۳/۷/۱۳۸۹ شامل ۱۹ ماده و ۹ تبصره و یک پیوست به تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده، آمده است: سفارش‌هایی که محدودیت‌های موضوع ماده ۱۰ این دستورالعمل در مورد آنها رعایت نشده است نباید توسط زیرساخت دسترسی برخط بازار پذیرفته و به سامانه معاملاتی ارسال شود. در این خصوص ضروری است سوابق این موضوع به صورت الکترونیکی ثبت و نگهداری شده و بلافاصله پیغامی مبنی بر عدم پذیرش سفارش برای مشتری ارسال شود. همچنین رعایت این ماده در خصوص سفارش‌هایی که به دلیل محدودیت‌های وضع شده توسط عضو پذیرفته نمی‌شوند ضروری است.

 

ارسال نظر