بورس پس از انتخابات امریکا چه می‌شود؟

۱۳۹۹/۰۸/۱۱ - ۰۱:۰۶:۲۵
کد خبر: ۱۷۲۵۵۸
بورس پس از انتخابات امریکا چه می‌شود؟

گروه بورس|

درست است که شاخص بورس چندماهی می‌شود روند نزولی به خود گرفته است اما با این وجود هنوز هم پربازده‌ترین بازار مالی در سال جاری محسوب می‌شود. بازدهی ناشی از ماهیت واقعی بورس است و اگر دخالت‌های مکرر در بورس وجود نداشته باشد این روند بیش از پیش تقویت می‌شود با این حال انتخابات امریکا طی هفته آینده برگزار می‌شود ولی این انتخابات چه تاثیری می‌تواند بر روی بورس و بازار سهام داشته باشد؟

برخی از کارشناسان بر این نظرند که بعد از انتخابات بازار رشد خوبی دارد و دیگر سهم در بازار یافت نمی‌شود برخی دیگر نیز به رشد شارپی معتقدند اما  عمده کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه بر این نظرند که شاخص پس از انتخابات امریکا باز می‌گردد.

     برخی از کارشناس در پیش بینی بازار گفتند

سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی در صفحات مجازی در خصوص بورس گفت: تنها چیزی که می‌تواند روند بازار سهام را تغییر دهد یک فضای خوش‌بینانه نسبت به آینده است و این عمل مبنی بر خبر توافق، مذاکره یا بهتر شدن وضع موجود است، دقیقا اتفاقی که در سال ۹۲ در بازار سهام رخ داد و با پیروزی روحانی در انتخابات جو مثبت باعث رشد بازار سهام شد اما؛ اگر مذاکره یا توافقی در کار نباشد تنها عاملی که می‌تواند بازار سهام را نجات دهد قیمت و نرخ دلار است.

ولید هلالات نیز در خصوص وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سهام تا حد زیادی افت داشته است و حتی اگر سناریو‌های بدبینانه در رابطه با انتخابات امریکا و افزایش سود بانکی نیز اتفاق بیفتد شاخص بازار ریزش زیادی نخواهد کرد و اخبار بد تاثیر عمده‌ای بر روی بازار سرمایه ندارد. نمی‌توان گفت در صورت تحقق یافتن سناریو‌های بدبینانه شاخص تا کجا ریزش خواهد کرد اما  به نظرم ریزش شاخص زیاد نخواهد بود و بازار سهام افت خود را انجام داده است.

پیمان حدادی دیگر کارشناس بازارسرمایه در رابطه با وضعیت بورس بیان کرد: احتمالا پس از انتخابات امریکا شاهد تغییر قیمت ارز خواهیم بود و به نظر من با پایین آمدن قیمت ارز بازار سهام رشد خواهد کرد چراکه سرمایه و نقدینگی موجود در بازارهای موازی مانند طلا و ارز به سمت بازار سرمایه سوق پیدا می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات امریکا ریسک‌پذیری سهامداران بیشتر خواهد شد و حداقل حجم معاملات بازار سهام افزایش خواهد یافت. سهیل کلاهچی‌فر از دیگر کارشناسان بازار سرمایه گفت: با توجه به تحلیل تکنیکال، فکر می‌کنم تا پایان امسال سطح دو میلیون و 800 هزار واحدی شاخص بازار سهام را ببینیم.

با این نظرات کارشناسی شده دو سناریو اساسی مطرح می‌شود نخست پیروز شدن ترامپ و دوم انتخاب بایدن.

اگر سناریو نخست یعنی پیروز شدن دونالد ترامپ را بررسی ‌کنیم متوجه می‌شویم که احتمال مذاکره و کاهش یافتن تحریم‌ها بسیار است در نتیجه در کوتاه‌ترین زمان ممکن نرخ ارز در بازار آزاد و نیمایی تغییر می‌دهد و این تغییر می‌تواند به صورت مستقیم بر روی اقتصاد و کشور تاثیرگذار باشد. درحال حاضر میزان تحریم شرکت‌های صادراتی ایران به بالاترین حد خود رسیده و به‌طور کلی ایران سود تجاری خوبی ندارد پس انتخابات امریکا نمی‌تواند سود تجارت و صادرات را کمتر از حال حاضر کند و باتوجه به افزایش نرخ ارز و سود ریالی شرکت‌ها در نتیجه شرکت‌های صادراتی برای حاشیه سود بیشتر به صورت ریالی فعالیت خواهند کرد. پیروز شدن ترامپ می‌تواند نتایج بدی برای بورس داشته باشد و رشد حبابی یکی از این نتایج است در این بین ممکن است شاهد افزایش نقدینگی و تورم عمده باشیم که منجر به عدم سرمایه‌گذاری در زیرساخت و صنایع می‌شود و این موضوع نیز تاثیر منفی بر روی بورس خواهد داشت.

