تزریق جان تازه به بورس

۱۳۹۹/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۴۸۱
تزریق جان تازه  به  بورس

چند روزی است که بازار سرمایه روندی نا متعارف به خود گرفته و زیان‌های عمده و انبوه را برای سهامداران در پی داشته است اما؛ باید خوش‌بین بود چراکه بازار در آخرین روزکاری خود یعنی چهارشنبه 7 آبان ماه حدودی روندی صعودی به خود گرفت و برخی از سهام بازار سبزپوش شدند. در این روز شاخص کل بازار سهام ریزش 1.15 درصدی را داشت و از کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد به کانال یک میلیون و ۲۸۷ هزار واحد رسید. پیش می‌شود که بازار تا انتخابات آمریکا روندی نزولی داشته باشد اما؛ پس از انتخابات این روند صعودی خواهد شد و روند معاملات روز گذشته بازار سهام به مراتب از روزهای گذشته بهتر بود، زیرا شاخص کل بازار سهام از اولین روز هفته گذشته تا امروز روندی نزولی داشته است. درست است که روند بازار سهام نزولی بود اما؛ برخی از سهم‌های بازار به رنج مثبت بازگشتند و روند بازار نسبت به روزهای قبل بهتر شد. در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام نمادهای «خودرو»، «کچاد»، «فخوز»، «نوری» و «پاکشو» بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل و «شپنا»، «تاپیکو»، «شتران» و «فولاد» بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را داشته‌اند همچنین نمادهای «خودرو»، «وبصادر» و «وپارس» بیشترین حجم معاملات و «دارایکم» را داشتند.

در آخرین روز کاری بازار سهام حقیقی‌ها هزار و 300 میلیارد تومان از بازار سهام خارج نمودند و حقوقی‌ها نیز در حدود هزار و 300 میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند و ارزش کل معاملات خرد رقمی در حدود 6 هزار و 800 میلیارد تومان بود که حقوقی‌ها 31 درصد یعنی دو هزار میلیارد تومان سهام خریداری کردند و مازاد خرید خود را به 19 درصد از کل معاملات رساندند. حقوقی‌ها اغلب خریدار سهم در گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «فرآورده‌های نفتی» و «فلزات اساسی» بودند درحالی حقیقی‌ها اغلب در گروه‌های «رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن» و «خرده فروشی» به خرید سهام پرداختند. 

افزایش سهام حقیقی‌ها نیز در 29 نماد و حقوقی‌ها در 133 نماد رخ داد و بیش از یک میلیارد تومان رسید در مجموع تغییر مالکیت‌ها حقیقی‌ها 180 میلیارد تومان  حقوقی‌ها نیز هزار و 470 میلیارد تومان بود. مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری شرکت «پالایش نفت بندر عباس» معادل ۲۱۰میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی «فولاد خوزستان» با برتری ۵۷میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند. افزایش سرمایه 100 درصدی نماد «آریا» نیز مورد تایید حسابرس قرار گرفت و قرار است به زودی افزایش سرمایه این نماد اعمال شود. ارزش سهام عدالت درمقایسه با یک روز گذشته خود ۱.۱ درصد یعنی 139 هزار تومان کاهش داشت و طی روزهای گذشته همچنان افت را در کارنامه خود ثبت می‌کند. بنابراین، ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۹۳۰هزار تومان و ۲۲ میلیون و ۴۶۴هزار تومان رسید. براین اساس ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۱۵۸هزار تومان رسیده است.

    صدور به‌موقع دستورالعمل رسیدگی 

به پرونده‌های بازار سرمایه 

محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس با اشاره به ابلاغ دستور العمل ساماندهی و رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه ایران از سوی رییس قوه قضاییه گفت: ابلاغ دستور العمل رسیدگی به پرونده‌های مربوط به بازار سرمایه نشان از این دارد که این بازار حساسیت خاصی پیدا کرده و قوه قضاییه هم به جد به دنبال بررسی مسائل و مشکلات این بازار است. وی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان طی هفته گذشته اظهار داشت: این دستورالعمل در کنار دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های مربوط به بازار سرمایه کمک می‌کند تا تخلفات و مشکلات در این بازار به حداقل برسد. عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس گفت: استفاده از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف برای رسیدگی به پرونده‌های باز بورس امری مناسب و مطلوب است. علیزاده تاکید کرد: اقدام رییس قوه قضاییه در صدور ابلاغیه دستور العمل رسیدگی به پرونده‌های بازار بورس ایران به موقع و بسیار لازم و ضروری بود که امیدواریم به سرعت اجرایی شود.

    حمایت ایمیدرو از بازار سرمایه

عباس نعیمی قائم، مقام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بیان داشت: ایمیدرو چون یک سازمان دولتی است نمی‌تواند مستقیما خرید و فروشی در بازار سرمایه داشته باشد، اما همه شرکت‌های مرتبط با ایمیدرو از جمله ملی مس، فولادمبارکه، گل گهر، چادر ملو، فولاد خوزستان، گهر زمین، فولاد خراسان، فولاد هرمزگان و... ملزم به ایجاد صندوق بازارگردانی شده اند و این صندوق‌های بازارگردانی ایجاد هم شده اند و برآیند فعالیت این صندوق‌های بازارگردانی به ثبت ۷۰۰۰ میلیارد تومان خرید سهام در مهر ماه منتج شده است. وی با بیان اینکه حجم فروش سهام در این روزهای بازار بورس بسیار غیرعادی است، تاکید کرد: در گزارش ۶ ماه شرکت‌ها دیدید که همه شرکت‌ها عملکرد مثبت و چشمگیری را از خود به نمایش گذاشتند، اما به دلیل عدم اعتماد سهامدار، همچنان ذائقه فروش بر ذائقه خرید سهم در بازار غلبه می‌کند و در نهایت این رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران سبب شده، بعد از هر خریدی فروشنده جدیدی در نمادهای مورد حمایت پیدا شود و دلیل عدم تعادل در این نمادها بیشتر به میزان اعتقاد سرمایه‌گذار به کلیت بازار بستگی دارد و نه حمایت‌هایی که صورت گرفته و می‌گیرد.

    مصوباتی که موجب افزایش تقاضا می‌شود

محمودرضا خواجه نصیری، مدیرعامل تامین سرمایه تمدن اظهار کرد: از روز گذشته افزایش سقف خرید سهام صندوق‌های با درآمد ثابت با ارزش بیش از سیصد هزار میلیارد تومان به میزان ۵ درصد و نیز افزایش ظرفیت خرید از طرف نهادهای مالی تا ۱۵ هزار میلیارد تومان فراهم و اجرایی می‌شود. خواجه نصیری اضافه کرد: افزایش ضریب اعتبار مشتریان به ۳۰ درصد نیز علاوه بر افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری جدید اشخاص، موجب خروج بخش زیادی از سرمایه‌گذاران از وضعیت call margin می‌شود و فشار فروش در بازار را کاهش می‌دهد. وی افزود: این ظرفیت‌ها می‌تواند با همراهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری موجب افزایش تقاضا و کاهش عرضه در بازار شود. امید است کلیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری از این ظرفیت برای حمایت از بازار استفاده کنند؛ چرا که بازار سرمایه پر رونق و قوی، رمز موفقیت نهادهای مالی است. این کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که نهادهای مالی و سرمایه‌گذارانی که از این ظرفیت در بازار سرمایه در مواقعی که بازار نیاز به حمایت داشته است استفاده کرده اند در دراز مدت ضمن افزایش رونق و قدرت بازار برای سهامدان نهادهای مالی منافع مطلوبی ایجاد کرده‌اند.

 

ارسال نظر