بازارسهام در انتظار نرخ دلار

۱۳۹۹/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۷۸۱
بازارسهام در انتظار نرخ دلار

احمد اشتیاقی

تمام آنچه که می‌تواند بازار را به تعادل برساند و از این فشار فروش رها کند تخمین میزان نرخ دلار است اینکه این ارز در چه رنج قیمتی کشف می‌شود و بر روی چه قیمتی معامله خواهد شد، برای بازار سهام بسیار مهم است و اینکه باید دید که در کدام رنج قیمتی قرار می‌گیرد و طی یکسال آینده چه شکلی به خود خواهد گرفت.

در حال حاضر بازار سهام از حالت و جو هیجانی خارج شده است و بنابراین باید به صورت تحلیلی سهام موجود در بازار را با توجه به P/B کشف قیمت کرد. تمامی این موارد عواملی هستند که باید بازار به قطعیت برسد و پس ازآن  اقدام به خرید نماید در غیر این صورت بازار مردد است و نمی‌تواند حال صعودی و صف‌های خرید را به خود بگیرد. با توجه به شرایط موجود که نرخ سپرده افزایش و کاهش را تجربه نمی‌کند و به صورت قطع بر روی 18 درصد است باید تکلیف بورس و دلار نیز مشخص شود اما؛ مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر روی بورس نرخ دلار است EPS از شرکت‌های موجود برآورد کنیم و روند قیمت دلار را تا پایان سال متصور باشیم. بعد از آن می‌توان دید که آیا انتظارات تورمی وجود دارند یا خیر؟ یا اینکه بتوانیم P/B مورد ارزیابی قرار دهیم و ببینیم شرکت‌ها تا چه حدی ارزنده هستند و تا این موارد مشخص نشود بازار سهام با ابهام مواجه است. 

براساس نظریه‌های موجود هنوز نتوانسته‌ایم نرخی برای دلار کشف کنیم و قاعدتا باید دلار یک هفته و به صورت ثابت بر روی یک عدد معامله شود و بازار سهام از بابت نرخ دلار هنوز ابهام عمده‌ای را تجربه می‌کند و به همین دلیل است که نمی‌توان بازار را تحلیل کرد اما؛ به صورت بازار در شرایط فروش قرار دارد و از میانه‌های هفته از میزان فروش در بازار کاسته شده و می‌توان نقاط تعادلی خاصی را در بازار متصور بود. یکی از نقاط ضعف بازار در شرایط فعلی این است که بازار سرمایه نمی‌تواند در شرایط تعادلی معامله کند و این بدان معناست که به راحتی صف خرید به صف فروش تبدیل می‌شود و این مورد یکی از ضعف‌های بازار محسوب می‌شود. تا روز میانه‌های هفته می‌توان قیمت دلار را کمی تخمین زد و بعد از این تخمین بازار ریزش عمده‌ای را تجربه نمی‌کند. با تفاسیر موجود در میانه‌های هفته جاری فشار فروش عمده‌ای نخواهیم داشت و باید منتظر ماند تا نرخ دلار به صورت دقیق کشف شود و اگر در میانه‌های 22 هزارتومان تثبیت شود بازار از جو فروش به خرید تبدیل می‌شود و کمی تعادل به سراغ بازار می‌آید و پس از قطعیت نرخ دلار بیش از ۸۰ درصد بازار از حالت فروشندگی خارج می‌شود چون درحال حاضر افرادی که سهام خود را به فروش می‌رسانند. ترس از دلار ۲۰ هزارتومانی دارند و اگر دلار به ثبات برسد از میزان فروشنده‌های بازار سهام کاسته می‌شود و بازار از میانه‌های هفته روند افزایشی به خود می‌گیرد. بنابراین تا یک برآوردی از نرخ دلار برای یک‌سال آینده نداشته باشیم و انتظار تورمی پیش روی جامعه را تشخیص ندهیم متاسفانه نمی‌توان میزان P/B بازار را تشخیص داد بنابراین تا به دست آمدن P/B بازار در شرایط فعلی باقی می‌ماند.

 

ارسال نظر