چرا سود سهام عدالت واریز نمی‌شود؟

۱۳۹۹/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۶۴۹
چرا سود سهام عدالت واریز نمی‌شود؟

رقیه ندایی| 

چندماهی می‌شود که سهام عدالت در بازار سرمایه آزاد شده است و سهامداران به صورت مستقیم و غیر مستقیم اقدام به خرید و فروش سهام در بازار می‌کنند اما؛ در این میان یک مساله مطرح می‌شود اینکه چرا هنوز سود فروش این سهام به حساب مردم واریز نشده است؟ اوایل سال 99 بود که سهام عدالت وارد بازار سرمایه شد با این ورود دو گزینه پیش روی دارندگان سهام عدالت قرار گرفت. گزینه اول آزاد‌سازی به صورت مستقیم و گزینه دوم آزاد‌سازی به صورت غیرمستقیم بود. اغلب افراد گزینه اول یعنی آزاد‌سازی به صورت مستقیم را انتخاب کردند اما؛ پس از فروش سهام خود نتوانستند سود خود از کارگزاری‌ها دریافت کنند و بانک‌ها برای جلوگیری از هجوم مردم تنها درصد پایینی از این سود را به حساب سهامداران واریز کردند.اما؛ پس از اعلام این خبر توسط سهامداران حسین علایی، معاون خصوصی‌سازی خبر مربوط به خرید 30 درصدی سهام توسط بانک‌ها با قیمتی کمتر ازنرخ تعیین شده را تکذیب کرد و اعلام کرد این ادعا صحت ندارد. ولی نظر سهامداران این بود و سهامداران معتقدند این اتفاقا رخ داده است. با گذشت 6 ماه هنوز اعتراض سهامداران سهام عدالت پای برجاست و ابهام  این سهامداران نسبت به عملکرد بانک‌ها جهت واریزی مبلغ فروش سهام عدالت از بین نرفته و اعلام می‌کنند که برخلاف صحبت‌های انجام شده از سوی مسوولان همچنان بعد از گذشت چند ماه، پولی به حساب آنها واریز نشده یا مبلغی کمتر از فروش به حساب آنها واریز شده است.چند تن از دارندگان سهام عدالت اعلام کردند که با گذشت بیش از 6 ماه از فروش سهام خود تنها 20 الی 30 درصد مبلغ دریافت کرده‌اند پس از آن کارگزاری‌های بانکی پاسخی به آنان نمی‌دهند و تنها وعده می‌دهند که سود سهام عدالت واریز خواهد شد. براساس گفته سهامداران پس از آزاد‌سازی سهام عدالت از مبلغ 300 هزار تومان تا مبلغ 3 میلیون تومان به حساب آنان واریز شده در دوره بعدی واریز مبالغی پایین‌تر از 10 هزارتومان واریز داشته‌اند. حال این سوال مطرح می‌شود که مبلغ 10 هزارتومان به درد سهامداران می‌خورد؟ سهامداران، سهام عدالت سود واقعی خود را می‌خواهند نه مبلغ کمتر از آن را. حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه جام در این خصوص گفت: از بین مشمولین سهام عدالت تاکنون موردی که پول حاصل از فروش سهام عدالت به حساب مردم واریز نشده باشد و بعد از چند ماه فقط مبلغ بسیار کمی به حساب آنها واریز شود را نداشته‌ایم، اگر برای فردی چنین مشکلی پیش آمده است باید این موضوع را در قالب گزارش جهت شکایت ابلاغ کند تا بتوان رسیدگی لازم را در این زمینه انجام دهیم. وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که فرد اقدام به ثبت سفارش فروش کرده باشد اما به دلیل عدم تکمیل اطلاعات وارد شده به درخواست فرد ترتیب اثر داده نشده و سهام فرد به فروش نرفته است که حال بتوان پولی را برای فرد واریز کرد.فهیمی خاطرنشان کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده، اعلام شد برای شناسایی مشتری، نیازی به مراجعه حضوری فرد و ارایه هیچگونه اسناد و مدارکی نیست بلکه فرد باید فقط دو اطلاعات مبنی بر شماره شبای بانکی و تلفن همراه را داشته باشد تا بتوان نسبت به فروش سهام فرد مذکور اقدام کرد.

