ناتوانی سهامداران جدید برای حضور در بازار

۱۳۹۹/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۳۹۱
ناتوانی سهامداران جدید برای حضور در بازار

گروه بورس|

تقریبا 3 ماه است که بازار سرمایه ریزش عمده‌ای را در کارنامه خود به ثبت رسانده این ریزش‌ها برای کارشناسان و سهامداران قدیمی بازار یک روند طبیعی تلقی می‌شود اما؛ سهامداران جدید که به واسطه تبلیغات بی حد و اندازه مسوولان وارد بازار سرمایه شده‌اند چنین نظری ندارند چراکه؛ میزان سرمایه آنان در بورس به نصف رسیده و این افراد سعی دارند که حداقل میزان سرمایه واقعی خود را از بازار خارج کنند اما؛ با این وجود میزان نقدینگی هنگفتی از بازار سهام خارج نشده است و سهامدارانی که سهام خود را به فروش رسانده‌اند هنوز پول خود را دریافت نکرده‌اند و به قول کارشناسان به عنوان سرمایه پارک شده در بورس، سرمایه خود را نگاه داشته‌اند. در این بین تنها افرادی که زیان عمده داشته‌اند فروشنده نیستند بلکه کسانی که به بورس و بازار سهام بی‌اعتماد شده‌اند اغلب صف‌های فروش را تشکیل می‌دهند و این سرمایه‌گذاران بر این عقیده‌اند دولتی‌ها و مسوولان با تصمیمات خلق‌الساعه خود هر روز از اعتماد آنان در بازار می‌کاهند. برخی از سهامداران نیز از نتیجه انتخابات امریکا ترس دارند این افراد سعی دارند تا روز 13 آبان سهام حود را نقد کنند زیرا؛ نمی‌دانند که این انتخابات می‌تواند چه واکنشی روی اقتصاد و بازار سهام داشته باشد. در نتیجه سه عامل مهم باعث شده است که میزان نقدینگی پارک شده در بورس افزایش یابد و اگر یک نقدینگی‌های پارک شده به بورس وارد شوند تعادل عمده‌ای را در بلندمدت برای بازار پدید می‌آورند.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه بر این نظرند که رشد بازار سرمایه شگفت‌انگیز نبوده است و باتوجه به تورم و افزایش نرخ دلار این روند را می‌توان طبیعی تلقی کرد و بورس شکوفایی اقتصادی چندانی را دارا نبوده است. رشد دلار تاثیر مستقیم روی اقتصاد ما دارد و باعث رشد بازارهایی همچون بورس، املاک، سکه و طلا و... شد در نتیجه افزایش قیمت در بازارها روی خرید و فروش تجهیزات شرکت‌ها اثرگذار بود و موجبات افزایش قیمت سهام را فراهم کرد. این افزایش قیمت سهام باعث شد برخی از شرکت‌ها بدون ارزندگی در لیست خرید سهامداران بورسی قرار بگیرند و در نهایت زیان برای سهامداران فراهم شد. یکی از کارشناسان بورسی بیان داشت که آینده روشنی برای بورس متصور هستیم چراکه؛ رشد قیمتی در شرکت‌هایی بزرگ که افزایش سرمایه از محل تحدید ارزیابی دارایی‌ها داشتند را انتظار داریم و رشد کامودیتی‌ها همراه با روشن شدن قرار داد ایران با سایر کشورها (چین) برای گروه‌های فلزی، معدنی، پالایشی و پتروشیمی را متصور هستیم.

     نقش بازارگردان‌ها در بورس

وجود بازارگردان در بورس به افزایش نقدشوندگی در بازار سهام کمک می‌کند و باعث تعادل در بازار می‌شود. چندی می‌شود که بازار گردانی به یک الزام در بازار سرمایه تبدیل شده است و این مورد را می‌توان ناشی از تاثیرپذیری شدید بورس از اتفاقات و اخبار سیاسی و اقتصادی دانست و این روزها میزان تاثیرگذاری اخبار سیاسی بر این بازار افزایش یافته و بازارگردان‌ها می‌توانند با توجه به حمایت خود در بورس فعالیت کنند. درست است که کارشناسان بازار بر این اعتقاداند که بورس روندی طبیعی را دنبال می‌کند اما؛ اینگونه نیست بورس سراسر نوسان است و نمی‌توان این نوع نوسان را روند طبیعی بازار دانست. فراز و فرود شاخص جزیی از ذات بازار است و اگر درحالت معقول گذشته خود رخ دهد چندان مشکلی ندارند اما؛ وضعیت امروز کمی غیرمعقول است. موج جدید هیجانات بازار که با انتخابات امریکا گره خورده یک نقطه تاریک و منفی برای بازار سهام محسوب می‌شود و گذر از این نقطه تاریک کمی زمان بر است. حال با تمامی این موارد اگر تمامی شرکت‌ها بازارگردان‌هایی مناسب داشته باشند بورس روندی دیگر به خود خواهد گرفت و دیگر شاهد اینگونه نوسان‌ها نخواهیم بود همچنین این بازارگردان‌ها می‌توانند اعتماد را به بازار سهام بازگردانند در نتیجه با بازارگردانی می‌توان روزهای سبزی را برای بورس متصور بود البته؛ در این میان یک نکته نیز وجود دارد اینکه وضعیت اقتصادی، تورم، تحریم و... به صورت عمده منفی عمل کنند زیرا منفی بودن این مولفه می‌تواند به‌طور کلی رویکرد بورس را تغییر دهد.

