فرش قرمز بازارسرمایه برای بورس بین‌الملل

۱۳۹۹/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۵۲۹
فرش قرمز  بازارسرمایه  برای  بورس  بین‌الملل

بازار سرمایه قرار است میزبان یک بورس جدید شود بورسی با عنوان بورس بین‌الملل، این بورس آبان ماه وارد بازار می‌شود پس از بورس املاک ششمین بورس با عنوان بورس بین‌الملل وارد بازار می‌شود.

این‌بورس می‌تواند در بازار آزاد قدرتمند عمل کند و به عنوان یک اهرم می‌تواند در مناطق آزاد به راحتی قدرت‌نمایی کند. مکان این‌بورس منطقه آزاد کیش خواهد بود و هدف آن ایجاد بستری جدید از داد و ستدهای بین‌المللی تاسیس می‌شود همچنین دنبال بهره‌گیری از مکانسیم‌های جهانی بوده تا به تامین مالی ارزی بپردازد. 

چند هفته گذشته بود که مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص تاسیس بورس بین‌الملل گفته بود: تمامی افراد ایرانی و خارجی می‌توانند با ارز بین‌المللی سرمایه‌گذاری کنند و سهام بخرند با استفاده از این روش، روند سرمایه‌گذاری خارجی در کشور تقویت می‌شود. وی درخصوص سامانه معاملات گفت: سامانه‌ای جدا برای انجام معاملات در بورس بین‌الملل تاسیس خواهد شد که تمامی تسویه حساب‌ها، زبان و قوانین و مقررات آن منطبق با اصول بین‌المللی خواهد بود. 

درحال حاضر هرروز به میزان تحریم‌های کشور افزوده می‌شود و در این شرایط بورس بین‌الملل یک تناقض محسوب می‌شود. راه‌اندازی این بورس به مقدار زیادی بودجه نیاز دارد و می‌توان این بودجه را صرف نقص‌های بورس کرد. 

ایده تشکیل این نوع از بورس به زمان‌پسابرجام بازمی‌گردد که در زمان قرار بود بورس بین‌المللی به عنوان یک موتور محرک قدرتمند برای بازار سرمایه با محوریت تامین‌مالی ارزی همچنین معاملات کالاهایی در بازارهای مالی و منطقه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.باتوجه به عملکردهای سابق پیش‌بینی می‌شود که این بورس چند و چندین ماه زمان ببرد.

مخابره کردن این نوع اخبار در شرایط فعلی تحریم می‌تواند نشان دهد که ایران به دنبال روابط اقتصادی و تجاری با سایر کشورها است و این موضوع باعث شده که مسوولین به فکر یک ساز و کار برای بورس بین‌الملل بیفتند. بورس‌هایی مانند بورس تهران، فرابورس، بورس کالا و... تنها ساز و کاری برای تامین مالی در داخل ایران دارند و سرمایه‌گذار و یا سهام می‌توانند به صورت داخلی فعالیت می‌کنند اما؛ چنین بورسی می‌تواند دروازه‌های بین‌المللی را باز و افراد بتوانند به راحتی از داخل و خارج از ایران سرمایه‌گذاری کنند در میان یک سوال مطرح با وضعیت ارز 30 هزار تومانی چه کسانی می‌توانند در بورس بین‌الملل سرمایه‌گذاری کنند؟ البته تا زمان راه‌اندازی این بورس ممکن نرخ ارز کمی بالاتر و کمی پایین‌تر بیاید. بنگاه‌های مختلف می‌توانند وارد بورس بین‌الملل شوند و در نهایت با عرضه بین‌المللی سود خوبی از این بازار کسب کنند.  

احمد جمالی، معاون اقتصادی دبیرخانه شورای مناطق آزاد تجاری صنعتی درخصوص بورس بین‌الملل بیان داشت: براساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی این اجازه داده شده تا نهادهای پولی و مالی در مناطق آزاد راه‌اندازی شوند. از جمله این نهادها می‌توان به بانک برون مرزی، بورس بین‌المللی و سایر نهادهای مالی و پولی که متناسب با فعالیت مناطق آزاد است اشاره کرد.

تقربیا دودهه پیش بود که مصوبه‌ای توسط هیات دولت درخصوص تاسیس بورس بین‌الملل در مناطق آزاد به عنوان یک نهاد مالی تصویب شد مصوبه دولت به گونه‌ای بود که قرار بود یک مرکز مالی بین‌المللی در یکی از مناطق آزاد شکل بگیرد که در برگیرنده تمامی حوزه‌ها مانند بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صرافی‌ها، بیمه‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بورس باشد که می‌توان این مرکز بسیار کلان است و با وجود تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز افتتاح اینگونه  مراکز  کمی دشوار است. و براساس سخنان مسوولین قرار شد یکی از زیرمجموعه‌های طرح کلان یعنی بورس بین‌الملل در دستور کار قرار گیرد. طی دوسال گذشته اساسنامه نخستین و برنامه عملیاتی کسب و کار این بورس آماده شد و همچنین الزامات لازم برای طرح موضوع در شورای عالی بورس، طی دوسال گذشته توسط شورای راهبردی که برای این بورس شکل گرفته بود آماده شد. تنها مورد باقی که براساس ماده پنجم مصوبه دولت لازم بود ترکیب سهامداران بورس بین‌الملل است، که باید مشخص شود. همچنین هیات موسس این بورس ترکیبی از سهامداران داخلی و خارجی خواهند بود که براساس آن تقربیا 40 درصد سهام آن می‌تواند در اختیار خارجی‌ها بسته به میزان درخواست و تمایل آنان قرار گیرد و بقیه آن در اختیار سهامداران داخلی باشد.  براساس گزارش‌های موجود تمامی مستندات بورس بین‌الملل به سازمان بورس ارسال شده است و این بورس باید چندین فاز اجرایی را بگذارند که مهم‌ترین آن تامین مالی ارزی از طریق انتشار اوراق و صندوق‌های ارزی خواهد بود که پیش بینی می‌شود سرمایه اولیه آن به میزان 30 میلیون دلار باشد. می‌توان گفت عملکرد این بورس با سایر بورس‌ها تفاوت ندارند تنها تفاوت آن در معاملات است که به صورت ارزی و نه ریالی صورت می‌گیرد. 