سناریوی بعدی، انتخاب بایدن است. حال اگر تعداد آرای بایدن در این انتخابات بیش از ترامپ شود و وی به عنوان مهمان جدید کاخ سفید شناخته شود، باعث می‌شود که هر دو کشور به یک تفاهم چندجانبه دست باید و در این صورت امکان تجارت و جابه‌جایی ارزی در کشور بیش از گذشته می‌شود اما  این نکته فراموش نشود که حتی اگر مذاکره‌ای صورت گیرد زمانی  حدود دو سال لازم است. با انتخاب بایدن میزان خوش‌بینی‌های اقتصادی افزایش یافته و در نتیجه در بازار ارز شاهد افت موقتی قیمت‌ها هستیم. این افت موقتی تنها ناشی از خوش‌بینی‌هاست و پس از گذر از این زمان شاهد کاهش تولید ناخالص داخلی و افزایش بیش از پیش نقدینگی خواهیم بود بنابراین؛ پس از گذشت یک مدت زمان مشخص ارز روند صعودی خود را آغاز می‌کند همچنین متغیر‌های اسمی سود شرکت‌های بورسی نیز افزایشی خواهد بود.

درست است پیروزی بایدن می‌تواند به نفع ایران باشد اما نمی‌تواند واقعیت‌های اقتصادی را تغییر دهد و ما هر روزه شاهد رشد نقدینگی و افت شاخص در بازارهای مالی خواهیم بود. درست است این پیروزی می‌تواند دروازه‌های صادراتی را برای ایران بازگشایی کند اما با افزایش واردات می‌تواند افزایش نرخ ارز و کم کاری کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی ایران را در پی داشته باشد.  در نتیجه پیروز شدن بایدن یا ترامپ نمی‌تواند اقتصاد ایران را زیر رو کند و تنها در صورتی اقتصاد ایران تغییر می‌کند که تورم کنترل شود و همچنین به میزان حمایت‌هایی از کسب و کار‌ها و اقتصاد افزوده شود. برای مثال؛ قیمت‌گذاری دستوری برداشته شود طی 40 الی 50 سال گذشته قیمت‌گذاری به صورت دستوری انجام شد و در حال حاضر شاهد تبعات آن هستیم و دولتی‌ها باید به دنبال راهکاری باشند که نتایج ثابت شده‌ای داشته باشد و راه آزموده قیمت‌گذاری دستوری را کنار بگذارند.

     فاصله طولانی بین بایدن و ترامپ

فواد ایزدی کارشناس مسائل امریکا درباره انتخابات امریکا گفت: یک سناریو این است که نظرسنجی‌ها درست است و فاصله‌ای که بین بایدن و ترامپ وجود دارد، باقی می‌ماند و ترامپ نتیجه انتخابات را واگذار می‌کند. ایزدی ادامه داد: سناریوی دوم این است که اتفاق انتخابات قبلی امریکا تکرار می‌شود که با اینکه کلینتون جلو بود و نظرسنجی‌ها هم درست بود، اما ترامپ برنده می‌شود. وی افزود: در انتخابات دور گذشته، کلینتون سه میلیون رأی از ترامپ بیشتر داشت و نظرسنجی‌ها هم اشتباه نبود، اما مشکل روی نظرسنجی‌های ایالتی بود که موسساتی که آنجا نظرسنجی کردند مشکل داشتند. حالا یا این موسسات برای ترامپ، نظرسازی می‌کردند یا اینکه بخشی از رأی‌دهندگان به ترامپ دیده نمی‌شدند. ایزدی گفت: اگر موسسات نظرسنجی، اشکالات خود را اصلاح کرده باشند می‌توان به آماری که هم‌اکنون درباره نتیجه انتخابات می‌دهند، تکیه کرد. کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه امکان اعلام تقلب از سوی ترامپ درصورت باخت، سخت است، علت آن را فاصله زیاد او با بایدن دانست. وی در ادامه گفت: با وجود ایجاد اختلاف درباره نتیجه انتخابات، کار به دادگاه عالی کشیده می‌شود که ترکیب این دادگاه، هم‌اکنون پنج به سه به سود ترامپ است، یعنی پنج قاضی منصوب رییس‌جمهور جمهوری‌خواه هستند و سه قاضی منصوب رییس‌جمهور دموکرات و این امکان وجود دارد که قضات دادگاه عالی، حزبی رای بدهند.