اگر میزان سرمایه‌گذاری و بازدهی را عدد 100 در نظربگیریم به‌طور تقریبی 28 درصد بر این نظرند که بورس بازده‌ترین و بهترین بازار سرمایه‌گذاری است و با بخش عظیمی از نقدینگی پارک شده در بورس باز می‌گردد و با قیمت فعلی دلار سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار ارزنده‌تر هستند. بازار سرمایه همیشه از سایر بازارها پیشی می‌گیرد و رونق بیشتری دارد. ریزش و اصلاح بازار چند وقت اخیر به خاطر انتظارات تورمی و غیره بود. بر این اساس با توجه به نرخ تورم، اصلاح عمیق بازار و افزایش قیمت دلار، رشد قابل توجه در قیمت سهام شرکت‌ها و به تبع آن افزایش بازدهی بازار سهام حداقل شرایط مورد انتظار است. رشد بیش از حد و پر شتاب بازارهای رقیب و کاهش جذابیت قیمتی کوتاه‌مدت آنها برای سرمایه‌گذاری با دلار ۳۰ هزار تومانی در کنار افت بازار سرمایه و ارزش سهام شرکت‌ها، در حالی که خود از همین دارایی‌های رشد یافته تشکیل شده و تاثیر پذیرفته است، انتظار می‌رود با جهش‌هایی در ارقام فروش خود مواجه باشد که خودباعث جذابیت بیشتر بورس خواهد شد . شاید در بلندمدت پول خارج شده از بورس به سمت بازار‌هایی نظیر مسکن و طلا برود اما با توجه به رشد‌های اخیر بازارهای جانبی پس از مدتی شاهد رکود در این بازار‌ها خواهیم بود و بورس محل جذب سرمایه‌ها خواهد شد.

بقیه کارشناسان یعنی حدود 20 درصد آنان معتقدند که بازدهی بازار طلا بسیار خوب است و در نتیجه سرمایه‌گذاری در آن سودده است. این کارشناسان می‌گویند: ترس و عدم اعتماد مردم به بازار سرمایه آنان را به روش سنتی و قدیمی سرمایه‌گذاری مطمئن در طلا خواهد کشید. مردم طبق تجربه چندین ساله خود از روند صعودی طلا اطمینان دارند و به خاطر شرایط نه چندان جالب اقتصاد که در صورت اوج گرفتن پاندمی کرونا در شش ماه پیش رو، تشدید هم خواهد شد، شاید مردم بازار بدون ریسک طلا را انتخاب کنند، هرچند این بازار صرفا مناسب سرمایه‌گذاران نمادی است.

رتبه بعدی متعلق به بازار ارز است و به‌طور کلی 18 درصد از کارشناسان با سرمایه‌گذاری در این بازار موافقند و بر این نظرند که: برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز، برخلاف خودرو و مسکن احتیاجی به سرمایه هنگفتی ندارید، همچنین قدرت نقد شوندگی بازار ارز بالاتر از دیگر بازار‌ها است و بقیه بازار‌ها با جهت دلار حرکت خواهند کرد. همواره دولت بازیگر اصلی نرخ ارز است. البته نوسان آن به اثرات روانی سطح جامعه بستگی دارد. البته گروهی به صورت مقطعی وارد این بازار می‌شوند اما باتوجه به عدم برخی پیش بینی‌ها، سرمایه‌گذاری در بحث ارز بسیار محدود خواهد بود.

رتبه چهارم سرمایه‌گذاری در بازار‌ها مسکن است و این بازار نتیجه 15 درصدی را برای خود به دست آورده است و کارشناسان در خصوص سرمایه‌گذاری در مسکن ادعا می‌کنند: چند ماه آینده وضعیت بورس چندان جالب نخواهد بود و اگر ترامپ شکست بخورد احتمال حتی کاهش نرخ دلار هست بنابراین؛ مسکن، گزینه مطلوبی خواهد بود. با توجه رشد نجومی مسکن در چند ماهه اخیر این بازار برای مدتی در رکود تورمی خواهد بود و افزایش نرخ مسکن با توجه به نبود تقاضا کمی بعید به نظر می‌رسد. ملک کالای سرمایه‌ای با دوام است و به مرور زمان طلا و ارز به‌دلیل اثر تورمی و کاهش ارزش ریال طبعا افزایش یافته و نهایتا تاثیر خودش را در مسکن خواهد گذاشت.

پنجمین بازار خودرو، حدود 13 درصد نظارات را به خود جلب کرده است و کارشناسان می‌گویند: خودرو داخلی در بازار آزاد با نرخ دلار آزاد قیمت خورده و ریسک نقدشوندگی دارد و افزایش قیمت بالاتر در این حوزه به واسطه عدم رشد تقاضا خیلی قابل تصور نیست. در حال حاضر خودرو‌های خارجی با دلار بالای ۳۰ هزار تومان قیمت خورده‌اند به دلیل ممنوعیت واردات، به اصطلاح حباب قیمتی دارند.

در نهایت آخرین رتبه بندی متعلق به سایر بازارهای مالی با 6 درصد از آرا است و کارشناسان رای‌دهنده بر این حوزه بر این اعتقادند که: بیت کوین شاید در بازار‌های خارجی بازدهی خوبی داشته باشد اما نمی‌تواند نقش اساسی در پرتفوی سرمایه‌گذاری افراد فعال کشور داشته باشد و برخی همچنان آشنایی لازم از این بازار را ندارند. افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بیت کوین را دارند باید بدانند در بازار دنیا چه عواملی منجر به کاهش و یا افزایش سهم خواهد شد.

در نتیجه با توجه به وضعیت بورس هنوز هم بازدهی این بازار در مقایسه با سایر بازارها بیش از پیش خواهد بود و بازار سهام جایگاه امنی برای سرمایه‌گذاری است و سرمایه‌گذاری بعدی نیز با توجه به ریسک و تورم موجود در جامعه بازدهی کمی خواهند داشت. 

 

ارسال نظر