از هک سایت سازمان بورس تا تجمع مقابل این سازمان

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۸۵۲
از هک سایت سازمان بورس تا تجمع مقابل این سازمان

گروه بورس|

این روزها ریزش بازار بیش از گذشته احساس می‌شود و سهامدارانی که زیان عمده کردند روز گذشته مقابل سازمان بورس تجمع کردند تا تکلیف این وضعیت را مشخص کنند. بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تاکنون رکوردهای متناوب و غیر منتظره‌ای در کارنامه خود به ثبت رسانده است، افت وخیز‌های اخیر این بازار به حدی بود که سهامداران اغلب سردرگم شده‌ و سعی دارند سرمایه خود را از بورس خارج کنند. در این بین دخالت‌های مکرر دولتی‌ها در بازار سهام و تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری درآن، اتفاقی بود که اغلب کارشناسان اقتصادی و بورسی از ابتدا به تبعات فاجعه بار آن هشدار داده بودند اما؛ با این حال دولت کار خودش را انجام داد تا کسری بودجه را از طریق این بازار تامین کند. 

قسمت عمده‌ای از مردم سرمایه خرد و کلان خود را بدون داشتن اطلاعات و آگاهی درباره نوع کارکرد و عملکرد وارد بازار سرمایه کردند، شاید در ماه‌های نخست این حضور با سرازیر شدن حجم انبوهی از نقدینگی‌های سرگردان شاخص رشد بسیار عالی را تجربه و برای اولین‌بار در تاریخ خود از مرز دو میلیون واحد نیز گذر کرد و این موضوع در حالی بود که تمامی بازارهای بورس جهانی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا دچار افت عمده‌ای بودند و برای همین کارشناسان این رشد را غیرواقعی و هیجانی دانستند و هشدار دادند که به دلیل رشد هیجانی این روزها شاخص ریزش می‌کند که این موضوع درست بود و شاخص بازار چند ماه است که روند نزول به خود گرفته است. البته این ریزش به مرور رخ داد و طی چهار ماهه گذشته شاخص حدود یک میلیون واحد کاهش داشت و پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که دیگر ریزش عمده‌ای در باازار نخواهیم داشت.

ابتدای این ماه بود که سهامداران جلوی درب مجلس تجمع کردند و محمدباقر قالیباف، رییس مجلس گفت: مهم‌ترین کار بورس تنظیم‌گری حرفه‌ای در بورس به منظور تامین مالی تولید با نقدشوندگی است. واقعیت این است که چنین اتفاقی را در حال حاضر در بورس شاهد نیستیم. امیدواریم با استفاده از ظرفیت بازارگردانی و جذب نقدینگی برای تولید و نقدشوندگی در بورس، طرح کمیسیون اقتصادی بتواند ضعف‌ها را برطرف کند.

     وب سایت بورس هک شد؟ یا تعمیر؟

طی روزهای گذشته سامانه بورس تهران از کار افتاده بود و گروهی هکر به نام «تپندگان» ادعا کرده این وب‌سایت را هک کرده تا آن‌چه «بزرگ‌ترین کلاهبرداری برای چپاول سرمایه‌های ملت» خوانده افشا کند.

این گروه هکری چند نامه اداری بورس را در اکانت‌هایش در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و مدعی هستند اینها نشان می‌دهد «عمدا داده‌های بورس با هدف مخفی کردن فساد و پدیدآوردن بورس حبابی» دست‌کاری می‌شده. 

اما؛ روز گذشته اعلام شد سایت رسمی شرکت بورس بعد از پایان معاملات "شنبه " مشکل داشته و از دسترس خارج شد و بورس هم اعلام کرد مشغول به‌روزرسانی فنی سایت است. بورس نیز یک وب‌سایت دیگری را برای استفاده مشتریان معرفی کرده بود.

اما؛ حسن قالبیاف اصل، رییس سازمان بورس و سیاوش وکیلی، روابط عمومی این سازمان و دیگر مسوولان هیچ یک پاسخگوی این سوال نبودند.

