ابهام در آغازمعاملات پالایشی یکم

۱۳۹۹/۰۸/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۷۹۳
ابهام در آغازمعاملات پالایشی یکم

گروه بورس|

هنوز هم‌زمان معاملات دومین صندوق قابل معامله دولتی که با نماد «پالایشی یکم» در بازار سرمایه دیده می‌شود در هاله‌ای از ابهام است.

«صندوق پالایشی یکم» از سهام چهار‌پالایشگاه تشکیل شده و پذیره‌نویسی این صندوق ۳۰ شهریورماه سال جاری به پایان رسید اما؛ پس از گذشت بیش از ۴۵ روز پایان پذیره‌نویسی هنوز هم آغاز نشده است.

این صندوق در زمان عرضه حواشی بسیار زیادی داشت که باعث شد بی‌اعتمادی در بازار تزریق شود. این حواشی اختلافات میان وزارت نفت و اقتصاد بود که اغلب کارشناسان و فعالین بازار این مورد را عامل بی‌اعتمادی در بازار می‌دانند.

اظهارات ضد و نقیض برخی مسوولان درخصوص «صندوق پالایش یکم» اغلب در خصوص بازگشایی معاملات این‌نماد بوده است و براین اساس اغلب اظهارات قرار بود بازگشایی «صندوق پالایشی یکم» پس گذشت یک ماه از پذیره‌نویسی انجام گیرد اما؛ با گذشت بیش از ۴۵ روز همچنان آغاز معاملات این نماد دولتی در هاله‌ای از ابهام است.

   اظهارنظرهای ضد و نقیض

مریم شاه حسینی، مدیر امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با بیان اینکه سهام «پالایشی یکم» روز چهارشنبه به حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر که کد بورسی فعال داشتند تخصیص داده شده است، اظهار کرد: چنانچه افراد می‌خواهند اطلاعات در پرتفوی آنها قابل مشاهده شود باید گزینه کارگزار ناظر را انتخاب کنند؛ بنابراین افرادی که این صندوق را از طریق کارگزاری خریداری کرده‌اند، کارگزاری دارایی آنها را فریز کرده و سهام «پالایشی یکم» شنبه ١٧ آبان در پرتفوی آنلاین آنان قابل مشاهده خواهد بود.

وی ادامه داد: افرادی که کد آنلاین دارند اما کارگزار ناظر را انتخاب نکرده‌اند، می‌توانند روز شنبه درخواست خود را به کارگزار مد نظر بدهند تا کارگزار مد نظر، به صورت گروهی، در درگاه کارا تخصیص ناظر دهد. 

پس از این فرایند سهام در پرتفوی افراد قابل مشاهده خواهد بود و می‌توانند آن را بفروشند.

مدیر امور ناشران شرکت سپرده گذاری مرکزی درمورد افرادی که کد سهام داری فعال ندارند نیز توضیح داد: حدود ۲۰۰ هزار نفر کد سهام داری فعال یا کد ندارند که این افراد باید حتما سجامی شوند تا کد برای آنها فعال صادر شود؛ بعد به مدیریت صندوق پالایشی یکم اعلام کنند تا صندوق نیزمشخصات این افراد را به شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کند تا دارایی به این افراد تخصیص داده شود.

باوجود این نوع اظهارنظر مریم شاه حسینی، داود رزاقی، مدیر صندوق پالایشی یکم اظهار داشت که: سازمان بورس هنوز مجوز فعالیت و معامله «صندوق پالایشی یکم» را ارایه نکرده و ممکن است فقط نماد این صندوق‌ها در پرتفوی افرادی که در سجام ثبت‌نام کرده‌اند، نشان داده شود.

راضیه صباغیان، معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اعلام کرد: مطابق مقررات، یک ماه بعد از پایان پذیره‌نویسی زمینه لازم برای معامله صندوق‌های ETF فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پذیره‌نویسی «صندوق پالایشی یکم» تا ۳۰ شهریور ماه ادامه داشت؛ بنابراین باید از اوایل آبان ماه این صندوق‌ها قابل معامله شوند.

همچنین در این زمینه محمود گودرزی، معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران با توجه به اخبار منتشر شده در زمینه قابل معامله شدن «صندوق پالایشی یکم» اعلام کرد که تاکنون درخواستی از طرف مدیر صندوق پالایشی یکم به شرکت بورس تهران برای فراهم شدن معامله واحدهای این صندوق ارسال نشده است.

وی با اشاره به زمان دقیق معامله این صندوق در بازار سهام اظهار داشت: در صورت انجام اقدام‌های لازم در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تکمیل فرایند قانونی، مدیر «صندوق پالایشی یکم» می‌تواند درخواست معامله این صندوق را به شرکت بورس تهران ارایه کند.

گودرزی گفت: بعد از ارسال درخواست معامله «صندوق پالایشی یکم» به شرکت بورس تهران، فرایند معامله این این صندوق به مدت یک تا دو روز کاری تکمیل خواهد شد.

به گفته معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران، بعد از انجام اقدام‌های مربوطه به معامله این صندوق در بازار سرمایه، شرکت بورس در اطلاعیه‌ای از زمان دقیق معامله این صندوق به سهامداران اطلاع خواهد داد و امکان معامله صندوق فراهم می‌شود اما روز شنبه امکان معامله واحدهای این صندوق وجود ندارد.

