حقوقی‌های متخلف دادگاهی می‌شوند

۱۳۹۹/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۹۶۱
حقوقی‌های متخلف دادگاهی می‌شوند

رقیه ندایی| 

چندماهی می‌شود که وضعیت بورس نا بسامان است و نابسامانی این بازار ناشی از عملکرد مسوولان و دولتی‌ها، همچنین وضعیت معامله حقوقی‌هاست. درست است در کلام و نوشته حقوقی‌ها از بازار حمایت می‌کنند اما؛ در اصل، اغلب حقوقی‌ها وضعیت بازار را نابسامان می‌کنند و تنها به فکر سود خود هستند. 

حقوقی‌های عمده بازار طی جلسات نه چندان دور خود با مسوولان بورسی وعده کردند با معاملات به موقع بورس را به تعادل برسانند ولی اصل حقوقی‌ها به فکر سود خود بوده‌اند، یعنی در زمان‌هایی که لازم بود سهام خود خریداری می‌کردند و پس از آن فرقی نداشت بازار سهام سرخ پوش است و یا نه این دسته از حقوقی‌ها سهام خود را با بهترین قمیت در بورس به فروش رسانده و بدون توجه به وعده‌ها تنها سود کسب می‌کردند. اگر بخواهیم به گونه‌ای دیگر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که حقوقی‌ها نیز درست عمل کرده‌اند و مانند بقیه به فکر کسب سود بوده‌اند اما؛ یک سوال اینجا مطرح می‌شود مگر بازار سرمایه برای کسب سود یک عده به وجودآمده است؟

دیگر حقوقی‌ها خریدار سهام حقیقی‌ها نیستند چراکه بر این نظرند حقیقی‌ها در زمان اوج بازار سود کرده‌اند حال باید زیان عمده متحمل شوند به‌طور کلی رفتار و عملکرد اغلب حقوقی‌های عمده در بازار عجیب است و برای این گروه فرقی ندارد دولت و مسوولان چه بگویند مهم این است که خود سود کنند. حال با بررسی‌های موجود مشخص شده که برخی از حقوقی‌ها در راه کسب سود متخلف شده‌اند و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی از رسیدگی قضایی به پرونده برخی مدیران شرکت‌های حقوقی بورس با عنوان «اخلال در نظام اقتصادی کشور» خبر داد و در صفحه شخصی خود نوشت: در راستای پیگیری‌هایی که از دستگاه قضایی داشتم، مقرر شد از هفته آینده عملکرد مدیران شرکت‌های حقوقی بازار سرمایه که در موضوع بازارگردانی تعهدات خود را انجام نمی‌دهند با عنوان «اخلال در نظام اقتصادی کشور» بررسی شود.

چندی پیش نیز این مقام مسوول اعلام کرده بود که مردم با اعتماد به سخنان دولتمردان سرمایه خود را به بورس آوردند. امروز دچار ضرر و زیان شده‌اند لازم است که مسوولان سروسامانی به این وضعیت بدهند و با خاطیان برخورد کنند. از ورود قوه قضاییه و دستور ایشان برای ورود آقای القاصی تشکر می‌کنم و امیدوارم این ورود بعضی اختلالات بازار بورس را رفع کند.

با این حال می‌توان به وضوح دریافت که میزان تخلفات در بازار سرمایه به بالاترین حد خود رسیده است درصورتی که این تخلفات با ذات بازار سهام در تضاد است، ذات اصلی بورس شفافیت است و اگر این مورد وجود نداشته باشد بازار سرمایه دیگر مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. پس از اعلام این اخبار در بازار شایعه‌ای مبنی بر استعفای حسن قالبیاف اصل، رییس سازمان بورس پیش آمد و زمانی این شایعه پر رنگ‌تر شد که این مدیرمسوولان پاسخ صحیحی در خصوص بازار نمی‌دهد و به صورت کوتاه در خصوص وضعیت بازار و مشکلات پیش آمده اظهارنظر می‌کند. البته روابط عمومی بورس نیز پاسخ صحیحی در خصوص مشکلات بازار ندارد حال باید دید منشأ اصلی این عدم پاسخگویی از کجاست و آیا این شایعه واقعیت دارد؟ وضعیت بورس عجیب است و عدم پاسخگویی و تکذیب مسوولان نیز این وضعیت را عجیب‌تر و سخت‌تر می‌کند.

