دریچه

۱۳۹۹/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۳۵۴

زیان 9.2 درصدی بورس طی شهریور ماه 

این روزها رکود بورس بیش از هر چیز توجه مردم را به خود جلب کرده و اغلب سهامداران سعی در خروج از این بازار را دارند این سهامداران سعی دارند سرمایه خود را در بازار دیگری همانند دلار سرمایه‌گذاری کنند چراکه طی روزها و ماه‌های گذشته دلار افزایش قیمت خوبی را تجربه کرده است. در میان برخی از افراد نیز در بازار سکه سرمایه‌گذاری می‌کنند و بر این اتفاق نظرند که سکه بازدهی خوبی در بلندمدت خواهند داشت.

طی ماه گذشته، یعنی شهریور ماه پیش بینی سهامداران درست از آب درآمد و سکه بیشترین بازدهی و سود را کسب کرد و بازار سرمایه سقوط کرد و در نهایت افت 9.2 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد با بررسی بازدهی 300 درصدی بورس طی ماه‌های ابتدایی سال این افت را می‌توان طبیعی دانست و خروج از افت تنها با همت سهامداران ممکن است. در میان باید گفت که سهامداران طی ماه شهریورماه 21.7 درصد و طلا 17 درصد سود کردند و همچنین بازدهی بازار ارز طی این ماه مثبت بوده به گونه‌ای که نرخ دلار 17.7 و یورو 18.7 درصد افزایش یافت. 

بازار سرمایه در روز گذشته در عدد یک میلیون و 581 هزار واحد ایستاد و شاخص هم وزن نیز افت 0.7 درصدی را طی یک روز تجربه کرد. ارزش معاملات در این روز به بیش از 13 هزار میلیارد تومان رسید و نماد فولاد پس از چند روز جز نمادهای پربیننده شد. طی این روز بورس نزولی شد و فرابورس صعودی. شاخص کل فرابورس برخلاف بورس صعودی شد و با 113 واحد افزایش رقم 17 هزار و 713 واحد را ثبت کرد. 

بازار سرمایه طی این روزها فرسایشی شده و اغلب فرسایش شامل سهم‌های خرد بازار می‌شود. البته سهم سهم‌های بزرگ مثل فولاد و امثال اینان بازارگردانی خوبی دارند اما؛ بیش از 60 درصد سهم‌های بازار صف فروش تشکیل داده‌اند و این درحالی است که ناظر می‌تواند از اختیارات خود استفاده کند و دامنه نوسان را باز و درنهایت بازار را کنترل می‌کند. بحث‌های سیاسی تاثیر مهمی در بازار سرمایه دارند و این روزها بازار بحث سیاسی امریکا داغ است و اگر سهامداران خود بازار را کنترل نکند این روند ادامه‌دار خواهد بود. سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سرمایه بی‌اعتماد شده‌اند و اغلب سهامداران در با زیان در صف‌های فروش رفته‌اند و می‌خواهند به هرگونه‌ای شده سرمایه خود را از بازار خارج کرده برخی نیز در سود هستند و بازهم سعی در خروج از بازار دارند با یک حساب سرانگشتی تقربیا 90 درصد مردم با واسطه یا بدون واسطه در بازار فعال هستند و با خروج این حجم از سهامداران و نقدینگی از بازار در نهایت با حباب عظیمی در دیگر بازار‌ها روبه رو خواهیم شد. این روند بازار تنها عامل بی‌اعتمادی سهامداران به بازار سهام است. دولت و سازمان بورس با حمایت‌های نادرست خود باعث شدند بازار سقوط کنند بازار تنها می‌توان با حمایت سهامداران روند خود را تغییر می‌دهد و مثبت می‌شود و اگر این بی‌اعتمادی خروج سهامداران ادامه پیدا کند تا سقوطی عظیم روبه رو خواهیم بود. سازمان بورس باید تنها با اطلاعیه‌های درست اعتماد سهامداران را جلب کند و هرگونه دخالت دیگر در بازار می‌تواند باعث سقوط بازار شود. همچنین یکی از کارشناسان بازار گفت: اگرچه از جلسات حمایتی از بورس گفتند اما یک ریال هم از این بازار حمایت نشد. البته بهتر است بازار خود به تعادل برسد اما راهکارهایش را مسوولان پیش روی بازار بگذارند. دامنه نوسان را باز کنند تا حتی اگر ۳۰ درصد هم ریزش کند این اتفاق بیفتد. فقط باعث شد یکی سری کد با قیمت بالا خارج شود. در صورتی که اینها باید اصلاح می‌شدند و بعد از 20 درصد افت امروز صف خرید را شاهد می‌شدیم. اگر این وضعیت از نظر نوع فعالیت و تصمیمات همین باشد به بازار سهام در مهرماه امیدی ندارم. در این صورت بازار مهرماه یک بازار فرسایشی و رو به منفی در سهم‌های کوچک خواهد بود. بازار روی دور رشد قرار نمی‌گیرد. این بازار نیاز به محرک‌هایی دارد که این بازار را تکان دهد. محرک‌هایی که تقاضای واقعی ایجاد کند، در حال حاضر تقاضای غیرواقعی را شاهد هستیم.

بازارگردانی در شرکت‌های فرابورسی الزامی شد

شرکت فرابورس نیز درباره بازارگردانی شرکت‌ها اطلاعیه‌ای صادر کرد و آنها را ملزم به بازارگردانی کرد. این در حالی است که دو روز قبل نیز معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران با صدور اطلاعیه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های بورسی اعلام کرد که با توجه به اهمیت روزافزون الزامات نقدشوندگی بازار و لزوم تنظیم عرضه و تقاضای بازار به موجب آیین‌نامه حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران و سهامداران، داشتن رکن بازارگردانی موثر از سوی ناشر و سهامداران شرکت‌ها جزو الزامات پذیرش شرکت‌ها است. 

بر اساس این اطلاعیه، شرکت‌ها باید به قید فوریت ضمن معرفی بازارگردان دارای مجوز از سازمان بورس، درخواست رسمی ارایه خدمات بازارگردانی را از سوی بازارگردان منتخب آن شرکت طبق متغیرهایی و شامل نام شرکت، تاریخ شروع بازارگردانی، مدت بازارگردانی حداقل شش ماهه، نام بازارگردان، کارگزار بازارگردان، حجم سفارش انباشته یک بیستم حداقل حجم معاملات روزانه، حداقل حجم معاملات روزانه ۲۰ درصد میانگین حجم معاملات روزانه یک ماه گذشته (۲۰ روز معاملاتی گذشته) و دامنه مظنه سفارش ۳ درصدی، حداکثر تا ۱۰ مهر به این معاونت ارسال کنند. در عین حال اعلام شد که رعایت بند ۷ در شروع عملیات بازارگردانی با ۵ درصد میانگین معاملاتی روزانه یک ماه گذشته بلامانع است. در عین حال، حداکثر طی ۴ ماه از تاریخ ۱۰ مهر، رعایت دقیق بند ۷ تعهدات بازارگردان الزامی است.

 

ارسال نظر