 به گفته سخنگوی سهام عدالت، افرادی که اطلاعات تلفن همراه و شماره شبا را به‌طور دقیق در سایت وارد کرده باشند به خواسته آنها رسیدگی خواهد شد. فهیمی با تاکید بر اینکه ما خود را متعهد به حفاظت از دارایی مشمولین سهام عدالت کرده‌ایم، گفت: اجازه نمی‌دهیم افرادی که اطلاعات اولیه آنها کامل نیست سفارش فروش بگذارند زیرا ممکن است فردی خود را جایگزین مشمول سهام عدالت کرده باشد و سفارش فروش را ثبت کند.  درنتیجه و براساس سخنان سخنگوی سهام عدالت مشکلی در پرداختی‌ها وجود ندارد و بانک‌ها به صورت مستمر به پرداخت سود سهام عدالت می‌پردازند اما چرا سهامداران سودی در حساب خود نمی‌ببنند. اغلب افرادی که دارای سهام عدالت بودند با توجه به وضعیت اقتصادی خود و جامعه اقدام به فروش سهام کردند تا سودی کسب کنند اما؛ نه سود مناسبی به دست آوردند و نه پاسخ قاطعی. در این میان ارزش سهام عدالت روز گذشته یک میلیون و 652 هزار تومان کاهش یافت و به زیر 15 میلیون تومان رسید. بر این اساس ارزش سبد 532 هزارتومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت در روز جاری به ترتیب به 14 میلیون و 425 هزارتومان و 28 میلیون و 851 هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش 60 درصد سهام عدالت 532 هزارتومانی به 8 میلیون و 655 هزارتومان رسید. عرضه سهام عدالت در بورس فشار زیادی به بازار سرمایه وارد کرد و در مرحله آزاد‌سازی دوم باعث شد بورس یکپارچه قرمزپوش شود بااین حال تنها سردرگمی برای سهامداران باقی ماند.

    چه خبر از بورس؟

بازار سرمایه امروز رنگ جدیدی به خود دید و اغلب سهم‌های موجود در بازار سبزپوش شدند اما برخی از سهم‌ها بسته یا سرخ پوش بودند. شاخص بازار در این روز بیش از 10 هزار واحد صعود را در کارنامه به ثبت رساند و در نهایت در رقم یک میلیون و 503 هزار واحد ایستاد و ارزش معاملات روز گذشته به 97 هزار و 328 میلیارد ریال رسید. دراین میان بسته شدن برخی از نمادهای بازار باعث شده تا سهامداران سردرگم شوند از 24 تیرماه نماد شرکت هپکو به حالت تعلیق در آمده است و براساس اعلام فرابورس این نماد تا زمانی که شروط قانونی بازار را به جای نیاورد در حالت تعلیق می‌ماند. 

همچنین یک اطلاعیه بسیار عجیب و جالب توسط یک کارگزاری مطرح شد. دراین اطلاعیه آمده است: «نگران ریزش بازار نباشید!» شرکت سبدگردان .... با سابقه‌ای درخشان و با بهره‌گیری از متخصصان و مدیران سرمایه‌گذاری مجرب، با افتخار مدیریت سرمایه شما را در بازار سرمایه می‌پذیرد. درحال حاضر حداقل سرمایه لازم برای سبدگردانی مبلغ 7 میلیارد تومان است. این کارگزاری در اطلاعیه خود از مبلغی صحبت به میان آورده که اغلب مردم حتی رنگ آن را ندیده‌اند و تنها در اخبار و تلویزیون راجب این مبلغ را شنیده‌اند.

 

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
نگین
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
0
0
چرا نمیریزن سود رو