    بورس بین‌الملل

دریچه نقل و انتقالات بین‌المللی 

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص بورس بین‌الملل گفت: بورس بین‌الملل یکی از امن‌ترین و مهم‌ترین راهکاری ارتباط باجهان است. باتوجه به این نکته که کشور‌ها مشکلات و ناهنجاری‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها متحمل است اما بسیاری از کشورهای جهان و منطقه مشتاق استفاده از پتانسیل‌های موجود در کشور هستند. وی ادامه داد: این بورس می‌تواند نقطه اتصال ما به کشورهای مختلف‌های جهان از جمله آسیا و اروپا باشد و بیش از دو دهه است که مسوولین در پی ایجاد این اتصال در پوشش یک فرآیند اقتصادی مانند بورس هستند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: اغلب بورس‌های ما مانند؛ بورس، فرابورس، کانون کارگزاران عضو مراجع بین‌المللی بازار سرمایه اورسیا و... هستند در حقیقت جز دایمی این تشکل‌ها هستیم و بورس بین‌الملل می‌تواند یک دریچه بسیار مناسب برای مبادلات در حوزه بین‌الملل باشد. 

آقابزرگی درباره موانع این بورس گفت: ممکن است در نحوه انتقال و تبادل ارز حاصل از صادرات و بالعکس و همچنین نحوه ورود و خروج موانعی وجود داشته باشد اما اگر دولتمردان تمهیدات اولیه را فراهم کنند این موانع حل شده و بورس بین‌الملل را می‌توان به عنوان یک مزیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی کشور شناسایی کرد. 

این کارشناس درخصوص قیمت ارز بیان کرد: قیمت دلار را می‌توان یکی از موانع سرمایه‌گذاری در بورس بین‌الملل شناسایی کرد اما اگر دولتمردان به حمایت از این بورس روی آورند مشکلی در خصوص نرخ ارز نخواهیم داشت.

 

   چه خبر از بازار سرمایه؟

روز گذشته بازار سرمایه، روز پرنوسانی را تجربه کرد. و از پس تحمل صف 100 هزار میلیارد تومانی در شروع بازار با افت شاخص بیش از 43 هزار واحدی روبه رو شد و درنهایت رقم یک میلیون و 572 واحد را در کارنامه خود ثبت کرد. بازار سرمایه در ابتدای روز گذشته سبز پوش شد و در نهایت با تحمل صف‌های فروش قرمز پوش شد. به‌طور تقریبی یک ماه پیش بود که اغلب اعضای شورای عالی بورس در گفت‌وگو با رسانه‌های متعدد و همچنین در فضای مجازی اعلام کردند که بورس تا مهرماه روند صعودی می‌گیرد و سرمایه‌گذاران نگران بازار نباشند اما با گذشت یک هفته از فصل پاییز هنوز بورس روند صعودی نگرفته و تنها با نوسان فراوان سقوط یا صعود را تجربه می‌کند. 

در میان سازمان بورس از مسکن‌های کوتاه مدت مانند حذف الگوریتم و نوسانگیری در بازار استفاده می‌کند که تنها به صورت کوتاه مدت روی بازار تاثیر می‌گذارند.

اغلب کارشناسان بازار سرمایه پیش بینی می‌کنند که بازار تنها پس از گذر این مسکن‌های موقتی و افزایش اعتماد سهامداران به تعادل می‌رسد و مصوبات روز افزون تنها اعتماد سرمایه‌گذاران را سلب می‌کند و در نهایت سودی برای بازار سرمایه نخواهد داشت و بازار را به قرمزپوش شدن تمامی سهم‌ها نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند حال سوال اینجاست که چرا سازمان بورس راهکاری برای جلب اعتماد سهامداران ندارد و تنها با مصوبات جدید اعتماد را از بازار سلب می‌کند؟

می توان گفت بورس دیگر قابل پیش بینی نیست چراکه تنها راه صعود بورس بازگشت اعتماد سهامداران به بازار است و بازگشت این اعتماد به صورت تقربی یک ماه به طول می‌انجامد و در این مدت نیز بورس تنها نوسان می‌کند و صعود خاصی را نمی‌توان برای بازار متصور بود. پس از گذشت یک ماه و روند افزایشی اعتماد سهامداران، انتخابات آمریکا نیز به پایان می‌رسد و در نهایت مولفه‌هایی که تاثیر منفی در بازار داشتند به مولفه‌های مثبت تبدیل می‌شوند و در نهایت بورس صعودی می‌شود.


برش 

  اغلب کارشناسان بازار سرمایه پیش بینی می‌کنند که بازار تنها پس از گذر این مسکن‌های موقتی و افزایش اعتماد سهامداران به تعادل می‌رسد و مصوبات روز افزون تنها اعتماد سرمایه‌گذاران را سلب می‌کند و در نهایت سودی برای بازار سرمایه نخواهد داشت و بازار را به قرمزپوش شدن تمامی سهم‌ها نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند حال سوال اینجاست که چرا سازمان بورس راهکاری برای جلب اعتماد سهامداران ندارند و تنها با مصوبات جدید اعتماد را از بازار سلب می‌کند؟

 

ارسال نظر