راهکار درست سرمایه‌گذاری در بورس

۱۳۹۹/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۸۲۰
راهکار درست سرمایه‌گذاری در بورس

آموزش|  

در گزارش‌های پیشین گفتیم که اگر دانش و زمان کافی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ندارید بهتر است از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنید. در این بین چند سوال مطرح می‌شود که انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار چیست؟ چگونه در صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کنیم؟ و اینکه برای هر فردی کدام صندوق مناسب است؟ پاسخ به سوالات تنها به شما بستگی دارد و شما می‌توانید با مجموعه راهنمایی‌ها به راحتی به سوالات پاسخ دهید و در نهایت در صندوق سرمایه‌گذاری کنید؟ صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی در بازار دارد برخی از انواع آن عبارتند از: صندوق سرمایه‌گذاری در پروژه: این صندوق از منابع مالی سرمایه‌گذاران برای تامین مالی پروژه‌های صعنتی، معدنی، نفت و پتروشیمی جذب می‌کند و هدف از تشکیل این صندوق‌ها، جمع آوری سرمایه از متقاضیان و اختصاص این وجوه به ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های دارای توجیه است. 

صندوق بعدی صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری است. این صندوق نوعی جدید و جذاب از سرمایه‌گذاری‌هاست که به صورت نیکوکارانه انجام می‌شود. همچنین برای اهداف خاص مانند حمایت از جایزه بین‌المللی المصطفی (مشهور به نوبل اسلامی) ورزش کشتی و حتی باشگاه‌های ورزشی تاسیس می‌شود. افرادی که در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود ناشی از این سرمایه‌گذاری به‌صورت همیشگی به آن هدف اعطا می‌شود. البته فرد می‌تواند بخشی از سود ناشی از این سرمایه‌گذاری را برای خود و بخش دیگر برای آن هدف در نظر بگیرد.  صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه نیز یکی از صندوق‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران است چراکه به جای طی یک مسیر خطی، مسیرنمایی شتاب‌گونه را طی می‌کنند. البته یا به سمت رشد و موفقیت یا به سمت نزول و ورشکستگی. البته امکان نزول و ورشکستی به ‌مراتب بیش از اولی است اما همان تجربه‌های معدود موفقیت مانند «گوگل»، «آمازون»، «دیجی کالا»، «اسنپ» و … به ‌قدری پول‌ساز و سودآور هستند که همه شکست‌ها را جبران می‌کنند.  صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی نیز نوع تخصصی از صندوق‌هاست که بازارگردانی سهام شرکت یا صنعت از پیش تعیین شده‌ای را برعهده دارد. (بازارگردانی به معنای خریدوفروش سهم‌های شرکت یا صنعتی خاص است که موجب بهبود نقدشوندگی و متعادل نگه‌داشتن بازار می‌شود.) آخرین صندوق؛ صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی، صندوق‌هایی هستند که منابع مالی جمع‌آوری ‌شده را درست به شکلی سرمایه‌گذاری می‌کنند که عملکردی مشابه با عملکرد یکی از شاخص‌های بازار سرمایه را به دست بیاورند؛ نه کمتر، نه بیشتر. اما؛ چگونه در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؟ برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به شعب منتخب آن صندوق مراجعه کنید. این شعب از طریق خود صندوق معرفی می‌شوند؛ مثلا بانک، شرکت کارگزاری یا یک شرکت تامین سرمایه می‌توانند شعب منتخب صندوق باشند. این شعبه، مدارکی مانند شناسنامه، کارت ملی و شماره حسابتان را از شما درخواست می‌کند. همچنین باید به اندازه مبلغی که می‌خواهید در صندوق سرمایه‌گذاری کنید، به شماره حسابی که از طرف صندوق معرفی می‌شود پول واریز کنید. پس از تکمیل فرم‌های مورد نیاز و گذراندن تشریفات لازم، گواهی واحدهای سرمایه‌گذاری، برای شما صادر خواهد شد. 

کدام صندوق برای شما مناسب است؟ میزان سرمایه‌گذاری شما در این صندوق‌ها به شرایط شما در معامله‌گیری در بازار سهام دارد. اگر فردی هستید که تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در بازار بورس دارید اما وقت، دانش و مهارت لازم را در این حوزه ندارید بدون تردید، صندوق سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط، گزینه ایده‌آلی برای شما محسوب می‌شوند. با توجه به حجم سنگین سرمایه در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری، معمولا در دوران رونق بازار سرمایه ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها با رشد قابل توجهی روبرو می‌شود و در سایر دوران، عملکردی خنثی از خودش نشان می‌دهد. با این وجود، بسیاری از معامله‌گران بازار سرمایه، بخشی از سرمایه بورسی خود را به خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سابقه درخشان تخصیص می‌دهند تا بتوانند عملکرد مضاعفی را در بازار تجربه کنند. بنابراین، با توجه به سابقه معاملاتی خود و ارزیابی صندوق‌های مختلف پیشنهاد می‌گردد تا بخشی از سرمایه خود را به خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص بدهید.

 

ارسال نظر