اصل موضوع اینجاست که مسوولان بورسی به حقیقی‌ها می‌گویند که مهم نیست شما و بازار چه وضعیتی دارید شما باید تنها به خرید سهام در بازار بپردازید، این نوع حمایت در اصل اشتباه است چراکه  تنها یک مورد از مشکلات بازار سرمایه را در برمی‌گیرد و حقوقی‌ها نیز باید پولی داشته باشند تا بتوانند سهام خریداری کنند زمانی که محدودیت فروش برای حقیقی‌ها گذاشته می‌شود بنابراین این گروه پس از خروج از محدودیت به صورت عمده به فروش سهام خود می‌پردازند در نتیجه شاهد وضعیت حال حاضر بازار سرمایه هستیم. درست است برخی از حقوقی‌ها بسیار خوب عمل کردند و هنوز هم سهام حقیقی‌ها خریداری می‌کنند اما؛ در میان سهامدارانی نیز وجود دارند که تنها به فکر سود خود هستند و سعی دارند از فرصت پیش آمده و غفلت سازمان بورسی‌ها بهره ببرند و به‌راحتی از طریق درگاه‌های مختلف و گاها با استفاده از رانت به کسب سود در بورس بپردازند. 

مسوولان بورسی نظارت بسیار ویژه و خوبی روی بورس و بازار سهام ندارند اما؛ قوه‌قضاییه و مجلس شورای اسلامی وارد عمل شده‌اند و براساس آخرین اعلام امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی مقرر شد از هفته آینده عملکرد مدیران شرکت‌های حقوقی بازار سرمایه که در موضوع بازارگردانی تعهدات خود را انجام نمی‌دهند بررسی شود. 

محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر در شورای عالی بورس و اوراق بهادار به نقش نظارتی سازمان بورس اشاره کرد و می‌گویند: از سازمان بورس و اوراق بهادار انتظار می‌رود که به عنوان نهادناظر در بازار سرمایه با سهامداران متخلف برخورد جدی و قانونی داشته باشد. این سازمان بالاترین رکن ناظر بازار سرمایه است و سهامداران خرد از نهاد ناظر انتظارات فراوانی دارند. وی اظهار می‌کند: در شورای عالی بورس و اوراق بهادار مصوب شد، حقوقی‌ها بازارگردانی را شروع کنند اما شاهد رفتار غیر منطقی از سوی برخی از حقوقی‌ها هستیم. به تازگی چند شرکت حقوقی دارای تخلف نیز به سازمان بورس و اوراق بهادار معرفی شده‌اند و نهاد ناظر بازار سرمایه اخطاریه برای آنها ارسال کرده است. علیزاده در خصوص تمهیدات مجلس شورای اسلامی برای حفاظت از حقوق سهامداران حقیقی بیان می‌کند: در مجلس اقدامات بسیاری برای جلوگیری از تخلفات سهامداران حقوقی صورت گرفته و از سازمان بورس نیز درخواست شده تا نحوه فعالیت سهامداران حقوقی را پس از تصویب الزام بازارگردانی در شورای عالی بورس، به مجلس اعلام کنند. این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: سهامداران هم باید به این مساله واقف باشند که شاخص بازار سهام همیشه مثبت نیست و دچار کاهش هم می‌شود، اما باید بدانیم در این وضعیت چگونه سهام خود را مدیریت کنیم.

در نتیجه شرکت‌ حقوقی‌های بزرگ برای بازار سرمایه مشکل ساز شده‌اند و مسوولان بورسی باید زودتر قوه قضاییه و مجلس این موضوع را پیگیری می‌کرد اما؛ قوه قضاییه و مجلس فعالیت بهتری از سازمان بورس داشته‌اند.


برش

    به وضوح می‌توان دریافت که میزان تخلفات در بازار سرمایه به بالاترین حد خود رسیده است درصورتی که این تخلفات با ذات بازار سهام در تضاد است، ذات اصلی بورس شفافیت است و اگر این مورد وجود نداشته باشد بازار سرمایه دیگر مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. پس از اعلام این اخبار در بازار شایعه‌ای مبنی بر استعفای حسن قالبیاف اصل، رییس سازمان بورس پیش آمد و زمانی این شایعه پر رنگ‌تر شد که این مدیرمسوولان پاسخ صحیحی در خصوص بازار نمی‌دهد و به صورت کوتاه در خصوص وضعیت بازار و مشکلات پیش آمده اظهارنظر می‌کند. البته روابط عمومی بورس نیز پاسخ صحیحی در خصوص مشکلات بازار ندارد حال باید دید منشأ اصلی این عدم پاسخگویی از کجاست و آیا این شایعه واقعیت دارد؟ وضعیت بورس عجیب است و عدم پاسخگویی و تکذیب مسوولان نیز این وضعیت را عجیب‌تر و سخت‌تر می‌کند. اصل موضوع اینجاست که مسوولان بورسی به حقیقی‌ها می‌گویند که مهم نیست شما و بازار چه وضعیتی دارید شما باید تنها به خرید سهام در بازار بپردازید، این نوع حمایت در اصل اشتباه است چراکه تنها یک مورد از مشکلات بازار سرمایه را در برمی‌گیرد و حقوقی‌ها نیز باید پولی داشته باشند تا بتوانند سهام خریداری کنند.

 

ارسال نظر