با وجود این اظهارنظرها، سهامداران که خریدار «پالایشی یکم» بوده‌اند نگران سرمایه و سود خود هستند و برخی می‌گویند ممکن است دیگر حتی به پول واقعی خود دست نباید. بر این اساس دولتی و سازمان بورس باید دست به دست یکدیگر وضعیت بازار نابسامان آغاز «معاملات پالایشی» یکم را تنظیم کنند تا کمی اعتماد به بازار افزوده شود. 

    سرخ پوشی یکپارچه در بورس

در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام شاخص کل با افت ۱.۵ درصدی به یک میلیون و۲۴۰ هزار واحد رسید و شاخص هم‌وزن نیز بیش از نیم درصد ریزش کرد. ارزش معاملات بازار سهام افت چشم‌گیری داشته است و امروز بعد از گذشت یک ساعت و نیم از معاملات بازار سهام ارزش معاملات به مقدار اندک ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسیده بود و چنین رقم اندکی یکی از بی‌سابقه‌ترین ارقام در مدت اخیر بوده است.

در حالی که پیش‌بینی می‌شد با ریزش قیمت ارز نمادهای «بانکی» و «خودرویی» مورد توجه بازار سهام قرار گیرند اما بعد از روند مثبت برخی از نمادهای این گروه‌ها در جریان معاملات دیروز بازار سهام امروز به دلیل فشار عرضه و جو هیجانی بازار این نمادها نیز روند نزولی پیدا کردند. 

در این روز حقوقی‌ها در حدود ۵۵۰ میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه کردند و ارزش معاملات خرد دو هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان بود، حقوقی‌ها ۳۴ درصد یعنی ۷۳۰ میلیارد تومان سهام خریداری کردند و مازاد خرید خود را به ۲۶ درصد از کل معاملات رساندند. بیشترین خرید حقوقی‌ها در بازارهای بورس و فرابورس در گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «محصولات شیمیایی» و «سرمایه‌گذاری‌ها» رقم خورد و حقیقی‌ها نیز اغلب خریدار سهام در گروه‌های «مواد و محصولات دارویی»، «کاشی و سرامیک» و «تجارت عمده فروشی» بودند.

نمادهای «ثباغ»، «آریا»، «صباح» بیشترین افزایش سهام حقوقی‌ها را‌دار بودند و حقیقی‌ها نیز اغلب به سمت و سوی سهام «برکت»، «دفارا»، «دشیمی» رفتند. 

همچنین روز گذشته افزایش سهام حقیقی‌ها اغلب در ۱۷ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۰۸ نماد رخ داد و به بیش از یک میلیارد تومان رسید که بر این اساس جمع تغییر مالکیت حقوقی‌ها حدود ۶۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت حقوقی‌ها نیز به ۶۰۰ میلیارد تومان رسید. در این میان آخرین قیمت ۸۲ نماد حداقل سه درصد نسبت به روز گذشته خود افزایش داشته و ۴۲۳ نماد نیز کاهش سه درصدی قیمت را در کارنامه خودثبت کرده‌اند. ارزش سهام عدالت نیز در مقایسه با روز گذشته 2.3 درصد معادل با 231 هزارتومان افت کرد و براین اساس ارزش سبد 532 هزار تومانی و یک میلیونی سهام عدالت به ترتیب به 9 میلیون و 649 هزارتومان و 18 میلیون و 174 هزار تومان رسید. با این احتساب ارزش 60 درصد قابل فروش سبد 532 هزار تومانی سهام عدالت به 5 میلیون و 789 هزارتومان رسید.

    زمان خرید بازار سهام سررسید

براساس قیمت‌ها و داده‌های موجود این روزها بهترین زمان برای خرید سهام است چراکه؛ بیش از ۸۰ درصد نماد موجود در بازار روند اصلاح قیمتی را خود را پشت‌سر گذاشته‌اند و دیگر شاهد کاهش قیمت عمده‌ای در این نمادها نخواهیم بود. همچنین بازار روند نزولی عمده‌ای نخواهد داشت و اغلب به سمت و سوی روند تعادلی پیش می‌رود. 

امید اسدی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ادامه روند بازار سرمایه روز گذشته گفت: عرضه در بازار سهام در ادامه معاملات بیشتر خواهد شد و به نظر می‌رسد شاخص کل نیز روند نزولی بیشتری خواهد داشت.

این کارشناس در رابطه با دلایل ریزش بورس گفت: یکی از دلایل سیر نزولی بورس عدم نظارت سازمان بورس است و از دیگر دلایل ریزش قیمت دلار و جو هیجانی در ایجاد شدن صف‌های فروش است.

براین اساس طی روزهای آینده شاهد روندی معقول در بازار خواهیم بود البته؛ این روند به وضعیت نرخ دلار نیز بستگی دارد و اگر دلار به ثبات قیمتی برسد بازار سرمایه و دیگر بازارهای مالی آرا‌م‌آرام روند تعادلی به خود می‌گیرند. این روند تعادلی با ثبات قیمت دلار و نظارت‌های به موقع سازمان بورس پدید می‌آید اگر مسوولان به درستی در عرضه‌ها و خرید و فروش‌ها نظارت کنند دیگر شاهد این حجم از بی‌اعتمادی و خروج نقدینگی از بازار نخواهیم بود.


 

ارسال نظر