رشد 10 درصدی بازارسهام

۱۳۹۹/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۱۴۶

احمد  اشتیاقی

برای بازار سرمایه صعود شارپی را نمی‌توان متصور بود و این بازار در معاملات آینده خود به روند تعادلی می‌رسد.برخی از سهام موجود در بازار پایین‌تر از قمیت اصلی خود معامله می‌شدند و ترس این موضوع در بازار وجود داشت که نرخ دلار کاهش شدیدی را تجربه کند اما؛ در حال حاضر دریافت اند که دلار به کمتر از نرخ 22 هزارتومان نمی‌رسد. با توجه به این قمیت 22 هزارتومانی و P/B که اغلب میان عدد 5 تا 7 قرار گرفته نمی‌توان روند اصلاحی عمده‌ای برای بازار متصور بود چراکه؛ بورس پیش از این ریزش‌های عمده خود را تجربه کرده است. بازار پس از روند صعودی این روزها متوقف می‌شود تا به میزان تورم و نرخ دلار پی ببرد و درنهایت روند افزایشی و یا کاهشی خود را تعیین می‌کند. بنابراین بازار سهام در سال جاری رشد شارپی نخواهد داشت و باتوجه به اصلاح عمیقی که در اکثر گروه‌های بورسی صورت گرفته و برآورد EPS که برای سال 1400 به دست آمده می‌توان رشد خوبی برای بازار متصور بود و بورس را به نوعی در پی جبران ریزش‌های اخیر خود دانست البته با وضعیت دلار که پیش بینی می‌شود که بین نرخ‌های 22 الی 24 هزارتومان مبادله نشود نمی‌توان وضعیت بدی را بازار سهام متصور بود. این نکته نیز حائز اهمیت است که قیمت سهام موجود در بورس به هیچ عنوان به قمیت‌های پایین گذشته باز نمی‌گردد و می‌توان گفت در زمان نزول بازار سهام موجود با کاهش قمیت کف سازی خوبی را تجربه کردند. همچنین پیش بینی می‌شود که بازار رشدی در حدود 10 درصد را انجام بدهد و پس از به سمت و سوی تعادل روانه شود و دیگر شاهد رفتارهای هیجانی در خرید و فروش در بازار سرمایه نخواهیم بود و برای پایان سال یک بازدهی در حدود 25 درصد متصور هستیم. 

طی روزهای گذشته بود که خبر افزایش نرخ سود بانکی در بازار اعلام شد اما؛ رییس بانک مرکزی وعده کاهش این سود را داد و طی روزهای اخیر شاهد این موضوع بودیم که نرخ سود بین بانکی در بازار کاهشی از 23 درصداعلام تا مرز 20 درصد نیز رسید. اگر این روند همچنان ادامه‌دار باشد به نفع بازار سهام خواهد بود و رونق این بازار را بیش از پیش می‌کند چراکه؛ میزان نقدینگی خارج از این بانک‌ها می‌توان در بورس تزریق کرد.

محدودیت‌های رفت و آمد صرفا نمیتوند بورس را نزولی کند چرا که شرکت‌ها و کارخانجات خارج از شهر قرار دادند و این محدودیت‌ها اغلب برای شرکت‌ها و ادارات و سازمان‌های که داخل شهر است در نتیجه نمی‌تواند تاثیر خاصی داشته باشد مگر اینکه مصوباتی بدهند که باعث تعطیلی کارنجات شود در نتیجه این محدویت‌ها می‌تواند تاثیری بر روی تولید و فروش محصولات در بازار وبورس داشته باشد.

 

ارسال نظر