تالار

۱۳۹۹/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۷۲۰

عرضه صکوک اجاره ۲۰ هزار میلیارد  ریالی پتروشیمی خلیج فارس

دارایی مبنای انتشار اوراق صکوک اجاره تعداد ۱۵۲میلیون و ۵۰۸ هزار و ۷۷۰ سهم شرکت پتروشیمی پارس با قیمت هر سهم ۱۳۱ هزار و ۱۴۰ ریال است که توسط نهاد واسط از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس خریداری شده و سپس بصورت اجاره به شرط تملیک به وی واگذار می‌شود. این اوراق ۴ ساله و با نرخ اجاره‌بهای ۱۸درصد است و اجاره‌بهای آن هر سه ماه یک بار توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز می‌شود. ناشر این اوراق شرکت واسط مالی اردیبهشت پنجم (با مسوولیت محدود) بوده و عرضه آن از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران صورت خواهد گرفت. این اوراق فاقد ضامن بانکی بوده و برای ضمانت پرداخت اجاره‌بها و اصل اوراق در سررسید، تعدادی از سهام شرکت‌های پتروشیمی پارس و مبین انرژی خلیج فارس توثیق شده است. تعهد پذیره نویسی این اوراق بر عهده کنسرسیومی متشکل از شرکت تامین سرمایه تمدن به حجم ۱۳ هزار میلیارد ریال، شرکت تامین سرمایه امین به حجم ۶ هزار میلیارد ریال و صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر به حجم یک هزار میلیارد ریال بوده و بازارگردانی آن بر عهده کنسرسیومی متشکل از شرکت تامین سرمایه تمدن به حجم ۱۳ هزار میلیارد ریال، شرکت تامین سرمایه امین به حجم ۶ هزار میلیارد ریال و صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی آرمان اندیش به حجم یک هزار میلیارد ریال است. شایان ذکر است شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس پیش از این یک بار از طریق انتشار صکوک اجاره با حجم ۱۰ هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه اقدام به تامین مالی کرده که این اوراق با نماد صفارس۴۱۲ در حال معامله است.

کتاب «سرمایه‌گذار رفتاری» در کتابخانه بورس

کتاب «سرمایه‌گذار رفتاری» تالیف دانیل کراسبی ترجمه بهنام بهزادفر، شاهین احمدی و محمدابراهیم سماوی توسط انتشارات چالش در ۳۳۲ صفحه منتشر شده است. دانیل کراسبی در این کتاب، عوامل جامعه‌شناسی، عصب‌شناسی و روانشناسی اثرگذار بر تصمیمات سرمایه‌گذاری را بررسی می‌کند و راه‌حل‌های عملی برای بهبود همزمان بازدهی و رفتار ارایه می‌دهد. در این کتاب، خوانندگان با برترین تحقیقات این حوزه آشنا می‌شوند و با راه‌حل‌های قطعی برای بهبود فرایندهای تصمیم‌گیری، ارتقای خودآگاهی و محدود کردن خطاهای کشنده‌ای روبرو می‌شوند که عمده سرمایه‌گذاران در معرض آنها هستند.

بهترین راه سرمایه‌گذاری در بورس چیست؟

گفتیم که یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و به هر واحد سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، واحد یا یونیت می‌گویند. صندوق‌ها با انتشار یونیت‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنند و سرمایه افراد و سازمان‌ها را جذب صندوق می‌کنند. افرادی که می‌خواهند در صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کنند لازم است در فرم خواست صدور صندوق را تکمیل نمایند. صدور واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری معادل خرید سهام و ابطال آنها معادل فروش سهام است. یعنی برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها از مفهوم صدور و ابطال به‌جای خرید و فروش استفاده می‌شود. امکان باطل کردن واحدهای سرمایه‌گذاری یا تبدیل کردن آنها به پول نقد هم از سوی سرمایه‌گذار بدون محدودیت زمانی وجود دارد؛ یعنی دارنده واحد یا همان یونیت در هر زمان که بخواهد، امکان ابطال یا تبدیل واحد به پول نقد را دارد. قیمت یونیت‌ها هم با افزایش یا کاهش روبرو خواهد بود. پس ممکن است، با فروش و تبدیل واحد خود به پول نقد، سود یا ضرر کنید. خوشبختانه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی تحت نظارت سازمان بورس هستند و یکی از دلایلی که آنها را به شما پیشنهاد می‌کنیم، دقیقاً همین قانونی بودن آنها است. درنتیجه نگرانی چندانی بابت فعالیت در آنها ازنظر قانونی وجود نخواهد داشت. هر صندوق سرمایه‌گذاری بورسی دارای مدیر صندوق، متولی و ضامن است. مدیر صندوق، هدایت تصمیم‌گیری‌ها و اجرای فعالیت‌های صندوق را بر عهده دارد. نتایج اقدامات صندوق را هم از طریق وبسایت صندوق به اطلاع سرمایه‌گذاران می‌رساند. ضامن صندوق هم به سرمایه‌گذاران درباره نقد شدن سرمایه اطمینان می‌دهد و درصورتی‌که سرمایه‌گذار قصد خروج از صندوق سرمایه‌گذاری بورسی را داشته باشد، وجه او را تأمین می‌کند و در اختیارش قرار می‌دهد. متولی صندوق هم بر فعالیت‌های مدیر و ضامن نظارت دارد. یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بررسی مجموعه فعالیت‌های صندوق است یعنی سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان بورس از میزان و نحوه فعالیت‌های صندوق‌ها اطلاع پیدا کنند و در نهایت به درستی و با مدت زمان مشخص سرمایه‌گذاری کنند.

 

ارسال نظر