ایزدی با بیان اینکه اکثریت قوه مقننه ایالتی دست جمهوری‌خواه‌ها است، گفت: ۵۳۸ نفر حق انتخاب رییس‌جمهور را در امریکا دارند که اسم‌شان از طریق قوه مقننه ایالتی اعلام می‌شود. وی، دوقطبی شدید فضای امریکا در حال حاضر را مورد اشاره قرار داد و گفت: خود امریکایی‌ها خجالت می‌کشند که چنین فردی رییس‌جمهور آنها است‌ و به همین دلیل شاید حضور مردم در انتخابات امسال بیشتر باشد و این به نفع دموکرات‌هاست. البته در مقابل، رای‌دهندگان جمهوری‌خواه، بیشتر پای کار هستند، اما دموکرات‌ها باید هوا خوب باشد و شرایط برای حضور آنها مهیا باشد تا رأی بدهند. استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه موضوع ایران همواره بحث داغ انتخاب امریکاست، گفت: بایدن و اطرافیانش نقدهایی به سیاست ترامپ در قبال ایران و خروج از برجام دارند. وی اظهار داشت: بایدن می‌گوید اگر از برجام خارج نمی‌شدیم به ایران می‌گفتیم اگر فلان کار را نکنید  خارج می‌شویم. مخصوصاً که آنها این ذهنیت را داشتند که برجام برای روحانی ارزشمند است.

     پیش‌بینی‌ها راجع به انتخابات چه می‌گویند؟

تا روز 27 اکتبر نزدیک به 70 میلیون یا رقم دقیق‌تر، 69.5 میلیون نفر در ایالات متحده در رای‌گیری زودهنگام شرکت کردند که در نوع خود بی‌سابقه است. این موضوع می‌تواند دو دلیل داشته باشد؛ ترس از کرونا به‌دلیل ازدحام در روز سوم نوامبر و دیگری اشتیاق مردم برای بیرون راندن ترامپ از کاخ سفید اما هر یک از این عوامل نیز در نظر گرفته شود، در امریکا یک رکورد بی‌سابقه ثبت شده است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، در حالی که تنها کمتر از یک هفته دیگر به انتخابات امریکا مانده است، موج حضور رای‌دهندگان در رای‌گیری زودهنگام قابل مشاهده است. این دقیقا نزدیک به نیمی از افرادی است که در کل انتخابات سال 2016 شرکت کرده بودند. بنابر آمارها تاکنون میزان رای زودهنگام برابر با 54 درصد از رای کل واریزشده در انتخابات 2016 است. ترس از بیماری پاندمی، ترس از تاخیرهای پستی و افرادی که متاثر از مناظرات ریاست‌جمهوری به پای صندوق‌های رای رفتند، یک موج بی‌سابقه در رای‌گیری زودهنگام آفریده است. تا روز سه‌شنبه به وقت امریکا، افزون بر 5/ 69 میلیون نفر رای خود را از طریق پست یا زودهنگام ثبت کردند و به نظر می‌رسد که ادامه این رویه به خلق یک رکورد تازه در انتخابات امریکا منجر شود. رای‌گیری زودهنگام حتی در ایالت‌های موسوم به میدان نبرد امسال بسیار چشمگیر بوده؛ حتی رای‌گیری‌ها در برخی مناطقی که غیرمعمول بسته شده‌اند نیز عجیب بوده است.

     انتخابات چه بلایی سر بورس امریکا می‌آورد؟

 کریستوفر گریسانتی، استراتژیست ارشد سهام در شرکت مدیریت سرمایه «ام‌ای‌آی» گفت: یکی از دلایل مورد علاقه ترامپ برای انتخاب مجددش بازار است. افزایش فروش سهام در «بدترین زمان» ممکن برای رییس‌جمهور اتفاق افتاده است. موارد ابتلا به کرونا در حال افزایش است و هیچ واکسنی وجود ندارد. مطمئناً در سالی که همه‌گیر شدن بیماری کروناویروس و تعطیلی‌های ناشی از آن تقریباً همه روایت‌های سیاسی را وارونه کرده است، تکیه کردن به یک شاخص بازار با خطر همراه خواهد بود. در میان این تحولات و آشفتگی بازار، شاخص S&P 500 به زیر 3295 واحدی سقوط کرد که دقیقاً سه ماه قبل از انتخابات یعنی تاریخ 3 اوت رسیده بود. اگر این شاخص در روزهای آینده نتواند ضرر خود را جبران کند، می‌تواند نشان‌دهنده پیروزی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات باشد، البته اگر رابطه بین انتخابات و بازار سهام حفظ شود.

 

ارسال نظر