     دیروز وضعیت بازار چگونه بود؟

در معاملات روز گذشته بازار سرمایه شاخص کل بورس با 25 هزار و 369 واحد کاهش در رقم یک میلیون و 215 هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز 2796 واحد کاهش یافت و رقم 366 هزار و 78 واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار 682 هزار معامله به ارزش 59 هزار و 928 میلیارد ریال انجام دادند.

شاخص کل فرابورس نیز 134 واحد کاهش یافت و در رقم 15 هزار و 483 واحد ایستاد. در این بازار 311 هزار معامله به ارزش 40 هزار و 756 میلیارد ریال انجام شد.

روز گذشته یعنی دوشنبه 19 آبان ماه حقوقی‌ها در حدود هزار و 180 میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند و ارزش کل معاملات خرد 6 هزار و 100 میلیارد تومان بود و حقوقی‌ها نیز 33 درصد یعنی دو هزارو 20 میلیارد تومان سهام خریداری کردند و مازاد خرید آنان به 19 درصد از کل معاملات رسید.

حقوقی‌ها اغلب در گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» سهام خریداری کردند و حقیقی‌ها نیز برآیند سهام خود را در گروه‌های «قند و شکر»، «رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن» و «کاشی و سرامیک» به اتمام رساندند. نمادهای «فولاد»، «فملی»، «وبصار» بیشترین افزایش سهام حقوقی‌ها را دارا بودند و حقیقی‌ها نیز اغلب به سمت و سوی سهام «ونوین»، «رانفور» و «خپارس» رفتند.

روز گذشته افزایش سهام حقیقی در 38 نماد و افزایش حقوقی‌ها نیز 111 نماد به بیش از یک میلیارد تومان و تغییر مالکیت حقیقی‌ها به 210 میلیارد تومان و حقوقی نیز به هزار و 350 میلیارد تومان رسید. 

   آغاز عملیات بازارگردانی شرکت ها

مدیر عملیات بازار شرکت بورس و اوراق بهادار طی اطلاعیه اعلام کرد: عملیات بازارگردانی سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری سیمان تامین، سیمان‌فارس‌ و خوزستان، سیمان‌ صوفیان‌، سیمان‌ غرب، سیمان‌ ارومیه، سیمان‌ قائن‌، سیمان شاهرود، سیمان خوزستان، سیمان فارس، سیمان خزر، سیمان فارس نو، سیمان‌ بجنورد، سیمان خاش، سیمان بهبهان، سیمان‌ سفیدنی‌ریز، سیمان دورود و ایران ارقام با شرایط خاص از تاریخ 18 آبان انجام می‌پذیرد.

محمود گودرزی، معاون بازار شرکت بورس تهران گفت: امکان انجام معاملات روزانه از امروز میسر خواهد شد و تمامی سرمایه‌گذاران می‌توانند روزانه به خرید و فروش بپردازند.

وی در خصوص تغییرات پیش گشایش اعلام داشت: به زودی تغییراتی در پیش گشایش بازار نیز اعمال می‌شود که به این ترتیب پیش گشایش از ساعت 8:45 دقیقه تا 8:55 دقیقه خواهد بود و از ساعت

8:55 دقیقه تا ساعت 9:00 امکان هیچ گونه ویرایش و حذف وجود ندارد.

    پاس کاری تکلیف پالایش یکم

داود رزاقی در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز نماد پالایش مربوط به صندوق پالایش یکم یا همان دارا دوم در پرتفوی برخی سهامداران قرار نگرفته است، گفت: این نماد در پرتفوی تعدادی از سهامداران قرار گرفته اما هنوز قابل معامله نیست، چون نماد پالایش یکم هنوز باز نشده است و منتظر ثبت افزایش سرمایه دو پالایشگاه موجود در این نماد هستیم.

وی افزود: البته ما اطلاعات را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و بورس اوراق بهادار ارایه کردیم و باید الان نماد پالایش در پرتفوی سرمایه‌گذاران قرار گرفته باشد، اما تأکید می‌کنم هنوز قابل معامله نیست.

مدیر پالایش یکم تصریح کرد: باید کارهای ثبت افزایش سرمایه دو پالایشگاه تهران و اصفهان که در پرتفوی پالایش یکم وجود دارد انجام شود و کاری می‌کنیم که مردم متضرر نشوند.


 

ارسال نظر