تاثیرمنفی افزایش سود بین بانکی برای اقتصاد

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۱۰۱
تاثیرمنفی افزایش 
سود بین بانکی برای اقتصاد

علیرضا تاج‌بر

بازار سهام یک دوره فرسایشی با اصلاح شدید را پشت سر گذاشته که متاسفانه علاوه بر اصلاح ضربه‌ای دیگری به بازار با عنوان خدشه به اعتماد سهامداران است. بازار به خاطر یک اتفاقات سیاسی که در واحد کلان رخ داده و اصلاح عمیق بسیاری از سهام موجود در تالار شیشه‌ای است که مثبت شده، این مساله باعث شده است که به صورت موقت شاهد سبز شدن کلیت بازار باشیم ولی اگر قرار است به روند سابق بازگردیم و شاهد رونق پایدار بازار باشیم یک صعود خوب را داشته باشیم حتما باید اعتماد خدشه‌دار شده بازار و سهامداران را بورس بازگردانیم. بازگشت این اعتماد از دست رفته اغلب از سوی تصمیمات و حمایت‌های عملی بستگی دارد، در حال حاضر اغلب حمایت‌ها به صورت حرف است و هیچ عملی برای تحقق این حمایت‌ها انجام نشده است، همچنین طی روزهای مثبت بازار شاهد این موضوع بودیم که حجم عرضه‌ها از سوی حقوقی‌ها و فروش سهام چقدر شدید بوده و این موضوع باعث می‌شود که اعتمادها نسبت به بازار سرمایه جلب نشود و صرفا یک صعود کوتاه‌مدت را داشته باشیم. 

سهام عدالت یک فرصت بی‌نظیر برای بازار سرمایه بود تا یک بازی برد- برد برای دو طرف ایجاد شود. از یک‌سو دارنده سهام عدالتی که قصد نقد کردن سهام خود را داشت و از سوی دیگر بازار می‌توانست سهام جذاب عدالت را خریداری کند و با قمیت مناسبی اقدام به سرمایه‌گذاری کند، سهام عدالت مربوط می‌شود با شرکت‌ها بنیادی، معظم بورس و خود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در بسیاری از این شرکت‌ها دارای سیت هیات‌مدیره است اما؛ اگر متولیان بازار کسانی که به صورت مستقیم سهام عدالت ثبت‌نام کرده‌اند جمع‌آوری می‌کردند و به صورت بلوک‌های مدیریتی آگهی می‌کردند. در این صورت افراد که داری سهام عدالت هستند با قیمت مناسب‌تری سهام خود رابه فروش می‌رساندند و از سوی دیگر بسیاری از هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری که به دنبال مدیریت و به دست آوردن سیت هیات‌مدیره در شرکت‌های معظم بودند می‌توانستند با قیمت بسیار مناسب این سهام را در پرتفوی خود بیاورند و در نتیجه مدیریت این شرکت‌ها به دست می‌آورند، در نهایت تدبیری درست در بازار صورت نگرفت و سهام عدالت به صورت خرد در بازار فروخته شد که موجبات عرضه در بازار می‌شود و بورس را به یک مکان پرریسک تبدیل می‌کند، در حال حاضر برخی از صحبت‌ها در خصوص ممنوعیت موقت سهام عدالت که این تصمیم نیز نمی‌تواند وضعیت بازار را سامان بخشد مساله مهم نوع فروش و زمان فروش سهام عدالت است.

افزایش سود بین بانکی نیز یک نوع ریسک محسوب می‌شود. سود بانکی یعنی حداقل نرخ بازده بدون ریسک و این موضوع در محاسبات تاثیر منفی برای بورس و بازار سرمایه خواهد داشت و زمزمه‌های افزایش این سود در بازارهای مالی شنیده می‌شود که هرچند به ظاهر با این افزایش مخالفت می‌شود اما؛ در عمل سود بین بانکی افزایش یافته و این موضوع به عنوان یک تهدید بالقوه در بازار سرمایه اثرگذار است و به غیر بازار سرمایه در اقتصاد ملی نیز تاثیر دارد چراکه؛ منجر به افزایش حجم نقدینگی می‌شود و پشتوانه خاصی نیز دارا نیست.

 

ارسال نظر